ورنی مغان آماده‌ برای دریافت نشانه جغرافیایی بین‌المللی

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد چهار شنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۲
ورنی مغان آماده‌ برای دریافت نشانه جغرافیایی بین‌المللی

پرونده ورنی مغان برای دریافت نشانه جغرافیایی بین‌المللی آماده می‌شود.ورنی زیراندازی زیبا از صنایع دستی استان اردبیل است.

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علیرضا دباغ عبداللهی معاون صنایع‌دستی این اداره‌کل امروز چهارشنبه ۲۶ مهر با اعلام این خبر گفت:

برای دریافت نشانه جغرافیایی بین‌المللی از سطح کشور پنج پرونده برای پنج رشته صنایع‌دستی انتخاب شده است که استان اردبیل نیز جزو پنج استان منتخب است.

او استان اردبیل را در سال‌های اخیر استانی پیشرو در اقدامات بنیادی و زیر‌ساختی حوزه صنایع‌دستی عنوان کرد و دریافت نشانه‌های ملی و بین‌المللی را برای حضور مطمئن در بازارهای داخلی و خارجی مهم و ضروری ذکر کرد.

دباغ عبدالهی حضور اردبیل در کنار استان‌های اصفهان، کرمان، یزد و کردستان برای جهانی کردن نشانه‌های جغرافیایی‌ را حاکی از تخصص و علاقه‌مندی کارشناسان حوزه صنایع‌دستی اردبیل در تهیه پرونده‌های این حوزه دانست و گفت:

برای تهیه پرونده ثبت نشانه جغرافیایی بین‌المللی پرونده‌ای کامل به زبان انگلیسی و با مستندات کافی شامل تاریخچه محصول، روش‌ها و تکنولوژی تولید، تحلیل و تجزیه رنگ‌ها و نقوش، مواد اولیه، میزان فروش، صادرات، شاغلان، تولید سالانه و مجوزهای صادره و ده‌ها عنوان دیگر در محدوده زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶آماده و ارائه خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردبیل همچنین از آماده‌شدن سه پرونده ثبت نشانه ملی جغرافیایی معرق نمین، مرصع سنگ خلخال و ملیله نقره اردبیل نیز خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال این پرونده‌ها به نتیجه برسند.

ورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود نوعی سوماک است که بدون مراجعه به نقشه عموماٌ دختران و زنان عشایر دشت مغان و صنعتگران صنایع‌دستی مناطقی چون پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی، مشگین‌شهر، نمین و عنبران بافته می‌شود. سالانه در استان اردبیل بیش از ۱۰ هزار بافنده قریب به ۶۰۰ هزار مترمربع ورنی تولید می‌کنند .

ورنی زیراندازی دلربا و سحر‌انگیز است که امروزه در طراحی چیدمان منازل مدرن ایرانی، آسیایی و اروپایی دیده می‌شود .

مطالب مرتبط:

دیدگاه