آمریکا؛ ۴۳ تصویر شگفت انگیز یونسکو

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
آمریکا؛ ۴۳ تصویر شگفت انگیز یونسکو

ایالات متحده دارای طبیعت بسیار زیبا و خارق‌العاده‌ای است. برای دیدن تصاویری زیبا از شماری از آن‌ها با ما همراه شوید.

از گدازه‌های جاری درخشان هاوایی تا زمین‌های یخی مرواریدی آلاسکا، میراث طبیعی و فرهنگی ایالات متحده به‌اندازه خود کشور، پهناور و متنوع است. آمریکا اخیرا ادعای ۲۳ میراث مکانی جهانی یونسکو را کرده که دال بر هزاران سال تاریخ طبیعت و نوآوری بشر است. ۲۰ موقعیت دیگر طبیعی و فرهنگی با دامنه‌ای از بناهای تاریخی زیر دریا تا شگفتی‌های معماری شهری نیز برای کسب عنوان مشهور در رقابت هستند. دریابید کدام موقعیت به‌عنوان ارزش جهانی ممتاز ثبت شده و کدام ممکن است به‌زودی به لیست بپیوندد.

۱. پارک ملی آتشفشان هاوایی

پارک ملی آتشفشان هاوایی

(میراث یونسکو)

فوران‌های آتشفشانی در پارک ملی هاوایی با دو کوهی که بیشترین فعالیت آتشفشانی جهانی را دارند، طبیعی است. این فوران‌ها همواره چشم‌انداز جزیره را تغییر می‌دهند.

۲. پارک ملی گرند کنیون

پارک ملی گرند کنیون

(میراث یونسکو)

این شگفتی نمادین زمین‌شناسی ۴۴۵ کیلومتر در امتداد بیابان آریزونا ادامه دارد. غارهای عمیق و چشم‌اندازهای چندمنظوره پارک ملی گرند کنیون از هر ۴ عصر (دوران) زمین، اسنادی را آشکار می‌کنند.

۳. پارک مرکزی

پارک مرکزی

(در انتظار ثبت یونسکو)

پارک مرکزی، شاهکار معماری چشم‌انداز در طرح اصلی نیویورک است. این مکان به‌عنوان پارک شهری، فرجه‌ای برای فرار از زندگی شهری به طبیعت است.

۴. پارک ملی مسا ورد (MESA VERDE)

 پارک ملی مسا ورد (MESA VERDE)

(میراث یونسکو)

این شهرک سرخ‌پوستی هندی در جنوب غربی کلرادو به‌خوبی نگهداری شده و از بیش از ۶۰۰ مکان اقامتی تشکیل شده است که قرن‌ها تاریخ و فرهنگ آمریکای بومی را آشکار می‌کند.

۵. پارک ملی المپیک

پارک ملی المپیک

(میراث یونسکو)

از خطوط ساحلی و جنگل‌های بارانی تا یخچال‌های طبیعی و کوه‌ها، این پارک واشنگتن در انواع گیاهان بومی و جانوران بسیار غنی و غیرقابل رقابت در ساحل اقیانوس آرام است.

۶. پارک ملی یوسمیتی

پارک ملی یوسمیتی

(میراث یونسکو)

فرم گرانیتی شکل زمین که در پارک کالیفرنیا ساخته شده است (از گنبد گرد نصفه کاره تا ال کاپیتان عمودی)، نشان از آثار الهام‌بخش دوران انجماد است.

۷. پارک ملی کوه‌های دودی بزرگ

 پارک ملی کوه‌های دودی بزرگ

(میراث یونسکو)

در فرازونشیب‌های مرز کارولینای شمالی و تنسی، یکی از غنی‌ترین مناطق دنیا از نظر اکولوژیکی، قرار دارد. این پارک ۲۰۰۰۰۰ هکتاری از گیاهان بومی دست‌نخورده‌ای تشکیل شده که یادآور تکثیر آن‌ها قبل از وجود نوع بشر روی کره زمین است.

۸. یخچال‌های طبیعی آلاسکان

 یخچال‌های طبیعی آلاسکان

(میراث یونسکو)

این مجموعه پارک در بین آلاسکا و کانادا، با دارا بودن یخجال‌های طبیعی و بزرگ‌ترین زمین یخ غیرقطبی در سطح جهانی، خانه ساکنان آن در ۵۰۰ متر پایین‌تر تا ۴۸۷۷ متر بالاتر از سطح دریا، است.

۹. لافرتالزا و سن‌جوآن

لافرتالزا و سن‌جوآن

(میراث یونسکو)

این دژ قرن شانزدهمی در ساحل پورتوریکو، نمونه مثال‌زدنی معماری ارتش اروپایی است که با محیط جدید برای حفاظت از شهر بندری کارائیب، خو گرفته بودند.

۱۰. مجسمه آزادی

مجسمه آزادی

(میراث یونسکو)

مجسمه آزادی، یک نشانه کلاسیک آمریکایی، خوش آمدگوی میلیون‌ها مهاجر در سواحل نیویورک از سال ۱۸۸۶ بوده است. این شاهکار فرانسوی تشکیل شده از هنر و مهندسی (همانند دو ملت آمریکا و فرانسه)، برای الهام آزادی و دموکراسی ساخته شده است.

۱۱. مونت ورنون

مونت ورنون

(در انتظار ثبت یونسکو)

ملک مزرعه ویرجینیا در کنار رودخانه پوتوماک مکانی که جرج واشینگتون در آن اقامت داشت، یک نمونه معماری جنوبی قرن هجدهمی به‌خوبی ثبت شده است.

۱۲. پارک ملی جنگل پتریفاید

پارک ملی جنگل پتریفاید

(در انتظار ثبت یونسکو)

این رسوبات گسترده چوب در آریزونا که به‌صورت سنگ‌فرش درآمده، دال بر وجود ۷۸ گونه فسیل حیوانی است و به باستان‌شناسان، اجازه درک بهتر از دوره اخیر تریاس، یعنی حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل، را می‌دهد.

۱۳. ساحل مرکزی کالیفرنیا

ساحل مرکزی کالیفرنیا

(در انتظار ثبت یونسکو)

این مناطق حفاظت‌شده دریایی در کنار ساحل کالیفرنیا شامل سواحل درخشان و جمعیت متنوعی از حیوانات دریایی چون لاک‌پشت‌های دریایی و کوسه‌های بزرگ سفید، است.

۱۴. تپه سرپنت

تپه سرپنت

(در انتظار ثبت یونسکو)

این تپه سنتی تمثال شکل، به‌علت فرم مارپیچی آن در کشور آدامز، اوهایو، نام‌گذاری شده و با گذر فصول، به‌صورت نجومی هم‌تراز می‌شود.

۱۵. پارک ملی غار ماموت

پارک ملی غار ماموت

(میراث یونسکو)

بیش از ۲۸۵ گذرگاه مخفی زیر سطح ایالت کنتاکی در جنوب شرقی آمریکا، طولانی‌ترین سیستم غار در جهان به‌همراه تقریبا هر فرم و شکلی در داخل آن را شکل داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

۱۶. پارک صلح ملی یخچال واترتون

پارک صلح ملی یخچال واترتون

(میراث یونسکو)

در مرز بین آلبرتا ، کانادا و مونتانا، اولین پارک بین‌المللی صلح در جهان، زیبایی‌های منحصربه‌فرد هر دو محیط را به‌طرز برجسته‌ای به نمایش می‌گذارد.

۱۷. پل بروکلین

پل بروکلین

(در انتظار ثبت یونسکو)

پلی معلق در مقیاس بزرگ که بخش‌های نیویورک را به هم متصل می‌کند، یک نمونه خلاقانه از معماری اواخر قرن نوزدهم است که برای همیشه ساختار پل‌ها را تغییر داد.

۱۸. پارک ملی سنگ زرد (YELLOWSTONE)

پارک ملی سنگ زرد

(میراث یونسکو)

حدود ۶۰ درصد آبفشان‌های جهان (چشمه آب‌گرمی که به‌طور متناوب فواره می‌زند و در ایسلند و زلاندنو و در پارک معروف یلوستون در ایالت وایومینگ آمریکا یافت می‌شود) که شامل اولد فیت فول (Old Faithful) نمادین می‌شود، در این پارک وسیع و بزرگ که در طول وایومینگ، مونتانا و ایداهو کشیده شده، در حال فوران است.

۱۹. تائوس پوئبلو (Taos Pueblo)

تائوس پوئبلو

(میراث یونسکو)

یک نمونه معماری خشتی بی همتا در منطقه نیومکزیکو، تائوس پوئبلو، یک اجتماع فعال است که سعی در ادامه فرهنگ سنتی سرخ پوستی را تا امروز دارند.

۲۰. پارک ملی بیگ بند (Big Bend)

پارک ملی بیگ بند

(در انتظار ثبت یونسکو)

این پارک جزئیات ۱۳۰ میلیون سال از اکوسیستم بیابان کیهاهوئان را با فراوانی و تنوع دامنه فسیل‌های ثبت شده، از جمله بزرگ‌ترین موجودی که پرواز می‌کرده است را به ما نشان می‌دهد.

۲۱. بنای تاریخی ملی دریایی سنگرهای ماریا

بنای تاریخی ملی دریایی ماریانس ترنچ

(در انتظار ثبت یونسکو)

این بنای واقع‌شده در نزدیکی فیلیپین در جزایر اقیانوس آرام، شامل بخش‌هایی از سنگرهای ماریا است. این مکان همچنین خانه دومین نقطه عمیق در این سیاره است که عمقی معادل ۱۶۱۰  متر بیشتر از ارتفاع کوه اورست، دارد.

۲۲. ساختمان‌های فرانک لوید رایت

 ساختمان‌های فرانک لوید رایت

(در انتظار ثبت یونسکو)

این ۱۱ ملک در کشور آمریکا، طراحی خلاقانه‌ای از معماری طبیعی فرانک لوید رایت را به تصویر می‌کشند که طبیعت را در ساختمان‌ها برای فضایی پویا و دینامیک، شرکت می‌داد.

۲۳. مناطق حفاظت‌شده دریایی ساموای آمریکایی

مناطق حفاظت‌شده دریایی ساموای آمریکایی

(در انتظار ثبت یونسکو)

بیش از ۲۰۰ گونه از مرجان‌های باستانی اولیه، روند تکامل پیشروی این اکوسیستم تپه‌های دریایی را با مثال به ما نشان می‌دهد.

۲۴. آسمان‌خراش‌های جدید شیکاگو

آسمان خراش‌های جدید شیکاگو

(در انتظار ثبت یونسکو)

این آسمان‌خراش‌ها، با هدایت جنبش معماری مدرن، جای آجر و سنگ گذشته را با آهن و فولاد عوض کردند. این ساختار با لبه‌های تیز بعدها به‌عنوان استایل شیکاگو شناخته شدند.

۲۵. بنای تاریخی ملی ماسه‌های سفید

بنای تاریخی ملی ماسه‌های سفید

(در انتظار ثبت یونسکو)

این ملک مکزیکی با دارا بودن بهترین رسوبات سطحی ماسه گچی که به‌خوبی نگهداری شده، زمینی قابل مقایسه با سیاره مریخ است که شامل بیشتر از ۱۷۶۰۰۰ هکتار تل شنی می‌شود.

۲۶. تپه‌های کاهوکیا

 تپه‌های کاهوکیا

(میراث یونسکو)

این شهر باستانی کشاورزی در ایلینویس، قطب فرهنگی، مذهبی و اقتصادی فرهنگ می‌سی‌سی‌پی‌ای، از ۵۱ تپه تشکیل شده و شامل بزرگ‌ترین کار زمینی ماقبل تاریخ در دنیای جدید است.

۲۷. پارک ملی چوب قرمز (RedWood)

 پارک ملی چوب قرمز

(میراث یونسکو)

این عظیم‌الجثه‌های نمادین کالیفرنیا که در جنگل چوب‌های قرمز زندگی می‌کنند، به‌عنوان بلندترین و قدیمی‌ترین درختان شناخته‌شده در جهان در نظر گرفته می‌شوند و به بینندگان فرصت دیدن لحظه‌ای از محیط همانند ۱۶۰ میلیون سال قبل را می‌دهد.

۲۸. ساختمان‌های توماس جفرسون

ساختمان‌های توماس جفرسون

(در انتظار ثبت یونسکو)

دو ملک ساختمانی ویرجینیایی که توسط توماس جفرسون طراحی شده‌اند، ضمیمه‌های امیدبخشی به میراث ثبت شده یونسکو، یعنی مونتیسلو و دانشگاه ویرجینیا هستند. این ساختمان‌ها، تمرکز پدر موسس بر سبک باستانی (یونان و رم) را منعکس می‌کنند.

۲۹. فرهنگ چاکو

فرهنگ چاکو

(میراث یونسکو)

مردم چاکو، متخصص در عادت کردن به اقلیم جنوب غربی‌ و سخت نیومکزیکو هستند. آن‌ها، اجتماعی با سازماندهی بالا ساختمان‌های عمومی و تشریفاتی ایجاد کرده‌اند تا به‌عنوان مرکز فرهنگی سرخ پوستی عمل کند.

۳۰. جزیره الیس

جزیره الیس

(در انتظار ثبت یونسکو)

در خارج از راس بالای منهتن، جزیره الیس، سمبل مهاجرت بزرگ آتلانتیک، آرمیده است. ۷۰ درصد میلیون‌ها نفر مهاجری که در قرن بیستم وارد ایالات متحده شدند، در اینجا به آن‌ها رسیدگی شده است.

بیشتر بخوانید:

۳۱. پارک ملی اورگلیدز

پارک ملی اورگلیدز

(میراث یونسکو)

این پناهگاه نیمه حاره در راس فلوریدا، خانه گونه‌های نادر گیاهان و حیوانات بومی، شامل کروکودیل آمریکایی است. پارک ملی اورگلیدس، تنها مکان در آمریکا است که در لیست میراث تاریخی یونسکو در خطر، قرار دارد.

۳۲. سالن استقلال

سالن استقلال

(میراث یونسکو)

قانون اساسی و اعلام رسمی استقلال با  اهمیت تاریخی بی‌نظیر، در این ساختمان فیلادلفیا امضا شد تا بنیادی از دموکراسی‌ را که ایالات متحده بر اساس آن ساخته شده است،‌ خلق کند.

۳۳. پارک ملی غارهای کارلزبد

 پارک ملی غارهای کارلزبد

(میراث یونسکو)

بیش از صد غار آهکی در نیومکزیکو میزبان اشکال خارق‌العاده سنگ هستند که کماکان روی زمین و هم زیر آب تغییر شکل می‌دهند.

۳۴. پاراهاناموکواکی

پاراهاناموکواکی

(میراث یونسکو)

این گروه از جزایر و آتل‌ها (جزیره مرجانی به‌شکل دایره یا نیم‌دایره)، فرهنگ هاوایی بومی و رابطه آن‌ها با طبیعت را به ما نشان می‌دهند. باور بسیاری بر این بوده است که زندگی از این مکان نشئت می‌گرفته است و ارواح پس از مرگ به اینجا برمی‌گشتند.

۳۵. مونتی‌سیلو و دانشگاه ویرجینیا در شارلوتس‌ویل

مونتی‌سیلو و دانشگاه ویرجینیا در شارلوتس‌ویل

(میراث یونسکو)

خانه نئوکلاسیک کشت و زرع و یادآور فضای باز از رم باستان، مشهور به طراحی سومین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، آرمان و آرزوهای توماس جفرسون برای انقلابی پر شور را بیان می‌کند.

۳۶. پناهگاه وحش ملی اوکهنکای

پناهگاه وحش ملی اکیفنوکی

(در انتظار ثبت یونسکو)

با دارا بودن ۹۲ درصد از باتلاق اوکنهکای و بزرگ‌ترین اکوسیستم آب تازه جهانی، این پناهگاه حیات وحش از دیگر  زمین‌های مرطوب، بهتر نگه‌داری شده است.

۳۷. موقعیت‌های جنبش حقوق شهروندی

موقعیت‌های جنبش حقوق شهروندی

(در انتظار ثبت یونسکو)

این کلیساهای آفریقایی آمریکایی در آلاباما، مکان‌های نمادینی در زمان جنبش حقوق شهروندی آمریکا هستند که بر حقوق بشر هم در ایالات متحده و هم در خارج از آن تاثیرگزار بوده‌اند.

۳۸. بنای تاریخی ملی دریایی جزایر اقیانوس آرام دور

بنای تاریخی ملی دریایی جزایر اقیانوس آرام دور

(در انتظار ثبت یونسکو)

در جنوب هاوایی در آب‌های اقیانوس آرام دور، بنایی با اندازه تقریبا دو برابر تگزاس، قرار دارد. این هفت آتل و جزیره با یکدیگر، برای محافظت از صخره‌های مرجانی و ساکنان در عمق دریا کار می‌کنند.

۳۹. ماموریت‌های سن آنتونیو

ماموریت‌های سن آنتونیو

(میراث یونسکو)

این مجموعه مجتمع‌ها ساخته‌شده توسط ماموریت‌های فرانچسکو در جنوب تگزاس، از عناصر اسپانیایی و فرهنگ بومی تشکیل شده و آخرین نشانه باقی‌مانده از تبادلات فرهنگی بین این دو اجتماع است.

۴۰. مراسم زمین‌شناسی هوپ‌ول

مراسم زمین‌شناسی هوپ‌ول

(در انتظار ثبت یونسکو)

این ۴۰ مرکز تشریفاتی کار زمینی ساخته‌شده توسط مردم هوپ ول اوهایو، که نه از استحکامات هستند و نه از مراکز دفاعی، در بین فرهنگ‌های پیداشده ساختمان‌های روی تپه، در ایالات متحده منحصربه‌فرد هستند.

۴۱. ساختمان‌های کلیسای مراوین

ساختمان‌های کلیسای مراوین

(در انتظار ثبت یونسکو)

این مستعمرات مذهبی قرن هجدهمی در پنسیلوانیا، ایدئال‌های مراوینی از گروه اجتماعی از طریق ساختمان‌های هم شکل و طراحی دموکراتیک شهری، آشکار می‌کنند.

۴۲. موقعیت‌های هوایی دیتون

موقعیت‌های هوایی دیتون

(در انتظار ثبت یونسکو)

این چهار نقطه در اوهایو، در موفقیت برادران رایت به‌عنوان پیشگامان اختراع هواپیما بسیار موثر بوده‌اند؛ از مغازه‌ای که آن‌ها در زمینش آزمایش‌ها خود را انجام می‌دادند تا زمین‌هایی که پرواز در آن‌ها انجام شد.

۴۳. بناهای تاریخی زمین‌شناسی 

بناهای تاریخی زمین شناسی نقطه فقر

(میراث یونسکو)

ساخته شده در بیش از ۳۰۰۰ سال قبل توسط شکارچی و  ماهیگیر، در جایی که امروزه به‌عنوان لوئیزیانا می‌شناسیم، این مجتمع مرتفع ادغامی از معماری زمینی و طبیعت آن (عهدنامه‌ای از استعداد فرهنگی آن زمان) است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه