۱۲ تجربه از کوله گردی در جنوب شرق آسیا

علیرضا شفیعی
علیرضا شفیعی دوشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
۱۲ تجربه از کوله گردی در جنوب شرق آسیا

جنوب شرق آسیا را باید کشف کرد. برای این کار نیازی نیست «کریستف کلمب» باشید. کوله‌ای بردارید، در مورد آنجا تحقیق کنید و راهی سفر شوید. با خواندن این مقاله، تجاربی از کوله‌گردی در جنوب شرق آسیا به دست می‌آورید.

کوله‌گردی تجربه‌های خاص خودش را دارد. برای مثال هر کوله‌‌گردی که به جنوب شرق آسیا می‌رود، توک‌توک سواری را تجربه می‌کند. با این حال در این منطقه از زمین چیزهای دیگری هم برای تجربه کردن وجود دارد. در این مقاله درباره‌ی ۱۲ تجربه‌ که کوله‌گردی در جنوب شرق آسیا به همراه دارد، صحبت می‌کنیم تا بدانید چه چیزهایی در انتظار شما خواهد بود. اگر می‌خواهید مشکلات دیگران را تجربه نکنید، از این تجربه‌ها درس بگیرید.

۱. تجربه های خوشایند سواری کردن

اسکوتر سواری

سفری شبانه در اتوبوس‌هایی که فیلم‌ اکشن دوبله شده‌ پخش می‌کنند، قفل شدن به کمر راننده‌ی اسکوتر وقتی در ترافیک شهر «هو چی مین» (Ho Chi Minh) لایی می‌کشد و خریدن موتورهای قدیمی «مینسک» (Minsk) برای تاختن در جاده‌های کوهستانی، همگی اثبات می‌کنند که حتی سواری کردن هم خاطر‌ه‌ساز می‌شود.

۲. سرعت همه‌ چیز کند است

ترافیک

باید از ترافیک، خرابی وسایل نقلیه، جاده‌های بی‌کیفیت، هوای نامساعد و دشواری‌های مشابه بفهمید که سر وقت رسیدن به هرجایی غیرممکن است. به همین خاطر نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی برای سفر داشت. با این کندی مفرط، رزرو اقامتگاه پیش از رسیدن به مقصدتان چندان معقول نیست، چون هیچ تضمینی نیست به اتاقی که پولش را پیش پیش داده‌اید، به موقع برسید.

جای این‌که مدام حرص بخورید، با این قضیه کنار بیایید. این از درس‌های کوله‌گردی است.

۳. اثرات مثبت و منفی رشد گردشگری

فساد اخلاقی، یتیم‌خانه‌‌های ساختگی و تعرض به محیط زیست برای رشد دادن به گردشگری تنها چند نمونه از اثرات ناپسندی است که نتیجه‌ی هجوم گردشگران بوده است. اگر تجربه‌ی زیادی از کوله‌گردی در جنوب شرق آسیا دارید، مسلما فهمیده‌اید که گردشگری چه اثرات مخربی بر منطقه داشته است.

شاید در ابتدا خودتان را بخشی از این مشکل بدانید. به جای سرزنش خود، در کنار محلی‌ها اقامت کنید، تورهایی را پیدا کنید که نسبت به محیط زیست و جامعه رفتار مسئولانه‌ای دارند و به سازمان‌های غیر انتفاعی مستقل کمک کنید. یک قدم کوچک کافیست تا سهم خود را در مقابله با اثرات منفی گردشگری ادا کنید.

۴. رستوران شیک‌تر یعنی غذای بدتر

دکه غذاخوری

نگران این نباشید که غذای دکه‌های معروف کنار جاده یا چرخ‌دستی‌ها شما را مسموم ‌کند. اگر قرار به مسمومیت باشد، غذاخوری‌هایی که «پن ال پویو» (penne al pollo) یا استیک مخصوص «تارتار»‌ (tartare) سرو می‌کنند، مکان‌های مستعد‌تری هستند.

۵. سفر مجلل با توک توک

توک توک

یک توک توک خوب مثل ماشین کروکی است که با راننده‌ی شخصی و کاناپه به شما عرضه می‌شود. هرچه بیش‌تر روی صندلی آن می‌نشینید، گویی برایتان فضای بیش‌تری باز می‌شود. با در نظر گرفتن قیمت، این وسیله‌ی مجلل یک رقیب هم نخواهد داشت.

۶. گول ارزان بودن را نخورید

راننده‌ی خوش‌رو قیمت فوق‌العاده کمی به شما پیشنهاد می‌کند. بعد در پمپ بنزین قبول می‌کنید کمی در پول بنزین کمکش کنید. بعد چه می‌شود؟‌ احتمالا در مرکز خرید سوت و کوری پرسه می‌زنید و صاحب آن به راننده شما بن تخفیف بنزین می‌دهد. ماجراجویی؟‌ پودر شد رفت هوا، اما عوضش فهمیدید که دیگر از این اشتباه‌ها نکنید.

۷. بوی خارگیل دست از سرتان بر نمی‌دارد

خارگیل

این میوه‌ی گرد با مزه‌ی ناآشنا و رایحه‌ی تندی که آمیزه‌ای از بوی عرق، سیر و تینر است را می‌توان از فاصله‌ی دور هم استشمام کرد. یا از این بود خوشتان می‌آید و یا بدتان می‌آید؛ حد وسطی وجود ندارد.

۸. رفتار همه‌ راهب‌ ها متین نیست

راهب بودایی

برخی از راهب‌ها رفتار متین و بزرگوارانه دارند. برخی دیگر اهل سیگار کشیدن و کارهای این چنینی هستند. احتمال دارد یکی از آن‌ها را در لباس قرمز یا صورتی مخصوص راهبان ببینید که پشت دیوار معبدی نشسته و دزدکی سیگار می‌کشد.

مسلما رفتارهای این چنینی در آموزه‌های بودایی ممنوع است و قطعا دیدی که به زندگی رهبانی داشتید، تغییر خواهد کرد. یادمان باشد که هیچ‌کس کامل نیست و عادت‌های قدیمی به سادگی از بین نمی‌روند.

۹. ردبول تایلندی

نوشیدنی انرژی زا

در تایلند به آن «کرتینگ دائنگ» (Krating Daeng) می‌گویند. از نوشیدنی‌های انرژی‌زای معمول بسیار قوی‌تر است و گفته می‌شود سازندگان «ردبول» از این نوشیدنی الهام گرفته بوده‌اند. چنان قدرتی دارد که خستگی‌تان را فراموش خواهید کرد.

۱۰. لباس فرم کوله گردی

بدون شلوارهای گشاد، رکابی و دستمال سر هم می‌توان کوله‌گردی کرد و جهان را گشت، اما پوشیدن این‌ها کمک می‌کند کوله‌گردان راحت همدیگر را پیدا کنند و چه بسا بخشی از سفر را با هم تجربه کنند.

۱۱. ورود آدامس‌ ها ممنوع

ممنوعیت آدامس

اگر به سنگاپور می‌روید، مراقب قانون‌های عجیب و غریب باشید. غیر‌قانونی بودن آدامس یکی از این قانون‌های عجیب است. آب خوردن در مترو؟ غیر‌قانونی است. نکشیدن سیفون توالت پس از استفاده؟ غیر‌قانونی است. همین منطق را که پیش بگیریم، دیگر از غیر قانونی بودن خوردن خارگیل، میوه‌ی ملی سنگاپور، در ملأ عام تعجب نمی‌کنیم. اگر دوست دارید جریمه بدهید، این قوانین را نادیده بگیرید.

۱۲. مشکل و بحران

فقر

مردم جنوب شرق آسیا زندگی مشقت‌بار و سختی داشته‌اند؛ وحشت دوره‌ی استعمار، جنگ‌های پوچ و زیان‌بار، فساد و فقری که به دنبال آن می‌آید، نمونه‌هایی از این مصائب هستند که بعضا هنوز هم وجود دارند. با این حال، صمیمیت بی‌اندازه‌ی محلی‌ها کوله‌گردی در این نقطه‌ی دنیا را به یکی از بهترین تجارب زندگی شما بدل خواهد کر

مطالب مرتبط:

منبع Rough Guides

دیدگاه