داستان تونل‌ های رازآلود اروپا چیست؟

مهتاب خسروشاهی
مهتاب خسروشاهی دوشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
داستان تونل‌ های رازآلود اروپا چیست؟

تونل‌های اسرارآمیزی در اروپا پیدا می‌شود که بسیار تنگ و باریک هستند و احتمالا در چند هزار سال پیش مخفی‌گاه بوده‌اند. ببینیم در این تونل‌ها چه خبر است.

در اروپا صدها تونل زیرزمینی وجود دارد که به هیچ مقصد خاصی هم منتهی نمی‌شوند. هنوز سند تاریخی از این تونل‌ها پیدا نشده است. اغلب این تونل‌های مرموز در ایالت بایرن آلمان و نزدیک اتریش قرار دارند.

آلمانی‌ها به این تونل‌ها «اردستال» (Erdstall) یا «جایی در زیر زمین» می‌گویند. محلی‌ها به آن سوراخ جن هم می‌گویند که نشانی است از افسانه‌ها و فرضیه‌های مختلفی که در مورد این تونل‌های اسرارآمیز وجود دارد.

تونل اردستال

بیشتر تونل‌ها به‌قدری کوتاه هستند که یک فرد بزرگسال برای ورود به آن باید خم شود. بعضی دیگر آنقدر کوچک هستند که فقط چهار دست و پا می‌شود واردشان شد. این تونل‌ها باریک هستند و بعضی از آن‌ها ارتفاع حدود ۶۰ سانتی‌متری دارند. طول اغلب تونل‌ها از بیست متر بزرگ‌تر است، اما بیشتر از پنجاه متر نیستند.

بعضی از این تونل‌های عجیب و تنگ بیشتر از یک طبقه دارند که یک باریکه تونل بالایی را به پایینی وصل می‌کند. مسیر عبور آنقدر تنگ است که آدم مجبور می‌شود به آن باریکه بخزد. این راهروهای کوچک یا باریکه‌ها ممکن است دو تونل هم‌سطح را به یکدیگر وصل کنند.

تونل اسرارامیز

درواقع تونل‌های زیرزمینی اردستال یک راه باریک مخفی بدون خروجی هستند. ورودی تونل‌ها گاهی در آشپزخانه‌ی خانه‌های روستایی، نزدیک کلیساها و گورستان‌ها یا در میان جنگل است. فضای داخل تونل‌ها تاریک و دل‌گیر است.

بیشتر تونل‌ها به اتاقی بزرگ‌تر منتهی می‌شوند که «اتاق آخر» نام دارد. محققان هنوز درنیافته‌اند که هدف از ساخت اتاق آخر چه بوده است. آن‌ها حدس می‌زنند برای ذخیره‌‌ی غذا بوده، یا شاید روستاییان هنگام حمله‌ی مهاجمان در آن پنهان می‌شدند.

تونل اردستال

تاکنون شواهد چندانی از این تونل‌ها به‌دست نیامده است. اغلب تونل‌ها کاملا خالی هستند. در تعداد کمی از آن‌ها تعدادی وسایل قرون وسطایی مانند تیغه‌ی آهنی گاوآهن و سنگ آسیای سنگین پیدا شده است. عمرسنجی کربنی از اشیای به‌دست آمده از تونل‌ها نشان می‌دهد قدمت تونل‌های اردستال به قرن دهم تا سیزدهم برمی‌گردد. اما یک محقق اتریشی حدس می‌زند این تونل‌های زیرزمینی متعلق به ۵ هزار سال پیش باشند.

تونل رمزالود اروپا

در این تونل‌ها هیچ نشانه‌ای از حفاری دیده نمی‌شود؛ آن‌ها کوچک‌تر از آن هستند که به‌عنوان زیرزمین مورد استفاده قرار بگیرند و برای این‌ که محل سکونت آدم‌ها باشند، خیلی کوچک به نظر می‌رسند. قطعا این تونل‌ها آرامگاه نیستند، زیرا هیچ بقایای انسانی در آن‌ها پیدا نشده است.

تنها فرضیه‌‌ی باقی‌مانده این است که مخفیگاه بوده‌اند. البته مخفیگاه خیلی خوبی هم نبوده‌اند، زیرا هیج خروجی دومی ندارند؛ تعقیب‌کننده می‌توانسته راه ورود هوا را ببندد، فراری‌ها را گیر بیندازد و همه را بکشد.

تونل های مخفیگاه اروپا

تونل‌های مرموز اردستال در همه‌ جای اروپای مرکزی پیدا می‌شوند. تنها در ایالت بایرن آلمان ۷۰۰ تونل وجود دارد. در اتریش هم حدود ۳۰۰ تونل پیدا شده است. همچنین در فرانسه، اسپانیا و بریتانیا تونل زیرزمینی دیده می‌شود. تاکنون روی‌ هم حدود ۲ هزار تونل زیرزمینی در اروپا پیدا شده است.

اگر گذرتان به این کشورها افتاد، بازدید از این تونل‌های رمز‌آلود را فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه