تصاویر خیره کننده از سراسر جهان در شب را به تماشا بنشینید (قسمت اول)

سحر ارجمند
سحر ارجمند دوشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
تصاویر خیره کننده از سراسر جهان در شب را به تماشا بنشینید (قسمت اول)

چند ماه پیش، مسابقات سالانه عکاسی در سفر نشنال جئوگرافیک خاتمه یافت. شرکت‌کنندگان این مسابقه، عکس‌هایی زیبا و خیره‌کننده از نمای شب در نقاط مختلف جهان ارسال کردند. در این مقاله به بهترین عکس‌ها در شب از دید نشنال‌ جئوگرافیک نگاهی می‌اندازیم. 

هر مکانی در شب متفاوت به نظر می‌رسد. به محض غروب خورشید، شگفتی‌هایی که در روز پنهان شده بودند، ظاهر می‌شوند. حال آن که به دلیل چراغ‌های یک شهر شلوغ باشد یا ستاره‌هایی بر فراز منظره‌ای دوردست، همیشه جاذبه‌های جدیدی برای سیاحت وجود دارد. عکاسان برای دیدن مکان‌های مشابهی از چشم‌اندازهای متفاوت در شب پرسه می‌زنند.

اگرچه از مهلت ارسال عکس برای مسابقه عکاسی در سفر نشنال جئوگرافیک سال ۲۰۱۷ گذشته است، این تصاویر روشنایی را به صفحه‌نمایش ما می‌آورند. اکثر آثار ارسالی با به تصویر کشیدن زیبایی خیره‌کننده‌ی شب، از درخشش افق شهر در هنگ‌کنگ گرفته تا شفق قطبی در آلاسکا، مخاطب را به خود جذب می‌کنند. در ادامه مقاله منتخبی از عکس‌های زیبای نشنال جئوگرافیک را خواهید دید.

هنگ‌کنگ

هنگ کنگ، عکاسی در شب

عکاس: هو لام چنگ (Ho Lam Cheng)

هنگ‌کنگ یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است. این شهر پر از آسمان‌خراش‌هایی است که هنوز هم با کوه‌های بسیاری احاطه شده‌ است. اگر از این کوه‌ها بالا بروید، تمام شهر را به صورت ساختاری شبیه به یک مادربرد (motherboard) خواهید دید. ساختمان‌ها مانند سرورهای کامپیوتر به نظر می‌رسند، در حالی که جاده‌های اصلی، کابل‌های اتصال سرورهای مختلف هستند. مردم مانند داده‌هایی هستند که از یک سو به سویی دیگر منتقل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

هنگ کنگ، عکاسی در شب

عکاس: ادوارد تیم (Edward Tim)

هنگامی ‌که بادهای گرم از اقیانوس جنوبی نوید بهار را می‌دهند و با آخرین بقایای زمستان می‌آمیزند،  مه دریایی در اطراف بندرگاه‌ها به وجود می‌آید. این عکس، نمای خیره‌کننده‌ی مه دریایی در ترمینال کانتینری «کوای چونگ» (Kwai Chung) را نشان می‌دهد. لایه‌های مه دریایی لنگرگاه یعنی نقطه‌ی پایان سفرهای دریایی را فرامی‌گیرد و تنها جرثقیل‌های کشتی‌های کانتینری و برج‌های دوقلوی پروژه‌ی «پل استون کاترز» (Stonecutters Bridge) در این مه قابل مشاهده هستند.

بیشتر بخوانید:

هنگ کنگ، عکاسی در شب

عکاس: CP Lau

در بهار، قله‌ی هنگ‌کنگ جای خوبی برای عکاسانی است که می‌خواهند از مه اطراف بندر ویکتوریا عکس بگیرند. با این‌حال، تنها ۲ الی ۳ بار در سال این منظره تکرار می‌شود.

CP Lau می‌گوید:

در آن شب، مه غلیظی تقریبا تمام ساختمان‌های شهر را پوشانده بود. بلندترین ساختمان شهر، یعنی مرکز خرید ICC به تنها ساختمان پابرجا در این مه غلیظ تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

هنگ کنگ، عکاسی در شب

عکاس: Zachary Law

این عکس در خیابان گاردن، یکی از محبوب‌ترین خیابان‌ها برای گردشگران و افراد محلی در هنگ‌کنگ گرفته شده است. فرقی ندارد که این عکس از خود خیابان گرفته شده باشد یا از تابلوهای قدیمی آن، عطر هنگ‌کنگ قدیم در فضا جاری است. 

بیشتر بخوانید:

هنگ کنگ، عکاسی در شبعکاس: ایم کالوک (Ka Lok Yim)

عکس بالا با روش نوردهی طولانی (long exposure) در مقابل خط عابر پیاده در شب در هنگ‌کنگ ثبت شده است.

بیشتر بخوانید:

هنگ کنگ، عکاسی در شب

عکاس: Kin AU  

این تصویر از آینه‌ای شدن خیابان «چون ینگ» (Chun Yeung) در هنگ‌کنگ پس از بارش باران در شب است.

بیشتر بخوانید:

هنگ کنگ، عکاسی در شب

عکاس: آلفرد لی «ALFRED LEE»

عکس بالا از ماه کامل در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶ گرفته شده است.

آلفرد لی می‌گوید:

این عکس را در دیزنی‌لند هنگ‌کنگ گرفتم، که در ۱۲ کیلومتری شهر قرار دارد. ساختمانی که در عکس می‌بینید، بلندترین ساختمان هنگ‌کنگ، مرکز تجارت بین‌المللی است. چنین فاصله‌ای، یک توهم قوی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، در آن شب ماه، تنها ۳۶۵۰۰۰ کیلومتر تا زمین فاصله داشت و خیلی به زمین نزدیک بود.

بیشتر بخوانید:

کچیکان، آلاسکا

آلاسکا، عکاسی در شب

عکاس: فلیکس وونگ (Felix Wong)

کچیکان شهری که مردم محلی آن را شهر بارانی می‌نامند، معمولا آسمانی پوشیده از ابر یا بارانی یا پوشیده از شفق‌های قطبی بسیار قوی دارد. با این حال، در آخرین هفته‌ی ماه مه پدیده‌ی نادری از آسمان صاف، طوفان ژئومغناطیسی بسیاری قوی، جزر و مد و هوای گرگ و میش اوایل تابستان مشاهده می‌شود که مناظری فوق‌العاده خاص و در عین حال غیرمعمول برای گردشگران و ساکنین به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

بانکوک، تایلند

تایلند، عکاسی در شب

عکاس: Kajan Madrasmail

وقتی در بانکوکتایلند، شب فرامی‌رسد، این بازار رنگارنگ با رنگ و نور روشن می‌شود. این غرفه‌های رنگین‌کمانی از بالا بسیار درخشان و پرشور به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید:

لندن، انگلستان

لندن، عکاسی در شب

عکاس: جولیا ویمرلین (Julia Wimmerlin)

در این عکس، بخشی از زندگی در لندن با عبور یک اتوبوس دو طبقه قرمز از روی یکی از مشهورترین پل‌های لندن، «پل برج» (Tower Bridge) نشان داده شده است.

بیشتر بخوانید:

نیویورک، عکاسی در شب

عکاس: فیلیپ پکولاس (Philip Pecoulas)

یک تاکسی برای مدتی در خیابان پارک لندن توقف کرده است تا این تصویر به وجود آید.

بیشتر بخوانید:

نیویورک

نیویورک، عکاسی در شب

عکاس: کریستوفر مارکیز (Christopher Markisz)

صاعقه‌ای که در نتیجه یک طوفان تابستانی در محله‌ی منهتن اتفاق افتاد و در آسمان نیویورک به نور ماه پیوست.

بیشتر بخوانید:

نیویورک، عکاسی در شب

عکاس: مایکل پالازو (Michele Palazzo)

عکسی که در طول اولین بارش برف سال در شهر نیویورک گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

آلبرتا، کانادا

کانادا، عکاسی در شب

عکاس: ییفان بای «YIFAN BAI»

این عکس از دریاچه یخی آبراهام در آلبرتا، کانادا گرفته شده است.

ییفان بای می گوید:

یک شب سرد و طوفانی معمولی بود. داشتم روی دریاچه یخ زده قدم می‌زدم که ناگهان این تکه یخ زیبا را دیدم که گویی منفجر شده بود و حباب های یخ‌زده‌ای در آن وجود داشت. چراغ سرم را روی آن گرفتم و منظره‌ی زیبایی به وجود آمد، در پشت سرم در آسمان شفق قطبی به حرکت درآمد و درست در همان لحظه یک ستاره‌ی دنباله‌دار از آسمان عبور کرد.  

بیشتر بخوانید:

کراکو، لهستان

لهستان، عکاسی در شب

عکاس:  GRZEGORZ ZIEMIAŃSKI

این عکس از کلیسای سنت مری در کراکو، لهستان گرفته شده است.

GRZEGORZ می‌گوید:

در آن روز هیچ چیزی درباره‌ی این رنگ‌های دراماتیک اعلام نشد. چند ساعت پیش از غروب آفتاب، ابرها متراکم و کم بودند. به محض غروب خورشید، این صحنه‌ی جادویی شکل گرفت، در حالی که تا قبل از آن خورشید دیده نمی‌شد. در ابتدا رنگ‌های اطراف آن نقره‌ای و آبی بود. بعد کم‌کم، مه بنفش در آسمان ایجاد شد. من باید می‌فهمیدم که چه اتفاقی در آسمان می‌افتد. بعد از پنج دقیقه خواهش و التماس به شیپورچی کلیسا، بالاخره اجازه‌ی ورود را گرفتم و پنج دقیقه برای گرفتن این عکس صرف کردم.

بیشتر بخوانید:

فرانکفورت، آلمان

آلمان، عکاسی در شب

عکاس:  VITALY PANKRATOV

Vitaly می‌گوید:

بهار امسال، تعطیلات را در فرانکفورت گذراندم. سرشب از روی پل گذشتم و منظره‌ای دیدنی از این شهر مدرن در شب و مجاورت آسمان‌خراش‌های بلند با کلیساهای قدیمی را دیدم. از سه‌پایه برای بالا بردن سرعت شاتر (حدود ۲۰ ثانیه) استفاده کردم، ایزو را روی کم‌ترین حالت و گشادگی دیافراگم را روی F11 تنظیم کردم. پس از آن، ۲ عکس جداگانه (از چراغ‌ها و ساختمان‌ها) در یک تصویر ترکیب شده است.

بیشتر بخوانید:

سنگاپور

سنگاپور، عکاسی در شب

عکاس: TEO HAN YANG EFFENDI JEREMY

یکی از قدیمی‌ترین مجتمع‌های مسکونی سنگاپور که در سال ۱۹۶۵، سال استقلال سنگاپور از مالزی، ساخته شده، مکان خاطره‌انگیز و بی‌نظیری برای مردم محلی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه