درخواست نماینده شیراز برای ثبت روز کوروش در تقویم ملی

سیامک احدی
سیامک احدی دوشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۴
درخواست نماینده شیراز برای ثبت روز کوروش در تقویم ملی

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از حسن روحانی به‌عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرد، روز کوروش در تقویم ملی کشور ثبت شود تا دست فرصت‌طلبان و سودجویان در سوءاستفاده از این مناسبت کوتاه شود.

«بهرام پارسایی» در نامه‌ای خطاب به «حسن روحانی» نوشت:

«جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

با سلام

احتراما پیرو نامه ارسالی تاریخ ۹۶/۷/۱۱ اینجانب به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر برگزاری مراسم روز کوروش «نامه پیوست» و اهمیت نامگذاری روز کوروش در تقویم ملی و جهانی و با عنایت به مصوبه جلسه ۶۴۸ سال ۱۳۸۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر نحوه نامگذاری روزها و مناسبت‌های خاص به‌ویژه ماده ۳ این مصوبه: «ماده۳: روزها و مناسبت‌های مندرج در متن تقویم به مناسبت‌هایی اطلاق می‌شود که دارای حداقل یکی از ویژگی‌های زیر باشد:

الف- برای قشرهای مختلف ملت، مهم و تاثیرگذار بوده و از دیدگاه همه ملت ارزشمند و معتبر باشد.

ب- همه مناطق کشور، آن مناسبت را مرتبط با خود بدانند و اهمیت آن منحصر به یک منطقه جغرافیایی خاص نباشد.

ج- تقویت‌کننده حداقل یکی از مولفه‌های هویت ملی ایرانیان باشد.

می‌توان گفت نامگذاری روز کوروش که دارای هر سه ویژگی بالا است، لازم و شایسته بود در سال‌های گذشته انجام می‌گرفت و از تبدیل مساله‌ای فرهنگی اجتماعی به امنیتی جلوگیری می‌شد. واکنش‌های گسترده مردم شریف ایران در قبال صحبت‌های بی‌اساس ترامپ در جعل واژه‌ای بی‌هویت به‌جای نام اصیل و تاریخی خلیج‌فارس نشان از حساسیت و دلبستگی ملت ایران به ارزش‌های تاریخی و ملی دارد. اندکی ذکاوت و هوشیاری لازم است تا از این فرصت‌های ارزشمند به بهترین روش در راستای انسجام و منافع ملی بهره‌برداری شود. متاسفانه ارزش نهادن و استفاده از چنین فرصت‌هایی در کشور ما مورد بی‌توجهی قرار گرفته و حتی در مواقعی به‌علت سهل‌انگاری به تهدید تبدیل گردیده است. کوروش که در کتب آسمانی به نیکی از او یاد شده و حتی مورخین فراسرزمینی زبان به تحسین او گشوده‌اند در کشور و تقویم ما مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

توصیه مقام معظم رهبری نسبت به مفاخر تاریخی قابل‌توجه و تامل است که فرمودند: «در دنیا از چیزهایی که جنبه افتخارآمیز هم ندارد گاهی اوقات به‌عنوان مفاخر تاریخی استفاده می‌کنند. آن کسانی که مفاخر تاریخی را ندارند برای خودشان خلق می‌کنند. ما این همه مفاخر تاریخی داریم. این همه چیزهایی که مایه تفاخر ملت ایران است، اعتماد به نفس ملت ایران است، چرا اینها را نشان ندهیم».

از جنابعالی به‌عنوان ریاست محترم جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهشمند است با توجه به موارد ذکر شده با بهره‌گیری از مشاوره اساتید نامدار تاریخ و مورخین داخلی و خارجی نسبت به تعیین روزی با مبدا تاریخی به نام کوروش برای درج در تقویم ملی و جهانی اقدام فرمایید. این مناسبت می‌تواند با استناد به تاریخ یکی از روزهای زیر باشد:

۱- روز تولد کوروش

۲- روز وفات کوروش

۳- روز نگارش منشور حقوق بشر به دستور کوروش

۴- روز شروع و اعلام رسمی حاکمیت کوروش

این اقدام می‌تواند در راستای تقویت انسجام ملی و توسعه صنعت گردشگری و همچنین ساماندهی روز یا هفته‌ای برای تجلیل از کوروش باشد. ثبت چنین روزی با مستندات تاریخی، بدون شک مورد پذیرش مردم شریف ایران و جهانیان قرار گرفته و می‌توان با ساماندهی و مدیریت شایسته آن و مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد، دست فرصت‌طلبان و سودجویان را در سوء استفاده از این مناسبت کوتاه کرده و آن را به فرصتی گران‌بها برای این سرزمین تبدیل کرد.

با سپاس

«بهرام پارسایی نماینده مردم شریف شیراز»

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه