آسمان‌ های پرستاره ایران کجاست؟

شیدا  خرمشاهی
شیدا خرمشاهی شنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
آسمان‌ های پرستاره ایران کجاست؟

 در ایران نقاط منحصربه‌فرد بسیاری وجود دارند که برای تماشای آسمان پرستاره شب بهترین هستند. با ما همراه باشید تا نقاط پرستاره ایران را به شما معرفی کنیم.

از دیرباز تاکنون و پس از گذشت هزاران سال، با وجود کشف اسرار و افسانه‌های فراوان، هنوز تماشای آسمان شب و ستاره‌های درخشان برای مردم مرموز و مسحور‌کننده است. شب‌های پرستاره خواب را از چشمان هرکسی می‌رباید و آدمی را با خود به مرزهای ناشناخته و پرسش‌های بی‌پاسخ می‌برد.

این نقاط معمولا دارای آب و هوای خشک هستند و در کویرها، کوهپایه‌ها یا حومه روستایی و خارج از شهرها یافت می‌شوند.

آسمان شب

عکاس: محمدرحیمی

 به‌دلیل آلودگی‌های جوی و انعکاس نورهای مزاحم، ستاره‌ها و پدیده‌های آسمانی در هر کجای کشور به‌راحتی قابل‌مشاهده نیستند. بنابراین برای تماشای شکوه آسمان شب باید راهی مناطقی شوید که فاقد هر نوع آلودگی و دارای آسمانی صاف و تاریک باشد.

اما حواس‌تان باشد، حتی نور طبیعی نیز گاه باعث می‌شود قسمتی از ستارگان از دید ما پنهان شوند، مثلا در نور ماه کامل هیچ‌گاه نمی‌توانید ستارگان را به‌درستی ببینید، حتی یک هلال ماه باریک هم می‌تواند پس زمینه آسمان را کمی روشن کند. پس اگر برای دیدن ستاره‌ها خواستید جایی بروید، حواس‌تان به فاز ماه باشد. اگر تمایل دارید که در تمام طول شب آسمان کاملا تاریکی برای دیدن ستارگان داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که در آغاز ماه قمری به دیدن ستارگان بروید.

آلودگی نوری

 در ایران نقاط منحصربه‌فرد بسیاری وجود دارند که برای تماشای آسمان پرستاره شب بهترین هستند. این نقاط معمولا دارای آب و هوای خشک هستند و در کویرها، کوهپایه‌ها یا حومه روستایی و خارج از شهرها یافت می‌شوند. 

 جادوی ستارگان بر پرده نیلگون آسمان کویرهای ایران

صحرای طبس

عکاس: محمد رحیمی

می‌گویند هرکس یک بار افسون آسمان کویر شود، دیگر تا پایان عمر از آن رها نخواهد شد. جادوی ستارگان بر پرده نیلگون آسمان کویر چشم‌اندازی فوق‌العاده از زیبایی پدید می‌آورد که هر انسانی را مسحور خود می‌کند. زیبایی نهفته در شب‌های پرستاره کویری سالها است که در لای کتاب‌های نویسندگان و شاعران رسوخ کرده است، اما درک این همه زیبایی تنها در صورتی برایتان حاصل می‌شود که خود از نزدیک آن را مشاهده کنید.

کویر ابوزید آباد

تماشای آسمان پرستاره شب به دور از نورهای مزاحم مصنوعی در هیچ جای دیگر به‌اندازه تماشای آن‌ها در کویر لذت‌بخش نیست. هر گوشه کویری در این سرزمین، جایی برای رصد ستارگان و کهکشان‌ها است. ولی در این میان کویرهایی وجود دارند که حال و هوای دیگری برای منجمان و گردشگران دارند.

یکی از این کویرها که لقب پرستاره‌ترین آسمان کویر را به خود اختصاص داده، کویر سه قلعه در خراسان جنوبی است که شب‌های آن عنوان پنجمین آسمان تاریک جهان را نیز از آن خود کرده است. از دیگر نقاط کویری که در آن‌ها گویی آسمان به زمین دوخته شده است، می‌توان به کویر مرنجاب، صحرای طبس، کویر نایبند در نزدیکی روستای نایبند، کویر متین‌آباد، کویر مصر، کویر ابوزیدآباد، کویر خارا، کویر ورزنه، کویر کاراکال، کویر اردکان و کویر شهداد اشاره کرد.

کویر مصر

عکاس: امیر شاهچراغیان

کویر مرنجاب

رصد آسمان پر ستاره شب در اماکن تاریخی

کلیسا

عکاس: عباس احمدیان، کلیسای چوپان

مشاهده آسمان تاریک و پرستاره در کنار بازدید از اماکن تاریخی طرفداران خود را وادار می‌کند که کیلومترها سفر کنند تا آسمان شب را دل این آثار باستانی تماشا کنند. یکی از این سایت‌های تاریخی، شهر باستانی پاسارگاد است که با چهار هزار سال پیشینه نجوم، به‌عنوان نخستین شهر گردشگری نجومی ایران به شمار می‌رود.

مقبره کوروش

عکاس :امیر شاهچراغیان

پاسارگاد

عکاس: امیر شاهچراغیان

رصدخانه قدیم پاسارگاد که به زندان سلیمان یا کعبه زرتشت معروف است، یادگاری به جا مانده از نیاکان منجم سرزمین‌مان است. از دیگر سایت‌های تاریخی برای تماشای آسمان پرستاره شب می‌توان به زیگورات چغازنبیل، تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، تخت سلیمان، کاروانسرای دیر گچین ،معبد آناهیتا، کاروانسرای قصر بهرام، کاروانسرای خرانق، کاروانسرای قلعه خرگوشی، قلعه ایزدخواست، رصدخانه مراغه، قره کلیسا و امامزاده حسن اشاره کرد.

پرسپولیس

امامزاده حسن آلاشت

غوغای ستارگان در آسمان چشمه‌های پلکانی باداب سورت

باداب سورت

عکاس:محمدرضا دمیرگنجی

گذراندن شب در این چشمه‌های پلکانی طبیعی که تنها در معدود نقاطی در این کره خاکی وجود دارند، قطعا تجربه‌ای تکرار‌نشدنی و بی‌نظیر است. هدیه‌ای که برای نظاره ستارگان در این نقطه وعده داده شده، ستاره قطبی است که از دور دست‌ها سوسو می‌زند و از این ناحیه قابل‌مشاهده است. بیشتر اوقات ستارگان در آسمان شب باداب سورت ضیافت به راه انداخته و غوغا می‌کنند.

باداب سورت محمد رضا دمیر

عکاس: محمدرضا دمیری گنجی

نقطه بازی با ستارگان در آسمان بلندترین قله کشور، دماوند

دماوند

عکاس:مجید قهرودی

آسمان دماوند قطعا یکی از بهترین نقاط برای دیدن ستاره‌های درخشان و پدیده‌های آسمانی است، جایی که حتی با چشمان غیرمسلح نیز می‌توانید حداکثر ستاره‌های آسمان را مشاهده کنید. می‌توانید روی زمین دراز بکشید و ساعت‌ها به این آسمان پرستاره و افسانه‌ای خیره شوید.

دماوند

عکاس:علیرضا رستگار

سیاره مریخ در آسمان تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی

عکاس: محمد رحیمی

این تالاب فاقد هرگونه آلودگی جوی و نوری است و همین امر باعث شده که دارای آسمان فوق‌العاده‌ای باشد. جلوه ستارگان در آسمان این تالاب بسیار دیدنی است. نکته قابل‌توجه در مورد آسمان تالاب این است که در آن سیاره مریخ و زحل نیز در میانه صورت فلکی عقرب قابل‌مشاهده اند.

شب‌های پرستاره در روستای سرخ ابیانه

ابیانه

عکاس: امیرحسین ابوالفتح

آسمان روستای سرخ ابیانه دست کمی از آسمان کویر ندارد و برای دوستداران آسمان پرستاره مکانی ناب به شمار می‌رود. دشت وسیعی که در کنار رودخانه روستا وجود دارد، فاقد هر نوع آلودگی نوری و جای بسیار مناسبی برای تماشای ستارگان است.

قبل از تاریک شدن هوا نیز می‌توانید گشت و گذاری در این روستای زیبا بکنید و اگر دوست داشتید، از محلی‌های روستا خرید کنید. شب‌های این روستا بسیار سرد است، پس اگر دوست دارید در طول شب به تماشای آسمان پرستاره آن بنشینید، لباس گرم همراه خود ببرید.

کهکشان راه شیری بر فراز الموت

الموت

عکاس: بابک تفرشی

ناحیه الموت یکی از نقاط بی‌نظیر برای تماشا و عکاسی از زیبایی‌های آسمان شب است. برای تماشای آسمان پرستاره شب حتما نیاز نیست که کوهنوردی کنید و به قلعه الموت بروید. می‌توانید در کوهپایه قلعه چادر بزنید و اتراق کنید.

الموت

بعد از اینکه از تماشای آسمان فوق‌العاده زیبای الموت لذت بردید، می‌توانید راهی دریاچه اوان که در نزدیکی قلعه قرار دارد بروید. آسمان شب دریاچه نیز به زیبایی آسمان الموت است.

رقص ستارگان در جزیره قشم

دره ستارگان

مقاله های مرتبط:

دره ستارگان، یکی از پاتوق‌های گروه‌های نجومی برای رصد ستارگان و اجرام آسمانی است که بومی‌های جزیره قشم به آن ستاره افتاده یا استاره نیز می‌گویند. وقتی زیر آسمان این دره بایستید، می‌فهمید که این نام‌هایی که روی این دره گذاشته‌اند چندان هم بی‌ربط نیستند. دره ستارگان به‌دلیل دوری از ناحیه شهری و آلودگی نوری آن مکانی مناسب برای عکاسان آسمان است، چون قرار گرفتن آسمان شب بین دیواره‌های شنی قاب‌بندی‌های فوق‌العاده‌ای می‌دهد.  همچنین می‌توانید روی شن‌های آفتاب‌خورده و گرم دره دراز بکشید و چشم از آسمان پرستاره جزیره برندارید.

به یاد داشته باشید که برای سفر به قشم در تابستان یا هر موقع از سال، انواع تور قشم را می‌توانید در کجارو از لحاظ قیمت یا ویژگی‌های مختلف از آژانس معتبر مسافرتی مقایسه کرده و ارزان‌تر از هر جای دیگر به‌راحتی خریداری کنید.

دره ستارگان

عکاس: سیاوش ستاریان پور

یکی دیگر از نقاط پرستاره جزیره تنگه چاهکوه است. در این تنگه، سوراخ‌های بزرگ و کوچکی در دیواره‌ها وجود دارد و طوری جلوه می‌کنند که گویی موجودات افسانه‌ای در آنجا قرار دارند. اهالی منطقه این اقلیم را استار اوتیده می‌نامند و باور دارند که اینجا، محل برخورد ستاره‌ای از آسمان به زمین بوده که باعث خلق چنین مناظر دیدنی در جزیره شده است. 

عکس کاور:  منطقه آزو ،نوا ، مازندران، عادل کریمی

مطالب مرتبط:

دیدگاه