کشف کالسکه اسباب بازی پنج هزار ساله در ترکیه

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کشف کالسکه اسباب بازی پنج هزار ساله در ترکیه

باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های خود موفق به کشف کالسکه اسباب بازی ۵ هزار ساله در ترکیه شدند.

باستان شناسان در جریان حفاری‌های خود در شهر باستانی سومتر (Sogmatar)، واقع در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی شانلی اورفه، موفق به کشف کالسکه اسباب بازی شدند که نشانه جالبی از نحوه سرگرمی و بازی کودکان در عصر برنزی است.

این کاوش‌ها از ماه مه سال ۲۰۱۷ در شهر باستانی سومتر آغاز شده و علاوه بر این کشف جدید موارد دیگری مانند مقبره‌ها کشف شده‌اند. گفتنی است شهر باستانی به عقیده بسیاری یکی از قدیمی‌ترین اقامتگاه‌های بشر در جهان است که حضرت موسی پس از ترک مصر به آنجا پناه برد.

جلال اولوداغ، سرپرست تیم کاوش در گفتگو با خبرگزاری آنادولی ترکیه چنین اظهار کرد:

ما در کاوش‌های خود به یافته‌های مهمی دست پیدا کرده‌ایم و این کالسکه اسباب بازی سفالی نیز در مقبره‌ای در نهر به دست آمده است.

وی در ادامه سخنانش به این نکته اشاره کرد که کالسکه متعلق به دوره برنزی است و چنین گمان می‌رود که برای سرگرمی فرزندان پادشاهان یا زمامداران ساخته شده است.

کالسکه باستانی

استادیار دانشگاه هاران (Harran University) که در عملیات کاوش حضور داشته، در این رابطه گفت:

این منطقه باستانی دارای شکلی تپه مانند است که اطراف آن را نهرهایی فرا گرفته‌اند؛ علاوه بر این، از سال ۲۰۱۲ تاکنون در حدود ۱۲۰ مقبره در این منطقه کشف شده‌اند.

یوسف آلبایراک در ادامه سخنانش اشاره کرد که از زمان آغاز عملیات تیم کاوش موفق به گشودن ۴۵ مقبره و کشف تعدادی اشیای سرامیکی از آن‌ها شده است. وی ضمن اشاره به کشف کالسکه یاد شده تصریح کرد:

در آن دوران به هنگام مرگ کودکان اسباب بازی‌های آن‌ها نیز در داخل قبر گذاشته می‌شدند.

مطالب مرتبط:

منبع newsrepublic

دیدگاه