سفر به آتشفشان های فعال برای تماشای قدرت طبیعت

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی سه شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
سفر به آتشفشان های فعال برای تماشای قدرت طبیعت

آتشفشان یکی از جلوه‌های قدرت طبیعت است که هیچ نیروی انسانی جلودار آن نیست. آتشفشان‌های فعالی در سراسر دنیا وجود دارد که هرساله هزاران بازدیدکننده را جذب می‌کند.

برنامه‌ریزی برای تماشای آتشفشان فعال از نزدیک شبیه به خرید بلیط یک‌طرفه برای جهنم است! آتشفشان‌های فعال در سراسر کره زمین وجود دارند و سالانه هزاران انسان ماجراجو برای تماشای آن‌ها از نزدیک به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. حدود ۱۵۰۰ آتشفشان فعال در کره خاکی وجود دارد که در حال حاضر فعالیت دارند. اگر شما هم علاقه دارید تا برترین آتشفشان‌های فعال کره زمین را بشناسید، با ما همراه باشید.

ایافیاتلایوکوتل، ایسلند

آتش فشان های فعال

ایافیلاتلایوکوتل، یخچال طبیعی در ایسلند است. در واقع یخ‌های این یخچال قله کوه آتشفشانی گودناستین را پنهان کرده است. این آتشفشان در ادوار مختلف تاریخ فوران‌های عظیمی داشته و از آخرین دوره‌های متناوب فوران آن می‌توان به فوران در سال‌های ۱۸۲۱ ،۱۸۲۳ و ۲۰۱۰ اشاره کرد. یکی از عظیم‌ترین فوران‌های این کوه آتشفشانی در سال ۲۰۱۰ رخ داد. در دسامبر سال ۲۰۰۹ فعالیت‌های زمین‌لرزه‌ای در آتشفشان ایافیاتلایوکوتل آغاز شد. از دسامبر ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ هزاران زمین‌لرزه در این منطقه رخ داد و زمین‌لرزه‌ها موجب جمع شدن ماگما در مخزن آتشفشان شد. این آتشفشان در ۱۴ آوریل ۲۰۱۰ فورانی عظیم‌تر از ماه دسامبر کرد.

خاکستر آتشفشان به ایران هم رسید و چهار استان گیلان، مازندران، تهران و سمنان کمی غبارآلود شدند

این فوران بیست برابر شدیدتر از فوران فیمووردوهالس بود. فوران باعث لغو هزاران پرواز در بخش اعظمی از اروپا شد. خاکستر آتشفشان به‌قدری زیاد بود که آسمان انگلیس را تاریک کرد و حتی توده خاکستر به ایران هم رسید و در روز ۱۹ آوریل ۲۰۱۰ چهار استان گیلان، مازندران، تهران و سمنان کمی غبارآلود شدند. بازدید از این آتشفشان خطرناک نیاز به راهنمایی خبره دارد و به‌هیچ‌وجه نباید تنها از این آتشفشان بازدید کرد.

کیلاویا، هاوایی

آتش فشان های فعال

کیلاویا کوه آتشفشانی فعال در هاوایی آمریکا است، این کوه یکی از فعال‌ترین کوه‌های آتشفشانی در هاوایی است. کیلاویا در امتداد جنوبی جزیره قرار دارد. این آتشفشان یکی از باشکوه‌ترین آتشفشان‌های جزیره هاوایی است و حتی معنای این آتشفشان در زبان محلی، «آتش عظیم» است. درخشیدن ماگما در شب یکی از جاذبه‌های این آتشفشان است.

ساکوراجیما، ژاپن

آتش فشان های فعال

در سال ۱۹۱۴ آتشفشان ساکوراجیما فورانی عظیم داشت که بسیاری از ساکنان دامنه کوه را فراری داد. جزایر مسکونی در اطراف کوه آتشفشانی ساکوراجیما قرار دارد. دانشمندان بر این باور هستند که این کوه آتشفشانی یکی از خطرناک‌ترین کوه‌های آتشفشان جهان است و در چند دهه آینده باید منتظر فوران عظیم این کوه باشیم. برای بازدید از این کوه مسافران باید سوار بر کشتی شوند و به جزیره ساکوراجیما بروند.

پاکایا، گواتمالا

آتش فشان های فعال

پاکایا که از فعال‌ترین آتشفشان‌های گواتمالا است، در ۳۰ کیلومتری پایتخت گواتمالا قرار دارد؛ پاکایا هر روز فوران می‌کند! ولی نه به بزرگی آتشفشان ساکوراجیما!

فعالیت آتشفشانی پاکایا در سال‌های گذشته به‌صورت فوران استرومبولی مکرر همراه با خروج جریان متناوب گدازه بوده است، معمولا قبل از این فوران‌ها زمین‌لرزه‌هایی رخ می‌دهد (فوران استرومبولی گونه‌ای از فوران آتشفشان است که فورانی نسبتا ملایم به‌صورت انفجاری است و حدودا تا ۲ یا ۳ متر ارتفاع دارد.)

آتش فشان های فعال

گیاهان خاصی در اطراف این کوه آتشفشانی رشد می‌کنند و به‌دلیل جریان متناوب گدازه یا به زبان ساده‌تر همیشه فعال بودن این آتشفشان، هر ساله هزاران گردشگر برای بازدید از آن به گواتمالا می‌آیند.

اتنا، ایتالیا

آتش فشان های فعال

اتنا کوه آتشفشانی در شمال شرقی جزیره سیسیل است. این کوه تاکنون هزاران بار فوران کرده و حتی فیثاغورس در یادداشت‌های خود به فوران این آتشفشان اشاره کرده است. از جمله سال‌های فوران کردن اتنا می‌توان به سال‌های ۱۱۸۳ ،۱۶۶۹ و ۱۶۹۳ اشاره کرد که مجموع قربانیان این فوران‌ها به بیش از ۷۱۰۰۰ نفر می‌رسد. در واقع می‌توان برای طغیان‌های اتنا دوره زمانی سه تا پنج‌ ساله در نظر گرفت. بر اساس باورهای اساطیری، غول تایفون در این کوه زندگی می‌کند و تنفس او منجر به فوران آتش می‌شود.

برومو، اندونزی

آتش فشان های فعال

کوه برومو در شرق جاوه اندونزی، نه‌تنها یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های دنیا است، بلکه به اعتقاد مردم محلی کوهی مقدس است. هر ساله صدها مراسم مذهبی در دامنه این کوه برگزار می‌شود. این کوه در طول سالیان متمادی فوران‌های پی در پی داشته است، ولی با این حال مردم هنوز این کوه را دوست دارند و آن را کوهی الهی می‌دانند.

وایاکاری، نیوزیلند

آتش فشان های فعال

وایاکاری یا به زبان محلی جزیره سفیدکوه آتشفشانی در اقیانوس آرام است. در تمام فصل‌های سال بخارآب گرم همراه با گدازه‌های آتش از دهانه این کوه خارج می‌شود و یکی از محبوب‌ترین آتشفشان‌های دنیا است. وایاکاری هرساله گردشگران زیادی را به نیوزیلند می‌کشاند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه