احتمال افتتاح خانه موزه سیمین و جلال در آبان ماه

سیامک احدی
سیامک احدی سه شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
احتمال افتتاح خانه موزه سیمین و جلال در آبان ماه

پروژه مرمت خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد، ۹۸ درصد رشد داشته است و به احتمال زیاد در آبان ماه افتتاح خواهد شد.

«علیرضا جعفری» مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت:

پروژه خانه موزه ادبی سیمین و جلال آل احمد در حال حاضر در مرحله لکه‌برداری است، اما بحثی که برای ما اهمیت دارد موضوع دکوراتیو و نوع چیدمان خانه است. در واقع، با توجه به نوع کاربری این مجموعه تلاش ما این است که اصالت مکان به درستی حفظ شود.

وی با اشاره به انجام اقدامات هنری برای حفظ هویت خانه به عنوان خانه موزه ادبی عنوان کرد:

برای آن که فضای خانه به حالت اصیل خود برگردد، بحث نوسازی یک سری از مبلمان و وسایل خانه را آغاز کردیم و امیدواریم با اتمام تعمیرات و چیدمان خانه، همان‌طور که وعده دادیم در آبان ماه شاهد افتتاح خانه موزه ادبی سیمین و جلال آل احمد باشیم.

جعفری در پاسخ به سوالی در خصوص وعده شهرداری تهران مبنی بر افتتاح پروژه در تیرماه سال جاری گفت:

از آن جا که سیاست‌های بهره‌برداری این مجموعه تعیین تکلیف نهایی نشده بود، اقدامات اجرایی یک مقدار با طمانینه پیش رفت تا سیاست‌های کلی مشخص شود. در نهایت، با توجه به مذاکرات انجام شده و تعیین رویکرد برای تبدیل فضا به خانه موزه ادبی تصمیم گرفتیم سکونتگاه را متناسب با فضای زندگی اصیل حفظ کنیم و بر اساس آن مبلمان همان مقطع که بخشی از آن در خانه موجود بود برای نوسازی ارسال شد.

جعفری در ادامه به ویژگی‌های منحصر به فرد پروژه خانه موزه ادبی سیمین و جلال آل احمد پرداخت و افزود:

با توجه به اینکه پروژه مذکور جزو آثار میراث فرهنگی محسوب می‌شود از لحاظ ضوابط و دستورالعمل‌های میراث باید کلیه موارد را رعایت می‌کردیم و در این خصوص بحث ضریب استاندارد بسیار مهم بود. از این رو، ما بسیاری از زیرساخت‌های پروژه را مقاوم‌سازی و این مجموعه را برای طول عمر مفید بالای ۱۰۰ سال آماده‌سازی کردیم.

وی در پایان گفت:

هزینه مرمت بنا، بالغ بر ۲ میلیارد تومان است و در هر صورت پروژه‌های هویت‌بخش شهر تهران از ضریب حساسیت بالایی برخوردارند. در این پروژه به واسطه فرسودگی بسیار زیاد بنا، مقاوم‌سازی بسیار هزینه‌بر و فنی بود. از طرف دیگر از آن جا که تلاش کردیم اصالت خانه حفظ شود قدرت مانور مهندسان طرح محدود شد و همه این موارد موجب شد تا خانه موزه ادبی سیمین و جلال بیش از زمان مورد انتظار آماده‌سازی شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه