هتل هایی که در ژاپن به تسخیر طبیعت درآمده‌اند

علی  کماسی
علی کماسی پنجشنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
هتل هایی که در ژاپن به تسخیر طبیعت درآمده‌اند

شان تامس (Shane Thoms) عکاسی است که سوژه‌ی عکاسی‌اش، مکان‌ها ترک شده است. یکی از معروف‌ترین این مکان‌ها هتل رویال در ژاپن است. برای آشنایی بیشتر و دیدن تصاویر این هتل با ما همراه باشید.

از بین تمامی هتل‌های تخلیه‌ شده‌ای که عکاس معروف، شان تامس (Shane Thoms) برای کتابش به اسم «خرابی‌های مدرن ژاپن» عکس گرفته، هتل رویال را به عنوان برجسته‌ترین‌شان انتخاب کرده است. مساحتی وسیع از بنایی خراب‌شده و مجلل که در جزیره‌ی آتش‌فشانی هاچیجو (Hachijo) قرار دارد، تمام آن چیزی را که تامس از یک ویرانی انتظار دارد، بروآورده کرده است. او می‌گوید:

ماجراجویی در این بنای بزرگ و حیرت‌آور درست مانند قدم زدن در یکی از صحنه‌های فیلم‌ تیم برتون (Tim Burton) است.

هتل رویال

تامس در دوران کودکی تحت تاثیر فیلم‌هایی مانند کابوس در خیابان الم قرار گرفته است و به گفته خودش به شدت محو تاریکی و ترسناکی اتاق‌های پر پیچ و خم خیابان الم بود. او سپس تلاش کرد تا با بازدید از ساختمان‌های خالی از سکنه، تجربه‌ی عجیب و غریبی به دست آورد.

هتل رویال

علاقه تامس به بیست سالگی‌اش برمی‌گردد. زمانی که او تصمیم گرفت از ساختمان‌های خالی عکاسی کند. او متوجه شد که این ساختمان‌ها، جایی فراتر از یک مکان ترسناک با یک پنجره‌ی شکسته است. او می‌گوید این مکان‌های خالی که در گذشته مردم در آن‌ها زندگی می‌کردند، تبدیل به خانه‌هایی شده که هنوز هم احساسات و انرژی‌های گذشته در آن‌ها وجود دارد. هر وسیله‌ای که در این محیط رها شده، مانند یک شمعدانی روی طاقچه ‌می‌تواند شما را به فکر کردن در مورد گذشته وادارد.

هتل رویال

در زبان ژاپنی، هایکیو (haikyo) به معنای خرابی و همچنین به معنای ساختمان‌های متروکه نیز است. در حال حاضر تمرکز توماس بر روی مکان‌های متروکه ژاپنی مانند آپارتمان‌ها، هتل‌ها و تفریحگاه‌ها است که زمانی منزلگاه زندگی مدرن و امروزی بوده است. این تنها شامل هتل رویال که زمانی بسیار باشکوه‌ بوده است، نمی‌شود؛ بلکه هتل‌هایی مانند اونسنس (onsens) و یکی از هتل‌های معروف ژاپن به اسم متل فوو (Fuu) نیز جزو این دسته از مکان‌های متروکه هستند. این اتاق‌ها که زمانی برای چند ساعت هم کرایه می‌شد، حالا منزلگاه طبیعت شده و شاخه و برگ درختان از پنجره‌هایش بیرون زده است.

هتل رویال

از نظر توماس گیاه‌های رونده بسیار در این زمینه جذاب است. او می‌گوید:

درخت کودزو یا تیریشه که نوعی درخت رونده است، جزو گیاهان مضر به حساب می‌آید. اما با این وجود، من این گیاه را زیبا و جذاب توصیف می‌کنم.

تامس می‌گوید:

دیدن رولرکوسترهایی که کودزو به آن پیچیده، یک منظره جادویی است و من تحسینش می‌کنم.

یکی از معروف‌ترین ویرانی‌هایی که در ژاپن اتفاق افتاده و در کتاب هم آمده است، شهربازی نارا (Nara) نام دارد که در ساختش از پارک‌های دیزنی الهام گرفته شده بود.

هتل رویال

با این وجود، تمامی تجربیات مروبط به طبیعت تامس هم جذاب نیست. هنگام عکاسی، توماس به شدت حواسش به زنبور‌های نیشدار ژاپنی نیز هست که در بیشتر مکان‌های متروکه پیدا می‌شود. او می‌گوید:

آن‌ها با تعداد زیاد به شما حمله می‌کنند و نیش‌شان می‌تواند کشنده و بسیار دردناک باشد. او همچنین باید مواظب مشکلات ساختاری ساختمان و کاشی‌های ناپایدار سقف‌ها نیز باشد.

هتل رویال

برای تامس، عکاسی از مکان‌های متروکه به جز تفریح هدف دیگری نیز دارد. او می‌گوید:

اهمیتی در به سند درآوردن این مکان‌ها وجود دارد که به روند بی‌نقص ساختن ساختمان‌ها کمک می‌کند. به نظر من چیز‌های زیادی در این مکان‌ها برای یادگیری خودمان و جامعه وجود دارد.

مطالب مرتبط:

منبع Atlas Obscura

دیدگاه