کشف سازه های معماری در تپه سفالین پیشوا

سیامک احدی
سیامک احدی شنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
کشف سازه های معماری در تپه سفالین پیشوا

طی کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه سفالین پیشوای ورامین، نشانه‌هایی از سازه‌های معماری متعلق به دوره آغاز عیلامی و شهرنشینی کشف شد.

«مرتضی حصاری» سرپرست کاوش‌های تپه سفالین پیشوای ورامین گفت:

تپه سفالین پیشوای ورامین نشانه‌هایی از دوره آغاز عیلامی دارد و ما سال‌ها به دنبال فضای معماری این دوره می‌گشتیم که نشان دهیم این جا تنها یک مجموعه بازار و یا تجاری نبوده بلکه در اینجا زندگی هم جریان داشته است. تا اینکه در روزهای آخر فصل ششم از کاوش‌ها به بقایایی از زندگی مردم و ردی از معماری برخورد کردیم. البته در کارگاه‌های دیگر قطعه‌های شکسته خشت و چینه‌مانند را داشتیم. امسال فضای کار را گسترده‌تر کردیم و توانستیم به بقایایی برسیم که این گستره معماری را نشان می‌دهد.

اکبری معاون تیم پژوهش و کاوش در تپه سفالین پیشوا نیز توضیح داد:

آثار معماری در این محوطه نشان می‌دهد که مردم مدت طولانی اینجا حضور داشته‌اند، اما هنوز نمی‌دانیم این حضور موقتی بوده و یا دائم فقط می‌دانیم زمان زیادی بوده است. فضاهای معماری به دست آمده همه متعلق به آغاز دوره شهرنشینی است. فاز اول معماری شامل یک دیوار و سکو بود. اجاق کوچکی نیز در گوشه آن پیدا کرده ایم. فاز دوم دیوار سرتاسری است که به احتمال زیاد فضای مسکونی بوده است یک فضا نیز بیرون آن وجود دارد که دور ریز ساختمانی را آنجا نگه می‌داشتند. کف‌سازی‌ها نیز با شن و گلی بوده که روی آن می‌ریخته‌اند.

وی افزود که فاز اول معماری در اینجا خشتی نیست بلکه چینه‌ای است. اما در فاز دوم با معماری خشتی مواجه هستیم و چون سست بوده و شن در آن مخلوط می‌کردند مستحکم نبوده و به همین دلیل زود از بین رفته و سخت هم پیدا شده است. این تکه از سازه معماری برای ما بسیار وقت‌گیر بود.

اکبری در پایان گفت:

اشیایی شامل وسایل روزمره زندگی مانند خمره‌های کوچک و بزرگ نیز از این محدوده به دست آمده است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه