حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار چهار شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

بیشتر آثار و موزه‌های مشهور مادرید در منطقه‌ای نسبتا کوچک و مرکزی پایتخت واقع شده‌اند و به راحتی در دسترس هستند. برای دسترسی به جاذبه‌های دور، می‌توانید با سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد مادرید محدوده شهر و مناطق اطراف آن را بگردید.

مادرید پایتخت اسپانیا، شهری با وسعت بسیار زیاد است. سیستم حمل و نقل عمومی مادرید یک سیستم مجهز و کارآمد از قبیل: مترو، راه آهن سبک، تراموا، اتوبوس است. مسافرانی که قصد استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را ندارند، می‌توانند از تاکسی‌های موجود در صف‌ها و در خیابان‌ها استفاده کرده یا به دوچرخه‌های اجاره‌ای روی آورده و خود را از ترافیک سنگین موجود رهایی بخشند. مناظر هوایی این شهر را  می‌توان از طریق تله فریکو یا ماشین‌های کابلی ارتبا‌ط‌دهنده پارک دائست (Parque de Oeste) و پلازا اسپانیا مشاهده کرد.

سیستم حمل و نقل مادرید

سیستم حمل و نقل عمومی مادرید تمیز، سریع، امن، گسترده و کارآمد است. این سیستم شامل ۱۳ خط مترو، بیش از ۱۷۰ خط اتوبوس (EMT)، ۳ خط تراموا و ۱۰ خط کرکانیاس (قطارهای محلی که مرکز شهر را به حومه شهر پیوند می‌دهند) است.

علاوه بر این، این سیستم بسیار ارزان است: هر بلیط تنها ۱/۵۰ الی ۲ یورو (۵,۱۰۰ - ۶,۹۰۰ تومان) قیمت دارد و اگر شما بلیط سفر ۱۰ روزه را همزمان خریداری کنید (هم برای اتوبوس‌ها و هم مترو و هم برای استفاده چند نفره معتبر هستند)،  ۱۲/۲۰ یورو (۴۲,۰۰۰ تومان) هزینه پرداخت خواهید کرد. همچنین بلیط‌هایی برای استفاده نامحدود ۱، ۲، ۳، ۵ یا ۷ روزه هم موجود است.

شما می‌توانید بلیط‌های تک سفره را در اتوبوس (پول نقد) یا از طریق دستگاه‌های موجود در ایستگاه‌های مترو (پول نقد و یا C / C) خریداری کنید. بلیط سفر ۱۰ روزه (در ایستگاه‌های مترو موجود است) را می‌توان برای مترو و اتوبوس استفاده کرد. در مترو شما می‌توانید با استفاده از یک بلیط آزادانه بین خطوط مختلف تغییر مسیر دهید.

با این حال، تغییر اتوبوس به این معنی است که شما باید به ازای هر تغییر اتوبوس دوباره مبلغ مورد نظر را پرداخت کنید. توجه داشته باشید که راننده تا زمانی که شما بلیط خود را متصل کرده و صدای آن را بشنود، شما را مدنظر خواهد داشت.

توضیحاتی درباره دستگاه بلیط‌فروشی در ایستگاه‌های مترو: استفاده از آن‌ها نسبتا آسان است، زبان خود را انتخاب کنید و با توجه به توضیحات صفحه نمایش لمسی بقیه مسیر را پیش بروید. این دستگاه‌ها با پول نقد، کارت مسترو و کارت‌های ویزا کار می‌کنند. دستگاه از شما می‌خواهد کد خود را وارد کنید؛ همچنین برای کارت VISA هم کد می‌خواهد، پس آماده باشید.

مترو

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

۲۸۲ ایستگاه متروی مادرید به مناطق دورتر از پایتخت اسپانیا و جوامع مجاور ارتباط دارد. دومین سیستم بزرگ مترو اروپا  با ۱۱ خط به مرکز شهر متصل شده و خطوط بعدی، مادرید را با حوضه‌های جنوبی و شرقی متصل می‌کنند.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

مترو از ۰۶:۰۰ تا ۰۱:۳۰ با فاصله ۵ دقیقه‌ای بین قطارها در ساعت‌های پر ازدحام، و فاصله ۱۵ دقیقه‌ای پس از ساعت ۲۳:۰۰ خدمت‌رسانی می‌کند.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

بلیط تک نفره هر منطقه هزینه‌ای ۱/۵۰ یورو (۵,۱۰۰ تومان) و بلیط ۱۰ نفره هزینه‌ای ۱۲/۲۰ یورو (۴۲,۰۰۰ تومان) دارد. برای رفتن به فرودگاه هزینه‌ی اضافی ۳ یورویی (۱۰,۳۰۰ تومان) دریافت می‌شود.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

راه آهن سبک و تراموا پارلا

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

از سال ۲۰۰۷، راه‌آهن سبک و یا Metro Ligero در مادرید، با چهار خط ارتباطی مرکز شهر را به محله‌های دورافتاده متصل کرده و مزیت آن نسبت به سیستم زیرزمینی، مناظر دیدنی بیشتر است.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

بلیط‌های راه‌آهن سبک برای خطوط ML2 و ML3 هزینه ۲ یوروی (۶,۹۰۰ تومان) یا ۱۲/۲۰ یوروی(۴۲,۰۰۰ تومان) برای بلیط‌های سفر ۱۰ روزه در بردارد. یک سفر در مسیر دایره‌ای پارلا تراموا هزینه‌ای ۱/۳۰ یورو (۴,۵۰۰ تومان) یا ۸/۵۰ یورو (۲۹,۴۰۰ تومان) برای بلیط سفر ۱۰ روزه دارد.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

اتوبوس

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

اتوبوس‌های استاندارد EMT قرمز مادرید مسیرهای منظمی را بین ساعت ۶:۳۰ و ۲۲:۳۰ طی می‌کنند و مسیرهای جاده‌ای را از نیمه شب تا ساعت ۶ در پلازا د لا چیبلس (Plaza de la Cibeles) پوشش می‌دهند. فاصله عبور اتوبوس‌ها ممکن است متفاوت باشد، اما در اکثر مواقع زمان هر اتوبوس نمایش داده می‌شود.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

البته، اگر شما بخواهید می‌توانید از طریق ارسال کلمه espera به شماره ۲۱۷ ۲۱۷ از فضای آزاد، شماره ایستگاه اتوبوس (پارکینگ اتوبوس) آگاهی داشته، و اقدام به رزرو جا و سپس آگاهی از شماره خط اتوبوس کنید.

علاوه بر مسیرهای منظم شبانه‌روزی، جمعه‌ها، شنبه‌ها و شب‌های قبل از تعطیلات، مسیرهای مترو هام از ساعت ۰۰:۴۵ تا ۰۵:۴۵ بین ایستگاه‌های مترو خدمات‌رسانی می‌کنند.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

همچنین اتوبوس‌های سبز حومه‌ای بین مرکز مادرید و مناطق اطراف آن، اتوبوس‌های اکسپرس، به صورت ۲۴ ساعته تا فرودگاه و اتوبوس‌های دو طبقه مادرید در قالب تور وجود دارند که در ایستگاه‌های اصلی شهر متوقف می‌شوند.

ماشین کابلی

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

رویای گشت و گذار در شهر بر فراز بال‌های پرندگان و عکس‌برداری از مناظر دست‌یافتنی است؟ استفاده از این وسایل بهترین شانس شما برای دیدن مادرید از دید پرندگان بدون پرداخت پولی هنگفت یا اجاره یک بالن و یا یک هلیکوپتر است.

بازدیدکنندگان می‌توانند از مناظر مادرید در پازو دل پینتور روسالس (Paseo del Pintor Rosales) در نزدیکی ایستگاه متروی ارگولس و پرواز بر فراز رودخانه مانزانارس و کاستاریو کامپو پارک لذت ببرند.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

شما می‌توانید مناظر پلازا د اسپا، معبد دبوود و پارک اوست، همچنین کاخ رویا، کلیسای جامع المودنا و کلیسای سن آنتونیو دال فلوریدا را ببینید. ارتفاع کابین‌ها تا ۴۰ متر از سطح زمین می‌رسد و ۲/۵ کیلومتر طول داشته و کمی بیش از ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

تاکسی

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

تاکسی‌ها را به راحتی می‌توان در تقاطع‌های اطراف شهر با علامت‌های مشخص یا تاکسی‌ها شماره‌بندی شده در صفوف پیدا کرد. یکی دیگر از گزینه‌های موجود تماس با خدمات ۲۴ ساعته تاکسیرانی مانند رادیو تاکسی (۵۱۸۰ ۴۴۷ ۹۱ یا ۰۸ ۹۰ ۴۴۵ ۹۱ و ۰۰ ۵۵ ۴۰۵ ۹۱) و تله تاکسی (۱۳۰ ۵۰۱ ۹۰۲ یا ۳۱ ۲۱ ۹۳۷۱ ۹۱) است.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

اطمینان حاصل کنید که از یک تاکسی رسمی با رنگ سفید و یک خط قرمز و علامت مادرید مشخص شده و دارای شماره مجوز در ماشین خود باشد، استفاده کنید. وجود چراغ سبز روی سقف ماشین نشان‌دهنده پذیرش مسافر توسط تاکسی است و همچنین رانندگان همیشه باید تاکسی متر خود را روشن کنند.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

هزینه‌های اضافی برای رفتن به فرودگاه، استفاده از تاکسی در قطار و ایستگاه‌های اتوبوس، حرکت از ایستگاه پارک فریال خوان کارلوس ۱، و همچنین در شب‌های سال نو و شب کریسمس در نظر گرفته می‌شود، اما هزینه‌ای برای چمدان‌های همراه دریافت نمی‌شود.

با وجود این که استفاده از تاکسی‌ها راحت‌تر از حمل و نقل عمومی است، اما گران‌تر بوده و به دلیل ترافیک گاهی اوقات کندتر عمل می‌کنند.

دوچرخه‌سواری

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

خطوط دوچرخه‌سواری تنها در پایتخت اسپانیا موجود بوده، و شما تنها مجاز هستید که دوچرخه خود را بر روی تخته‌های مترو و بعد از ساعت‌های شلوغی (۱۰: ۰۰-۱۲: ۳۰ و بعد از ۲۱:۰۰) استفاده کنید. گفتنی است، اگر شما مُصر به استفاده از دوچرخه در اطراف شهر هستید، می‌توانید یک دوچرخه (نسخه‌های الکتریکی، تاشو و سه چرخ) کرایه کرده یا با استفاده از تور دوچرخه در اسپانیا، کراکول ورزش یا تریکسی به گردش بپردازید. به دوچرخه‌سواران بی‌تجربه توصیه می‌شود که ماجراجویی با دوچرخه را در فضاهای سبز مادرید را محدود کنند.

حمل و نقل عمومی در مادرید، اسپانیا

مطالب مرتبط:

منبع gowithoh

دیدگاه