آشنایی با ۶ شهر ایده آل برای برگزاری مراسم هالووین ۲۰۱۷

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
آشنایی با ۶ شهر ایده آل برای برگزاری مراسم هالووین ۲۰۱۷

هالووین از جمله اوقات سال است که می‌توان به‌سادگی به استقبال رویدادهای مهیج و ترسناک رفت. امسال هم شهرهای مختلف جهان بسته به داشته‌های‌شان، در تدارک این ایام هستند.

بی‌شک کشورهای توریستی در اوقاتی از سال بیش از سایر زمان‌ها، پذیرای گردشگرانی از اقصی نقاط جهان هستند. به‌عنوان مثال مراسم روز شکرگزاری یا کریسمس از جمله زمان‌هایی است که بسیار مورد توجه مسافران قرار دارند. در این میان ایام هالووین نیز سهمی خاص از رونق دنیای گردشگری را به خود اختصاص داده است.

پرواضح است که اگرچه بسیاری از نقاط دنیا از جاذبه‌های کوچک و بزرگی چه از منظر شگفتی‌های طبیعی، چه آثار معماری فاخر و البته برگزاری جشنواره یا رویدادهای فرهنگی خاص برخوردار هستند، اما همه جا نمی‌توان ایام هالووین را سپری کرد و این حضور نیازمند پیش زمینه‌های تاریخی و برگزاری رویدادهای مهیجی است که در درازمدت توجه گردشگران را به خود جلب کرده و در ذهن مسافران هالووینی ماندگار شوند.

کارناوال دیزنی در هالووین

دراکولا، جادوگر سوزان و افسانه‌های وودو، مهم‌ترین امتیازات مقاصد گردشگری برتر ایام هالووین است

در این مجال با بخش گردشگری وحشت کجارو همراه باشید تا با ۶ شهر ایدئال برای گذراندن هالووین امسال آشنا شویم. شهرهایی که به مدد پیشینه‌ی تاریخی خاص، افسانه‌های تخیلی و البته رویدادهای مهیجی همچون برگزاری فستیوال، کارناوال، رژه و مهمانی‌های هالووینی، در شمار محبوب‌ترین مقاصد گردشگری این ایام معرفی شده‌اند.

نیواورلئان (New Orleans)

مقاصد گردشگری ایده آل برای هالووین 2017

نیواورلئان را باید زادگاه تولد افسانه‌های مرتبط با جادوی وودو (Voodoo) دانست. از سوی دیگر هر ساله تورهای گردشگری خاصی در گورستان‌های این منطقه برگزار می‌شود که بازدیدکنندگان را پیاده به قلب ترس پنهان شده در تاریکی حاکم بر این مکان‌ها دعوت می‌کند و شاید به همین خاطر است که نیواورلئان خواه ناخواه در میان شهرهایی جا دارد که به‌صورت طبیعی، جایی در میان ماجراجویی‌های ایام هالووین را به خود اختصاص داده‌اند.

در این میان شاید هیچ چیز مهیج‌تر از رویدادی موسوم به «Kerewe of Boo» نباشد که هر ساله در تاریخ ۲۱ اکتبر برگزار می‌شود. در این هنگام خانواده و دوستان گرد هم جمع شده و یک رژه‌ی هالووینی باشکوه ترتیب می‌دهند. یکی از بخش‌های این رژه به راه انداختن کاروانی از وسائل نقلیه با تم‌های فانتزی و سرگرم‌کننده است که در این رویداد به‌خصوص این وسائل نقلیه معمولا با تم شخصیت‌هایی همچون گرگ انسان‌ها و خون آشامان آراسته و تزئین می‌شوند.

در این هنگام افراد از داخل این ماشین‌ها جواهرات بدلی به‌سمت جمعیت پرتاب می‌کنند که اغلب‌شان محصولات دست‌ساز محلی و ساخته‌شده از شکلات است.

مقاصد گردشگری ایده آل برای هالووین 2017

نیواورلئان میزبان بسیاری وقایع دیگر است که معمولا بعد از این رژه برگزار شده و  اکثرا شامل مهمانی‌های پرزرق‌وبرق است، اما جذابیت اصلی همچنان حضور همه افراد در هر سن و سالی در لباس‌های مبدل و تماشایی است. این رویداد جالب توجه، شبیه به هیچ‌کدام از رژه‌های مشابهی نیست که در گوشه و کنار جهان برگزار می‌شوند و در واقع می‌توان گفت از سال  ۲۰۰۷ تاکنون، این مراسم به‌عنوان رژه‌ی رسمی هالووین در شهر نیواورلئان شناخته شده است.


ترانسیلوانیا (Transylvania)

مقاصد گردشگری ایده آل برای هالووین 2017

نام این منطقه با نام یکی از مخوف‌ترین شخصیت‌های دنیای افسانه‌های فانتزی در هم آمیخته است؛ بله اشتباه نکرده‌اید، ترانسیلوانیا به خاطر حضور دراکولا به شهرت رسیده است، یکی از ترسناک‌ترین و معروف‌ترین شخصیت‌های شرور عصر گوتیک.

این منطقه واقع در کشور رومانی در واقع ناحیه‌ای کوهستانی و زیبا است که دارای شهرهای باستانی بسیاری است که هنوز هم زندگی در آن‌ها جریان داشته و به‌خوبی از هویت ارزشمند آن‌ها محافظت شده است. از سوی دیگر این مناطق چه از منظر سیاسی و چه وقوع رویدادهای تاریخی، از گذشته‌ای غنی و در عین حال پیچیده برخوردار هستند.

قلعه برن در ترانسیلوانیا

اما در همین منطقه و در مرکز شهر تاریخی «Sighisoara»، یک برج ساعت متعلق به قرون وسطی قرار دارد که به‌خوبی از آن نگهداری شده است. درست زیر این برج ساعت اتاق شکنجه قرار دارد و در امتداد خیابان منتهی به آن خانه‌ای واقع شده که گفته می‌شود در سال ۱۴۳۱ «ولاد به سیخ کشنده» (Vlad the Impaler) قانون‌گذار معروف قرون‌وسطایی منطقه‌ی «والاچیا» (Walachia) که بعدها بخشی از کشور رومانی شد، در آنجا متولد شده است.

باور بر این است ولاد شخیت الهام‌بخش کاراکتر دراکولا بود، البته در مورد این مسئله اختلاف نظرهایی هم وجود دارد. از سوی دیگر در این منطقه با نمای باشکوه قلعه «برن» (Bran Castle) نیز مواجه خواهید شد که بی‌شک یکی از محبوب‌ترین و مورد توجه‌ترین مقاصد گردشگری محبوب ترانسیلوانیا است. البته با یک تشکر ویژه از ارتباط توام به شک و شهبه‌ی آن با هر دو بخش تخیلی و تاریخی داستان دراکولای برام استوکر.

قلعه برن، ترانسیلوانیا، رومانی


ویتبی (Withby)

مقاصد گردشگری ایده آل برای هالووین 2017

این شهر زیبا و خوش‌منظره در ناحیه ساحلی «یورکشایر» (Yorkshire) و در کشور انگلستان واقع شده و می‌تواند در عین حال ادعا کند که به شکلی دیگر، زادگاه دراکولا نیز هست.

نویسنده معروف و خالق شخصیت دراکولا «برام استوکر» (Bram Stoker) ظاهرا به‌مدت چهار هفته در ماه‌های ژوئیه و اوت سال ۱۸۹۰ در این شهر سکونت داشته است، اقامتی که گفته می‌شود در شکل‌گیری و خلق شخصیت معروف کتاب او، یعنی دراکولا که در سال ۱۸۹۷ منتشر شد، نقشی مؤثر داشته است.

صومعه ایلومیناتی ویتبی

ویتبی در سال ۲۰۱۵، صد و بیست و پنجمین سالگرد بازدید برام استوکر از این منطقه را جشن گرفت، امسال اما رویداد مهیج دیگری برای بازدیدکنندگان تهیه و تدارک دیده شده است. ظاهرا در خلال آخرین هفته‌ی ماه اکتبر سال جاری میلادی، بقایای برجا مانده از «صومعه ایلومیناتی ویتبی» در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت، البته طی مراسمی سرگرم کننده که هر روز از ساعت ۸ شب آغاز خواهد شد.


سِیلِم (Salem)

مقاصد گردشگری ایده آل برای هالووین 2017

زادگاه بدنام‌ترین محاکمه جادوگران در کشور آمریکا که در اوایل دهه‌ی ۱۶۹۰ رخ داد و از این نظر چندان جای شگفتی نیست که این شهر به‌عنوان مکانی خوب و ایدئال برای فعالیت‌های ایام هالووین انتخاب شود. به‌نوعی هویت امروز سیلم روی گذشته سیاه آن بنا شده و همین امر برگزاری فستیوال یک ماهه‌ی مردگان در این شهر را به‌خوبی توجیه می‌کند.

رویدادهایی همچون قصه خوانی، مهمانی‌های هالووینی، مراسم سوگواری‌ سرگرم‌کننده و یک گردهمایی جادوگران، از جمله فعالیت‌های محبوب ایام هالووین در این شهر است. البته برای اطلاعات بیشتر، بد نیست نگاهی به سایت رسمی شهر سیلم داشته باشید که دیگر وقایع و رویدادهای جالب توجه این شهر در ایام هالووین را به تفصیل معرفی کرده است.

محاکمه جادوگران در سیلم

البته برنامه‌های دیگری هم در این میان گنجانده شده که شاید چندان با حال و هوای جادوگری این شهر هم‌خوانی نداشته باشند؛ رویدادهایی مثل بازدید از موزه‌ «پیبادی اسکس» (Peabody- Essex) که در سال ۱۷۹۹ تأسیش شده است. همچنین انجمن دریایی هند شرقی، کابینی مملو از چیزهای عجیب و غریب مصنوعی و طبیعی که توسط ناخدای کشتی‌های تجاری به این موزه اهدا شده و شامل ره‌آورد سفرهای خطرناک‌ آن‌ها به‌سمت کشور چین هستند.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند در تور «خانه هفت شیروانی» (The House of the Seven Gables) هم شرکت کنند که در رمانی به همین نام به قلم «ناتانیل هاثورن» (Nathaniel Hawthorne) که در سال ۱۹۵۱ به چاپ رسید، به آن اشاره شده است.


اورلاندو (Orlando)

مقاصد گردشگری ایده آل برای هالووین 2017

اورلاندو را باید خانه استودیوهای دیزنی و یونیورسال دانست که اغلب شاهد برگزاری رویدادهای بزرگی در ایام هالووین است. در همین راستا یونیورسال قصد برگزاری مراسم بیست و هفتمین «شب ترس هالووین» را دارد، خانه‌ای تسخیر شده که کاری به‌جز ترساندن بازدیدکنندگانش ندارد.

برای کودکان نیز رویداد و مهمانی هالووین «میکی» برگزار می‌شود که چندان ترسناک نیست و شامل فعالیت‌هایی همچون گشت و گذار، حضور شخصیت‌های معروف دیزنی، یک مهمانی رقص و البته آتش بازی است.


دری (Derry)

مقاصد گردشگری ایده آل برای هالووین 2017

باور بر این است که ریشه‌ی بسیاری از رویدادهای هالووینی برگزار شده در این شهر، از جشنواره‌های گالیک باستانی الهام گرفته شده است که توسط نیاکان دری‌ها جشن گرفته می‌شدند. این شهر واقع در ایرلند شمالی در رأی‌گیری خوانندگان مجله  «USA Today»، به‌عنوان محبوب‌ترین مقصد ایام هالووین جهان در سال گذشته میلادی انتخاب شد.

به نظر می‌رسد این شهر تمام توان خود را به کار گرفته تا با برگزاری رویدادهای متنوع و سرگرم‌کننده هر سال شهرت بیشتری برای خود دست و پا کند. به‌طوری که گفته می‌شود سال گذشته در حدود هشتاد هزار نفر در ۳۰‌امین سالگرد جشنواره هالووین این شهر حضور پیدا کرده بودند.

هالووین در دری، ایرلند شمالی

هدف این شهر از این کار به‌نوعی فراموش کردن آشوب‌های گذشته است که از سه دهه جنگ و نزاع میان ملی‌گرایان ایرلندی و دار و دسته وفادار به تاج و تخت پروتستان نشأت گرفته بود. پل صلح در مرکز شهر که روی «رودخانه فویل» (River Foyle) کشیده شده، در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد و امروزه یکی از دیدنی‌های این شهر است.

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه‌ی آن و همراهی با ما لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه