بهترین موقعیت های باستانی برای رصد ستارگان

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۲۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
بهترین موقعیت های باستانی برای رصد ستارگان

رصد ستارگان در آسمان زیبای شب لذت و تجربه‌ای منحصر به فرد است. در این مقاله شما را با شماری از مکان‌های باستانی رصد، آشنا خواهیم کرد.

از حکاکی‌های روی سنگ‌ها از دوران ماقبل تاریخ تا قلعه‌های تراشیده شده در نوک تپه‌ها، آسمان شب را از نگاه اجدادمان در این مکان‌های شگفت‌انگیز باستانی، سیاحت کنید.

این مقاله توسط بابک تفرشی نوشته شده است. وی عکاس و موسس برنامه عکاسی از جهان در شب (TWAN) است.

آسمان شب یک ماشین زمان و همچنین باستان‌شناسی است. از زمانی که من در ایران، سرزمینی پر از موقعیت‌های باستانی، یک نوجوان بودم، علاقه من به آسمان شب با باستان‌شناسی گره خورده است.

علم جوان ستاره‌شناسی باستانی، موقعیت‌های باستانی در رابطه با آسمان را مطالعه می‌کند، درحالی که منجم‌های باستانی از اجرام سماوی و حرکات خورشید و ماه استفاده می‌کردند تا متوجه زمان برای تشریفات مذهبی و اهداف کشاورزی باشند.

بسیاری از مکان‌های باستانی نمادین مشاهده ستارگان، مانند استون هنج (انگلستان)، چیچن ایتزا (مکزیک) یا مسوپوتامیان زیگورات (آسیای میانه) به بازدیدکنندگان در شب نزدیک بوده یا زیر آسمان شهری ناپدید شده است. ولی بسیاری از مکان‌ها هنوز برای کاوش شما در موقعیت‌های باستانی و آسمان شب وجود دارد. نقشه جهانی میراث ستاره‌شناسی را در این لینک مشاهده کنید.

در ادامه نقاط موردعلاقه من را بخوانید:

۱. چاکو کنیون، نیومکزیکو

نیومکزیکو

کیای (تالار مقدسی که توسط هندی‌های سرخ‌پوست برای مراسم مذهبی استفاده می‌شده است) کاسا رویکونادا توسط نور ماه در چتروکتل در پارک تاریخی ملی فرهنگی چاکو، منور و درخشان شده است.

تمام پارک تاریخی ملی فرهنگی چاکو در نیومکزیکو یک پارک بین‌المللی آسمان تیره و ناحیه تاریک طبیعی بدون هیچ نور خارجی دائمی است. این پارک امکاناتی چون یک مرکز مشاهده عمومی، فستیوال ستاره‌شناسی، برنامه‌های رصد ستارگان در رابطه با فرهنگ بومی سرخ پوستی و آسمان شب، دارد. توازن معین در کیای کاسا ریکونادا، یک مکان تشریفاتی گرد، ممکن است در ارتباط با تقویم باشد. این پارک همچنین خانه صورت نگاره (خط تصویری) مشهور ستاره است که می‌توانسته است وضعیت و موقعیت هلال ماه و  ابر اختر (ستاره دارای نور متغیری که روشنی‌اش صد میلیون برابر خورشید است) را، نشان دهد.

۲. آلمندرس کروملچ، پرتغال (ALMENDRES CROMLECH)

آلمندرس کروملچ، پرتغال

یکی از بزرگ‌ترین چرخه‌های سنگ در اروپا، با قدمت ۶ میلیون سال قبل از میلاد مسیح، نزدیک شهر میراث جهانی اوورا است. کروملچ (ساختمان سنگ‌های ماقبل تاریخی به شکل تپه) یا مونولیت (چرخه تک‌سنگی)، تقریبا دارای صد منهیر (سنگ بزرگ که ستون‌وار روی زمین قرار داده شده است، معمولا از بقایای دوران نوسنگی)، برخی با نقاشی‌های حکاکی شده و فرورفتگی‌های کوچک، هستند.

یک مونولیت تک با چهار متر ارتفاع تقریبا در ۱/۶ کیلومتری شمال شرقی ایزوله شده و ممکن است با کروملچ برای یک طلوع یا غروب انقلابی، هم‌تراز شده باشد. همچنین کروملچ زیرس (Xerez) در مونساراز، به این مکان نزدیک است.

۳. متوئورا، یونان

متوئورا، یونان

راه شیری و طاق نور را می توان در کالامباکا در ناحیه تسالی یونان، از پشت متوئورا (شهاب سنگ)، یک موقعیت میراث جهانی، دید.

متوئورا یعنی در بهشت‌های بالا

صومعه‌های منزوی شده در بالای ستون‌های سنگ طبیعی عظیم‌الجثه، می‌تواند یک صحنه علمی تخیلی باشد. متوئورا یعنی در بهشت‌های بالا. این مکان واقع شده در نزدیکی کالاماباکا، جایی شگفت‌انگیز برای درک کردن ستارگان است. همان ستارگانی که هزاران مانک (راهب)، که از زمان قرن یازدهم در اینجا می‌زیستند، آن‌ها را تماشا می‌کردند.

۴. پارک ملی سیبیلوی، کنیا

پارک ملی سیبیلوی، کنیا

جنوب راه شیری ، ابر بزرگ مجلانیک (قهوه‌ای) و کارین نبولا (ابر قرمز در افق) از پارک ملی سیبیلوی در کنیا قابل مشاهده هستند.

آسمان شب خالصی اینجا مشاهده کنید. سفر طولانی به دریاچه تورکانای دور در شمال کنیا، فرصتی برای مشاهده یک مهد از نوع بشر است، جایی که فسیل‌های اجداد ما با قدمتی معادل ۳/۵ میلیون سال پیدا شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

۵. قلعه الموت، ایران

قلعه الموت، ایران

اثر باقی‌مانده خط شهاب‌سنگ و کمان راه شیری در کوهستان قلعه الموت در رشته کوه البرز مرکزی ایران

قلعه الموت در قرن نهم در سنگ ساخته شده است.

مکان مرموز آساسینس (اسماعیلیان نزاری، قرون وسطی) در دره الموت در کوهستان البرز ایران، هنوز تحت حفاری و کاوش است. قلعه دارای کتابخانه منحصر به فردی بود که بسیاری از دانشمندان همچون توسی، بزرگ‌ترین منجم جهان در آن زمان در ایران در دوران یورش مغول‌ها، را اغوا می‌کرده است. آسمان الموت هنوز همان‌طور که توسی در قرن سیزدهم اینجا را کاوش می‌کرد، پر از ستاره است.

۶. پارک ملی اولورا کاتا توتا، استرالیا (ULURU-KATA TJUTA)

 پارک ملی اولورا کاتا توتا، استرالیا

رنگ های غروب هنوز می‌تواند همسان بیرون آمدن ستارگان در پارک ملی اولورا کاتا توتا در استرالیا، دیده شود.

در نزدیکی مرکز استرالیا، زمین بیشتر شناخته شده کشور و مقدس‌ترین برای فرهنگ ساکنان اولیه استرالیا، اولورو ( یا سنگ آیرس) خانه هنر سنگی باستان به همراه داستان‌هایی در باب خلق زمین و آسمان‌ها است. بدون هیچ آلودگی نوری در بخش بیابانی و دور از دریای استرالیا، بازدیدکنندگان پارک ملی می‌توانند از آسمان جنوبی درخشان لذت ببرند. برنامه‌های رصد ستارگان جالبی در اردوگاه/تفریحگاه وجود دارد.

۷. دره اوونز، کالیفرنیا

دره اوونز، کالیفرنیا

ستاره ذنب در سیگنوس (اسطوره یونان، پادشاه لیگوریا که به یک قو تبدیل شد) و سحاب آمریکای شمالی در راه شیری در بالای سنگ‌نبشته‌های آمریکایی باستانی بومی در دره اوونز کالیفرنیا ظاهر می‌شوند.

موقعیت‌های پتروگلیفی بسیاری، نزدیک بیشاپ در کالیفرنیا، روی ریزفلات آتشفشانی بین کوه‌های سفید و سیراز (Sierras)، شبیه موزه در فضای باز، زیر اقیانوسی از ستارگان در یک شب بی‌ماه، هستند. هنر سنگ بومی آمریکایی شامل تصاویر پازلی بسیاری است که برخی از آن‌ها به شکار جادو و برخی به آسمان مرتبط می‌شوند.

۸. کاراهونج، ارمنستان

کاراهونج، ارمنستان

سیریوس (صورت فلکی شعرای یمانی) و ستارگان منظومه اوریون (اسطوره یونان، شکارچی جوانی که توسط دیانا کشته شد) در بالای سنگ‌های زیر نور ماه در کاراهونج مرموز می‌درخشند، موقعیتی با صدها تخته سنگ عمودی در یک جایگاه سنجیده.

حدود ۴۸۳۰ کیلومتری شرق کروملچ در پرتغال، در نزدیکی سیسین، استون‌هنج (نام آثار باستانی دوران نوسنگی) آمریکایی است. این مکان همچنین به نام زورات کارر شناخته می‌شود و دارای ۲۲۳ سنگ که برخی تا ۱۰ تن وزن دارند، هستند. برخی از آن‌ها دارای حفره دایره‌ای شکل است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه