سواحلی با شن و ماسه های سبزرنگ

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
سواحلی با شن و ماسه های سبزرنگ

شن و ماسه ساحل همیشه به رنگی خاکستری یا قهوه‌ای نزدیک است. سواحلی در دنیا وجود دارند که شن و ماسه‌هایی سبزرنگ دارند و شبیه به دیگر سواحل دنیا نیستند.

انواع مختلفی از سواحل در سراسر دنیا وجود دارند که هرکدام پوشش خاص خود را دارند. یک ساحل پر است از صدف، ساحلی دیگر از سنگ‌ها پوشیده شده است، و یک ساحل دارای شن و ماسه‌های ریز و درشت است. شن و ماسه‌ها معمولا رنگی خاکستری دارند و طیف رنگی که در سواحل دیده می‌شود، معمولا خاکستری و قهوه‌ای است. در دنیا سواحلی وجود دارند که قوانین را شکسته‌اند و هیچ‌یک از رنگ‌ها و بافت‌های ذکرشده را ندارد، بلکه با گیاهان پوشیده شده‌اند و سبزرنگ هستند!

شاید اسم ساحل سبزرنگ برای شما عجیب باشد، ولی واقعیت دارد! در شن و ماسه سواحل به‌صورت طبیعی ذرات سبزرنگی با نام «ایلیفین» وجود دارند. این ذرات بیشتر در آب دریا یافت می‌شوند و راحت به ساحل نمی‌رسند؛ به همین دلیل است که ما در سواحل معمولی تنها بخش‌هایی از سنگ‌ها را مشاهده می‌کنیم که سبزرنگ هستند. در برخی سواحل خاص دنیا، ایلیفین نه‌تنها به ساحل می‌آید، بلکه کل ساحل را سبزپوش می‌کند. البته این یکی از دلایل سبز شدن رنگ شن‌های ساحل است و دلایلی از قبیل مواد گدازه‌های آتشفشانی در سبز شدن رنگ شن سواحل نقش دارد.

با ما همراه باشید تا سواحل سبزرنگ دنیا را بشناسید:

ساحل سبز پاپاکولا، هاوایی

ساحل سبز پاپاکولا، هاوایی

در جنوب آمریکا، در جزیره بزرگ هاوایی، ساحلی سبزرنگ با نام پاپاکولا وجود دارد. این ساحل سبزرنگ در نزدیکی دهانه آتشفشانی قرار دارد که حدود ۴۹۰۰۰ سال پیش شکل گرفته است. علت سبز شدن شن‌های ساحل پاپاکولا بی‌ارتباط با فعالیت آتشفشان نیست. پس از آخرین فوران آتشفشان این منطقه، ماده‌ای با نام الیوین تولید شده است که این ماده دلیل اصلی سبزرنگ شدن شن ساحل پاپاکولا است. نمی‌توان توضیح دقیقی برای علت سبز شدن شن‌ها ارائه داد، مجموعه فعل و انفعالات شیمیایی که در آب دریا با گدازه‌های آتشفشان رخ داده است، منجر به سبزرنگ شدن این ساحل شده است. منیزیم و آهن مواد مذاب نقش مهمی در سبز شدن رنگ شن‌ها داشته است.

ساحل تالوفوفو، گوآم

ساحل تالوفوفو، گوآم

ساحل تالوفوفو، نگین سبزرنگ اقیانوس آرام است که شبیه به ساحل پاپاکولا، شن‌های سبزرنگ دارد. شن‌های سبزرنگ تالوفوفو همیشه قابل‌مشاهده نیستند و در شرایط آب و هوایی ایدئال، به رنگ سبز درخشان تبدیل می‌شود. این ساحل یکی از زیباترین جاذبه‌های گوآم است که سالانه میلیون‌ها گردشگر را جذب می‌کند.

ساحل فلورینا، اکوادور

ساحل تالوفوفو، گوآم

ساحل فلورینا در جزایر گالاپاگوس در اکوادور قرار دارد که نامش را از اولین رئیس‌جمهوری اکوادور گرفته است. جزایر گالاپاگوس از خاص‌ترین نقاط زمین است که در واقع مجموعه جزایر آتشفشانی در اقیانوس آرام است. این جزایر دقیقا روی خط استوا قرار دارند. گدازه‌های آتشفشانی این جزیره باعث سبزرنگ شدن شن‌ها و ماسه‌های ساحل فلورینا شده‌اند و این منطقه را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل کرده است. گونه‌های محبوبی از لاک‌پشت‌های دریایی در آب‌های این جزایر شنا می‌کنند.

هورنین دالسواتنت، نروژ

هورنین دالسواتنت، نروژ

ساحل هورنین دالسواتنت یکی از سواحل سبز دنیا است که در شمال نروژ قرار دارد. علت سبز شدن شن‌های این منطقه دیگر به خاطر فعالیت‌های آتشفشانی نیست، بلکه یخبندان‌های شدید در این منطقه در هزاران سال پیش سبب تشکیل شدن بافت سبز شن‌های این منطقه شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه