ساروم قدیم در سالزبری، یادگاری از عصر آهن

علی رضا استوان
علی رضا استوان پنجشنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
ساروم قدیم در سالزبری، یادگاری از عصر آهن

ساروم قدیم در انگلیس، یک منطقه‌ی مهم تاریخی و باستانی است که شامل یک تپه‌قلعه مربوط به دوران عصر آهن و بقایای اندکی از یک کلیسا و قلعه سلطنتی از قرن یازدهم است.

ساروم قدیم یکی از منطقه‌های جذاب و مهم از نظر تاریخی در انگلیس است که در شهر سالزبری قرار دارد و متشکل از یک تپه‌قلعه و بقایای جامانده از یک کلیسا و قلعه‌ای سلطنتی است که قدمت آن به عصر آهن برمی‌گردد. اهمیت این مکان به این دلیل است که ساروم قدیم شاهد اتفاقات تاریخی مهمی در طول زمان بوده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ساروم قدیم در جایی قرار دارد که تاریخ شهر سالزبری آغاز شده  است، یعنی حدودا ۳ کیلومتری شمال مرکز شهر.

ساروم قدیم ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد بنا شده است

این سایت در قرن سیزدهم به صورت پیاپی توسط رومیان، ساکسون‌ها و نورمن‌ها قبل از پایه‌گذاری ساروم جدید یا سالزبری، اشغال شده بود.

در حالی که ساروم قدیم ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد بنا شده اما تپه‌قلعه آن که جنبه حفاظتی داشته، تنها حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است.

ساروم قدیم

ساروم قدیم دژی باشکوه است که از یک خاکریز در داخل و حلقه‌ای از دیوار تدافعی بیرونی در اطراف آن تشکیل شده است. این تپه بیضی شکل ۴۰۰ متر طول و ۳۶۰ متر عرض دارد.

کمی بعد از این که رومیان با بریتانیا در قرن اول میلادی توافق کردند، آن‌ها تپه را اشغال کرده و آن را «Sorviodunum» نام گذاشتند.

دوره رومی آنچنان شناخته شده نیست، اما گفته می‌شود که آن‌ها قلعه‌ای نظامی در خاکریز‌ها و تاسیساتی غیر نظامی در بیرون آن ساختند.

بعد از رفتن رومیان، تپه به دست ساکسون‌ها افتاد ولی آن‌ها تا حد زیادی این مکان را نادیده می‌گرفتند و تنها در زمان تهدید شدن توسط حمله‌ی وایکینگ‌ها در قرن نهم، پادشاه آلفرد برای مقاوم‌سازی استحکامات، این بنا را بازسازی کرد.

این تپه برای مدتی محل سکونت بود، اما زمانی که دانمارکی‌ها در قرن یازدهم آنجا را غارت کردند، مردم آن مکان را ترک کرده و مهاجرت کردند.

بقایای ساروم قدیم

قلعه‌ی قرون وسطایی در سال ۱۰۷۰ بعد از حمله‌ی نورمن‌ها ساخته شد و ساروم قدیم تبدیل به مرکز اداری شد و برای دویست سال تا زمانی که کلیسایی جدید در چند کیلومتری جنوب ساخته شد، به همین عنوان باقی ماند.

ساختمان‌هایی که در مکان کلیسای جدید ساخته شدند، با گذشت زمان شهر مدرن سالزبری را تشکیل دادند.

بقایای ساروم قدیم سالزبری

ساکنان شهر جدید به تدریج شهر قدیمی را خراب کردند و کلیسای سالزبری و ساختمان‌های دیگر را با مصالحی از ساروم قدیم ساختند.

قلعه در نهایت در سال ۱۳۲۲ به طور کامل تخریب شد.

امروز تعداد کمی از بناهای ساروم قدیم ایستاده و سالم کمی باقی مانده‌ است، اما در عوض خاکریزها به نحو بهتری حفظ شده‌اند.

مدل ساروم قدیم

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه