خانه تاریخی رحمتی الشتر مرمت می شود

سیامک احدی
سیامک احدی سه شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
خانه تاریخی رحمتی الشتر مرمت می شود

مرمت خانه تاریخی رحمتی واقع در شهر الشتر شهرستان سلسله در دستور کار قرار گرفت.

شهرستان سلسله به دلیل برخورداری از آب و هوای معتدل و داشتن آثار تاریخی و باستانی فراوان و برخورداری از جاذبه‌های بی‌نظیر و بکر گردشگری همواره مورد توجه گردشگرانی از سراسر استان لرستان و حتی کشور است.

یکی از جاذبه‎های طبیعی و بکر شهرستان سلسله، سراب هنام است، سرابی بی‌‎نظیر که به دلیل موقعیت خاص و چشم‎‌اندازی زیبا در پس درختان سر به‌ فلک ‌کشیده و باغات میوه و گردو در پایین دست سراب، هر ساله گردشگران بسیاری را برای بازدید به این منطقه می‎‌کشاند.

این سراب در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر الشتر واقع‌ شده و آب آن از زیرآبادی برد بل و قسمتی از آن از روستای پرسک سرچشمه گرفته و در دو آب وارد رودخانه زز و رودخانه کهمان و چناره می‌شود که در قریه امرایی به رودخانه کاکارضا می‌ پیوندند.

اما آنچه سبب وجه تمایز این سراب با سایر سراب‎های منطقه شده، سرچشمه گرفتن آن از دل بنایی تاریخی به نام خانه رحمتی است، موقعیت منحصر به ‎فرد سراب هنام و خانه تاریخی رحمتی و قرار داشتن بر سر راه ارتباطی خرم‎آباد، نورآباد و کرمانشاه، می‎تواند در صورت برطرف کردن مشکلات، مرمت خانه رحمتی و شناساندن و معرفی به گردشگران سبب جذب گردشگران این مناطق و رونق صنعت توریسم در این شهرستان شود.

وجود یک بنای تاریخی در کنار یک جاذبه‎ طبیعی گردشگری شاید نه‌ تنها در استان بلکه حتی در کشور نیز منحصر به‎ فرد باشد و همین امر ضرورت توجه به آن را از سوی مسئولان مربوطه بیشتر می‎کند.

گفتنی است که خانه رحمتی در سال ۱۳۸۵ از طرف مالک آن به اداره میراث فرهنگی واگذارشده و به شماره ۱۶۰۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

«زهرا بهاروند» سرپرست معاونت میراث فرهنگی لرستان گفت:

 خانه تاریخی رحمتی شهرستان سلسله، به دلیل واقع‎شدن در قلب سراب هنام، می‎تواند به یکی از آثار شاخص استان برای جذب گردشگران تبدیل شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی لرستان افزود:

این بنا تحت عنوان خانه‌های مشارکتی مورد مرمت و احیا قرار گرفته است و به صورت مستمر روی این بنا و موارد دیگر اقدامات مرمتی انجام می‌شود و تا به حال نیز ۵۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

بهاروند با اشاره به اینکه متأسفانه اعتباری که برای مرمت بناها داده می‌شود محدود است، ادامه داد:

با این حال ما سعی کردیم از این بودجه کم، نهایت استفاده را برده و اقدامات اساسی را انجام دهیم.

وی در پایان گفت:

در مرمت خانه‌های مشارکتی نیز مالک بناها باید مقداری آورده داشته باشد که تا به حال این اتفاق نیفتاده و میراث فرهنگی تنها از محل بودجه و اعتبار خود، در حال فعالیت است. امسال ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای خانه تاریخی رحمتی مصوب شده که منتظر موافقت با آن هستیم. با جذب این بودجه اقدامات مرمتی دیگری برای بنا آغاز خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه