بزرگترین اسرار سفرهای هوایی که نمی‌دانید (قسمت دوم)

شیدا  خرمشاهی
شیدا خرمشاهی جمعه، ۲۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۰
بزرگترین اسرار سفرهای هوایی که نمی‌دانید (قسمت دوم)

روزانه هزاران نفر با هواپیما به سفر می‌روند. البته اسراری در سفرهای هوایی وجود دارند که مسافران حتما از شنیدن برخی از آن‌ها حیرت‌زده خواهند شد. 

سفر با هواپیما راحت‌ترین و بهترین گزینه برای رفتن به مسافت‌های دور و طولانی است. مسافران وقتی با هواپیما به سفر می‌روند، در‌واقع مسیر خود را کوتاه‌تر کرده و وقت خود را خرج مسافت بین مسیر مبدا تا مقصد نمی‌کنند. روزانه نزدیک به هزاران نفر با هواپیما به مسافرت می‌روند. در سفرهای هوایی اسراری وجود دارند که مسافران از آن‌ها خبر ندارند و حتما با شنیدن آن‌ها حیرت‌زده خواهند شد. 

برای خرید بلیط هواپیما همیشه می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

باز کردن درب‌های هواپیما در حین پرواز غیرممکن است

درب هواپیما

فشار کابین هواپیما اجازه این کار را به شما نمی‌دهد. درهای هواپیما را یک پلاگین تخلیه در نظر بگیرید که به وسیله فشار داخلی ثابت شده است. تقریبا تمام خروجی‌های هواپیماها به داخل باز می‌شوند. بعضی‌ها به‌سمت سقف به‌صورت کشویی به‌سمت بالا و برخی دیگر با چرخش به‌سمت بیرون، ولی اول از داخل باز می‌شوند.

 احتمالا هیچگاه نخواهید شنید که هواپیما خراب شده است

کابین خلبان

خلبانان تنها چیزهایی را که برای مسافران نیاز است، به آن‌ها می‌گویند. آن‌ها هیچ‌وقت چیزهایی که ممکن است مسافران را بترساند، به آن‌ها نمی‌گویند. مثلا هیچ‌گاه از زبان خلبانی نخواهید شنید که «مسافران موتور هواپیما خراب شده است».

 غذاهای هواپیما به دلیل خاصی بدمزه هستند

غذاهای هواپیما

در ارتفاعات زیاد حس چشایی ما به درستی کار نمی‌کند. رطوبت پایین، بینی ما را خشک می‌کند و فشار هوا حس چشایی ما را ضعیف می‌کند. به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی بیشتر غذاهای نمکی یا تند را انتخاب می‌کنند. این شرکت‌ها قبل از اینکه منوی جدیدی ارائه دهند، اول در ارتفاع زیاد آن را امتحان می‌کنند و بعد آن را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. بعضی از هواپیماها اتاقی خاص در آشپزخانه خود گنجانده‌اند تا در آنجا بتوانند طعم غذاها را امتحان کنند.

 شاید مسافری که در فرست کلاس خوابیده، مرده باشد

جسد در هواپیما

نمی‌توان یک مسافر مُرده را در توالت قرار داد، زیرا این حرکت هم بی‌احترامی به آن مرده است، هم اینکه ممکن است با تکان‌های هواپیما جسد به بیرون پرت شود. اگر مسافری در حین پرواز فوت کند، خدمه هواپیما آن مسافر را به قسمت فرست کلاس هواپیما منتقل می‌کنند و مسافران اطراف را نیز از وجود آن جسد مطلع می‌سازند.  

 نزدیک به ۱۰۰ هواپیما بدون هیچ رد یا اثری مفقود شده‌اند

هواپیمای گمشده

بین سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۹۳ نزدیک به ۸۵ هواپیما بدون هیچ ردی مفقود شده‌اند. بین این هواپیماها ۲۶ هواپیمای مسافربری، ۵۹ هواپیمای مفقودی در دریا و ۲۶ عدد گمشده در خشکی وجود دارند.

هواپیمای شماره ۳۷۰ مالزی نمونه‌ای از این هواپیماهای مفقودی در سال‌های اخیر است که سرانجام پس از سه سال جستجوی بی‌نتیجه، در ژانویه سال ۲۰۱۷ از جستجوی آن بازایستادند.

 پنجره‌های هواپیما فقط به خاطر مسافران وجود ندارند

علامتگذاری پنجره های هواپیما

خدمه نیز به این پنجره‌ها نیاز دارند. اگر خدمه حس کنند که مشکلی برای بال‌ها یا حتی موتورها به وجود آمده است، نگاه کردن از پنجره بهترین راه برای از بین بردن نگرانی آن‌ها است. برای انجام این کار آن‌ها معمولا بالای دیوار کنار بهترین صندلی کابین را که به بال‌ها و موتورها دید کافی دارد، با مثلثی سیاه علامتگذاری می‌کنند.

 کودکانی که در هواپیما متولد می‌شوند، ملیت متفاوت و منحصر به فردی دارند

کودک متولد شده در هواپیما

هنگامی که کودکی در یک پرواز متولد می‌شود، عوامل متعددی وجود دارند که باید همه آن‌ها را در نظر گرفت. اول از همه اگر آن هواپیما پایبند کنوانسیون کاهش بی‌تابعیتی باشد، آن کودک، ملیت جایی را که هواپیما در آن ثبت شده یا تعلق دارد، می‌گیرد.

اگر آن کشور پایبند این کنوانسیون نباشد، سپس موقعیت هواپیما در داخل فضای هوایی بین‌المللی، ملیت آن کودک خواهد بود. برای مثال، اگر کودکی در فضای هوایی ایالات متحده متولد شود، آن کودک ملیت آمریکایی می‌گیرد. با این حال اگر آن کشور به کودک اجازه شهروندی ندهد، آن کودک ملیت مادر یا پدر خود را می‌گیرد.

 پنجره‌های هواپیما دارای حفره‌های کوچکی هستند، تا بتوانند مسافران را در امنیت نگه دارند

حفره داخل پنجره میانی هواپیما

این حفره‌ها که تنها در لایه میانی پنجره سه‌لایه هواپیما قرار دارند، در‌ واقع برای امن نگه داشتن مسافران ایجاد شده‌اند. بدون این حفره‌ها، ممکن است برای مسافران مشکل ایجاد شود.

در ارتفاعات زیاد فشار هوا و اکسیژن کم است، در ارتفاع فشار هوا و اکسیژن حتی کمتر است. برای اینکه کسانی که در هواپیما حضور دارند از هوش نروند، فشار هوای داخل کابین بیشتر می‌شود که این امر فشار زیادی به پنجره‌ها وارد می‌کند. لایه داخلی شیشه، همانی که شما به آن ممکن است تکیه داده باشید و به خواب رفته باشید، عمدتا سطحی است، بدین معنا که لایه میانی و خروجی بیشتر فشار وارده را تحمل می‌کنند. بنابراین، این حفره‌ها فشار وارده بر این لایه‌ها را کمتر می‌کنند.

 چه دلیلی برای کم‌کردن نور در هواپیما وجود دارد؟

کم کردن نور در هواپیما

دلیلی اصلی کم کردن نور هواپیما این است که اگر اتفاق ناخواسته ای افتاد، مسافران در امنیت باشند. کم کردن نور هواپیما چشمان مسافران را به تاریکی عادت می‌دهد، ازاین‌رو، اگر ناگهان برق هواپیما قطع شود، مسافران به‌راحتی می‌توانند اطراف خود را تشخیص دهند. این‌گونه راحت‌تر می‌توانند مسیر روشنایی اضطراری را نیز تشخیص دهند.

 دکمه‌ای مخفی که فضای بیشتری در هواپیما به شما می‌دهد

دکمه تنظیم صندلی های راهرو هواپیما

این دکمه در زیر دستگیره‌ها به‌سمت عقب صندلی قرار دارد و به مسافرانی که در صندلی‌های راهرو نشسته‌اند، اجازه می‌دهد که صندلی خود را تنظیم کنند.

 خلبان‌ها در ارتفاع زیر ۳۰۴۸ متر حق صحبت کردن ندارند

خلبان

اگر هواپیما در ارتفاع زیر ۳۰۴۸ متر باشد، خلبانان حق صحبت کردن با یکدیگر را ندارند؛ به این معنی که در زمان تیک‌آف و فرود، قبل از اینکه هواپیما به ارتفاع ۳۰۴۸ متر برسد، خلبانان باید تمام تمرکز خود را روی عملیات ضروری پرواز بگذارند و از کارهای غیرضروری پرهیز کنند. 

 روشن نگه داشتن تلفن‌های همراه در طول پرواز، به آن اندازه که فکر می‌کنید خطرناک نیست

تلفن همراه در هواپیما

فرضیه کلی این است که ما باید تلفن‌های همراه خود را خاموش کنیم، زیرا سیگنال آن‌ها باعث اختلال در سیستم جهت‌یابی هواپیما می‌شود یا حتی ممکن است موجب وقوع سانحه شود. ولی آیا این گفته واقعا صحت دارد؟

از لحاظ فنی این گفته صحت دارد و از قدیم گفته‌اند احتیاط شرط عقل است. این امر همچنین بستگی به نحوه و زمان استفاده از آن دستگاه را دارد. به‌عنوان مثال، لپ‌تاپ‌های قدیمی می‌توانند انرژی مضری از خود ساطع کنند.

 ولی آیا واقعا ارتباطات سلولی باعث مختل شدن تجهیزات کابین خلبان می‌شوند؟ پاسخ این سوال به‌طور بالقوه مثبت است، اما تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر اینکه تلفن‌های همراه یا لپ تاپ‌ها روی تجهیزات هواپیما اثر بد یا مضری داشته‌اند، نشده است. به‌طور کلی الکترونیک هواپیماها به‌گونه‌ای طراحی شده است که از خود در برابر این اختلالات محافظت می‌کنند.

ارزان‌ترین بلیط هوایپما به مقصد خارجی یا داخلی خود را در کمترین زمان به کمک کجارو تهیه کنید. ما با همکاری آژانس‌‌های هواپیمایی این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم تا با جستجوی ساده و مقایسه قیمت‌ها، بلیط هواپیما موردنظرتان را به‌سادگی خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع تلگراف

دیدگاه