کشف کلاهک هرم ماهواره‌ای در مصر

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
کشف کلاهک هرم ماهواره‌ای در مصر

باستان‌شناسان در کاوش‌های خود موفق به کشف شواهدی مبنی بر تالار گمشده ملکه آخنس پپی دوم شدند.

گروهی از باستان شناسان فرانسوی - سوئیسی در کاوش‌های خود موفق به کشف کلاهک گرانیتی ۴,۰۰۰ ساله متعلق به هرم ماهواره‌ای گمشده متعلق به ملکه آخنس پپی دوم شدند. این کاوش در محوطه‌ای بزرگ و باستانی به نام سقاره در ۳۰ کیلومتری جنوب قاهره صورت گرفته است.

کلاهک اهرام مصر

این اکتشاف سند محکمی دال بر وجود هرم ملکه آخنس پپی دوم، همسر قدرتمند شاه پپی اول و مادر شاه پپی دوم مصر، است. پیش‌تر نیز در سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۹۸ مقبره و هرم وی کشف شده بودند، ولی باستان شناسان همچنان به‌دنبال هرم ماهواره‌ای کوچک دیگری در آن حوالی بودند.

کلاهک اهرام مصر

دکتر فیلیپ کولومبر، مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه ژنو، در این رابطه گفت:

این کلاهک در ناحیه شمالی هرم شاه پپی اول کشف شد.

شواهد حاکی از آن است که این سنگ با طلا یا مس پوشانده شده بود. در دوران باستان، این تکنیک برای درخشش اهرام در نور آفتاب به کار برده می‌شد. این کلاهک دارای ۱/۳ متر ارتفاع و ۱/۱ متر پهنا است.

طبق اعلام وزارت آثار باستانی مصر در حدود یک هفته قبل نیز ستون هرمی شکل سنگی متعلق به ملکه آخنس پپی دوم در جریان حفاری‌ها کشف شده بود. این سنگ گرانیتی قرمز دارای قدمتی در حدود ۴,۳۰۰ سال بوده و در جایجای آن نام ملکه حکاکی شده است.

کلاهک اهرام مصر

مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر، در رابطه با کشف اخیر چنین اظهار کرد:

ملکه‌های متعلق به سلسله ششم اغلب دارای دو ستون سنگی در ورودی مقبره خود بودند، ولی این ستون در فاصله دورتری از مقبره ملکه آخنس پیدا شده است. همچنین، این احتمال نیز وجود دارد تا سنگهای مذکور در دوره‌های بعدی جابه‌جا شده باشند. همچنین، وی نخستین ملکه‌ای است که مقبره وی دارای نوشته است و این امر نشانگر قدرت و نفوذ وی در آن دوران است.

کلاهک اهرام مصر

باستان شناسان در طی ۵۰ سال گذشته حفاری و کاوش‌های خود را به امید یافتن شواهد بیشتر در مورد امپراتوری باستنی مصر ادامه می‌دهند. اگرچه در گذشته خرابه‌های اهرام مصر یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌رفت، ولی از سال ۲۰۱۱ تاکنون این روند با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

 

مطالب مرتبط:

منبع newsrepublic

دیدگاه