ثبت جهانی ارسباران از طرف ارزیابان یونسکو کلید خورد

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد یکشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۱
ثبت جهانی ارسباران از طرف ارزیابان یونسکو کلید خورد

 به‌منظور بررسی سایت‌های طبیعی منطقه حفاظت‌شده ارسباران، ارزیابان اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) صبح روز شنبه ۲۲ مهر وارد تبریز شدند.

اطلاع‌رسانی سازمان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،اعلام کرد، محمد‌حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی این سازمان که به‌منظور همراهی با این ارزیابان به تبریز سفر کرده است، درباره بازدید ارزیابان اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت گفت:

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است، ارزیابانIUCN هم‌زمان با بازدید از منطقه حفاظت‌شده ارسباران با مسئولان محلی و جوامع بومی دیدار و گفت‌و‌گو کنند.

او افزود:

دو ارزیاب اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) امروز با حضور مسئولان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور وارد تبریز شدند.

طالبیان افزود:

پس از برگزاری یک نشست تخصصی که با حضور ارزیابان پرونده و مسئولان استانی و سازمان‌های مرتبط انجام شد، قرار است هیئت بازدید‌کننده با حرکت به‌سمت منطقه کلیبر، بازدید از سایت‌های مختلف ارسباران را آغاز کنند.

او تاکید کرد:

ارزیابان IUCN علاوه بر نشست با مسئولان و کارشناسان پرونده میراث طبیعی ارسباران در تبریز با مسئولان محلی و نماینده‌های مردم نیز جلساتی خواهند داشت.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وضع موجود منطقه حفاظت‌شده ارسباران و برنامه مدیریتی جنگل‌های ارسباران را بسیار مهم دانست و گفت:

پس از آن‌که ارزیابان از نزدیک ویژگی‌های منطقه ارسباران و گونه‌های منحصر به‌فرد را مشاهده کردند، قطعا سؤالات مختلفی خواهند داشت که در این میان موضوع ارزش‌های منطقه حفاظت‌شده ارسباران و مدیریت پرونده بسیار حائز اهمیت است. به‌طوری که آن‌ها در سفر به منطقه ارسباران نه‌تنها عرصه پیشنهادی به یونسکو و خطوط عرصه و حریم مرزها را مورد بررسی قرار خواهند داد بلکه به‌طور مستقیم با جامعه محلی نیز صحبت می‌کنند.

طالبیان اضافه کرد:

ورود ارزیابان IUCN بخشی از فرایند پرونده است که پس از اتمام بازدیدها، گزارش آن‌ها به اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ارسال می‌شود که پس از آن نیز، پنل ها و پرسش‌های مختلفی طرح می‌شود که باید متخصصان و کارشناسان پرونده از آن دفاع کنند. در نهایت نیز نتیجه گزارش‌ها فروردین و اردیبهشت سال 97 به یونسکو ارائه می‌شود تا در چهل‌و‌دومین اجلاس تیرماه سال آینده، این پرونده به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران پس از تایید اعضای یونسکو به ثبت جهانی برسد.

پرونده ارسباران طی سه سال و با فعالیت مستمر کارشناسان مرتبط با پرونده تهیه شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه