سفرنامه عکاس از سیستان و بلوچستان، طلوعی بکر از خاوران

کسری مجیدی
کسری مجیدی یکشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
سفرنامه عکاس از سیستان و بلوچستان، طلوعی بکر از خاوران

سیستان و بلوچستان از سرزمین‌هایی است که ناشناخته‌های بسیاری را در خود جای داده است. با سفرنامه‌ای از این منطقه همراه باشید.

سیستان و بلوچستان استانی است که در جنوب شرقی ایران قرار دارد. این منطقه ناشناخته‌های فراوانی را در خود جای داده است. از طرفی قدمت و پیشینه‌ی این منطقه آثار و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری را برای آن به ارمغان آورده است. همچنین این سرزمین از پدیده‌‌های طبیعی کم‌نظیر و منحصربه‌فردی بهره می‌برد.  

به همین بهانه به سراغ عکس‌ها و خاطراتی از سفر یک ماجراجو و عکاس به نام «ابراهیم میرمالک» رفته‌ایم. لازم به اشاره است که این مقاله از زبان ابراهیم و «گیولیا ماکاریو» (Giulia Macario) به نگارش درآمده است.

سفرنامه سیستان و بلوچستان

در سفر به ایران باید دل به ماجراجویی در شهرهای کمترشاخته‌شده‌ و دورافتاده‌ی آن زد. از آنجایی که ابراهیم میرمالک تجربه‌ی چنین سفرهایی داشت، تصمیم گرفتم از فیلم و عکس‌های او از سیستان و بلوچستان، مطالبی را به اشتراک بگذارم. سفری که پر است از صحنه‌ها و لحظاتی ناب.

سیستان و بلوچستان استانی است پهناور در جنوب شرقی ایران که از پدیده‌های طبیعی جالبی برخوردار است. این استان که با پاکستان و افغانستان مرز مشترک دارد، دارای مناطق بکر و دست‌نخورده‌ی بسیاری است. با وجود آب و هوای خشک و گرمی بعضا طاقت‌فرسای این منطقه، ساکنین آن بسیار صمیمی و سخاوتمند هستند.

سیستان و بلوچستان

بر اساس مشاهده‌های به دست آمده، سیستان و بلوچستان در بسیاری از زمینه‌ها مورد کم‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است. این موضوع زمانی بیشتر احساس می‌شود که موقعیت مکانی این منطقه را نیز در نظر بگیرید. همان‌طور که اشاره شد، یکی از دلایل سفر، عکاسی و تهیه‌ی مستند بود. این استان نیز با گشاده‌رویی آماده‌ی پذیرایی از علاقه‌مندان است تا چشم‌اندازهای زیبایش به قاب بسته شود. از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گرفته تا پدیده‌های فرهنگی منطقه، هر گردشگری را به سمت ناشناخته‌هایش جذب می‌کند.

اگر بخواهم بی‌تعارف بیان کنم، باید بگویم که من مناطق بسیاری را در اقصی نقاط کره‌ی خاکی دیده‌ام، ولی تاکنون هیچ نقطه‌ای نتوانست مرا تا این حد محو خود کند. طلوع و غروب‌های آفتاب داغ سیستان و بلوچستان به زیبایی و گرمی مردمش است. از قدم به قدم خاک این استان به راحتی می‌توانستید بی‌آلایشی بی‌مانندش را حس کنید. هرچه بود همان‌هایی بود که می‌دیدید.

به هر ترتیب سخن را کوتاه می‌کنم و توجه شما را به عکس‌هایی از گوشه و کنار این سرزمین به همراه توضیحاتی مختصر جلب می‌کنم.

سیستان و بلوچستان

عکس از روستای «قلعه نو» است. روستایی که به آرامی در حال خالی از سکنه شدن است.

سیستان و بلوچستان

تصویر بالا چوپان پیری است، ساکن «دریاچه هامون». در پشت نمایی از «کوه خواجه» یا «کوه رستم» مشخص است.

سیستان و بلوچستان

مجموعه‌ی راه‌آهن بریتانیا در شهر «میرجاوه» متروکه شده است.

سیستان و بلوچستان

جوان‌ترهای خانواده برای تامین نیازهایی از قبیل تهیه‌ی گاز مجبور هستند خطر رفت و آمد در نواحی مرزی را به جان بخرند.

سیستان و بلوچستان

مردی که همراه با اسلحه‌ی خود در حال بالا رفتن از کوه‌های «بم پشت» است. این منطقه یکی از ناامن‌ترین نواحی استان به شمار می‌رود.

سیستان و بلوچستان

شستن ظرف‌ها توسط دختربچه‌ای بلوچی در شهر «سیرکان»

کودکان این منطقه با توجه به مسئولیت‌های بزرگی که بر عهده می‌گیرند، نقش مهمی در خانواده دارند.

سیستان و بلوچستان

نمایی از غروب آفتاب در کوه‌های بم پشت بسیار چشم‌نواز است.

سیستان و بلوچستان

مرد بلوچی در حال جمع‌آوری شاخه‌ها و علف‌های خشک در روستای «ناهوک» است.

سیستان و بلوچستان

کشاورز بلوچی در حال درو کردن در مزرعه‌ای در ناهوک

کشاورزی سنتی کماکان در منطقه رونق دارد.

سیستان و بلوچستان

حصیربافی از جمله صنایع دستی قدیمی این منطقه محسوب می‌شود.

در سیستان و بلوچستان به خوبی می‌فهمیم که چگونه می‌توان با حداقل چیزها شاد و زلال زندگی کرد. دانستیم که در هر کجای این جهان پهناور می‌توان صبح را با گرمای آفتاب آغاز کرد و شب‌هنگام با گرمای محفل خانه سر بر بالین گذاشت. به هر ترتیب اگر به سیستان و بلوچستان سفر نکرده‌اید، حتما برای ماجراجویی در این منطقه برنامه‌ریزی کنید تا پدیده‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مردمی را یک‌جا تجربه کنید. در انتها مجددا از ابراهیم میرمالک یاد می‌کنیم. عکاس و مستندسازی که تصاویر کم‌نظیری را به ثبت رساند. از این رو توجه شما را به فیلمی از ایشان در سفر به سیستان و بلوچستان جلب می‌کنیم. 

لینک دانلود

مطالب مرتبط:

منبع Grryo

دیدگاه