کشف ۷۰ سکه قاجاری در استان مرکزی

سیامک احدی
سیامک احدی یکشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۵
کشف ۷۰ سکه قاجاری در استان مرکزی

یک کوزه حاوی ۷۰ سکه نقره قاجاری در شهرستان اراک کشف شد.

«سیدمحمد حسینی» مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی بیان کرد:

دو روز پیش چند کودک که در یکی از روستاهای شهرستان اراک در حال بازی بودند به کوزه‌ای از خاک بیرون آمده برمی‌خورند و با سکه‌های داخل آن مواجه می‌شوند. یکی از این کودکان کوزه را به منزل می‌برد و والدین کودک در تماس تلفنی، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی این استان را مطلع می‌کنند.

او افزود که این خانواده با اطلاع به یگان حفاظت میراث‌فرهنگی رسالت اجتماعی خود را در خصوص حفظ و پاسبانی از میراث ملی به خوبی انجام می‌دهند و کوزه مکشوفه تحویل یگان حفاظت می‌شود.

او ادامه داد:

با همکاری یگان حفاظت میراث‌فرهنگی این استان و کلانتری ۱۶ سنجان اراک تعدادی سکه دیگر که دست اهالی روستا بود نیز به صورت داوطلبانه به نیروی یگان حفاظت تحویل شد.

حسینی افزود که مجموعه سکه‌های مکشوفه ۷۰ عدد است که ۶۶ عدد از سکه‌ها دوهزار دیناری با آرم شیر و خورشید است و ۴ سکه نیز از نوع هزار دیناری متعلق به دوره ناصرالدین شاه است که به همراه کوزه کوچک سفالی کشف شده است و در حال سیر مراحل قانونی برای ثبت و نمایش عمومی هستند.

سرهنگ محمد خسروی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مرکزی نیز در این باره گفت:

گزارش‌های مردمی یاریگر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در حفظ میراث و ثروت ملی است.

او ادامه داد که با توجه به دست‌اندازی سودجویان و حفاری‌های غیرمجاز در محدوده‌های تاریخی استان مرکزی هوشیاری مردم در کمک به میراث‌فرهنگی برای جلوگیری از این اقدام بسیار حایز اهمیت است چراکه حدود ۲ هزار اثر شناسایی شده استان در این حوزه، پیش از هر چیز به پاسداری شهروندان نیاز دارد.

سرهنگ خسروی خاطرنشان کرد:

یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مرکزی به صورت شبانه‌روزی با گشت‌زنی در محیط‌های جرم‍‌خیز و هوشیاری در رصد تحرکات سودجویان، بازوی نظارتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان است که با همکاری مردم از سوداگری افراد سودجو جلوگیری می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه