شکلات سازی، هنر دیرینه مردم کشورهای آفریقایی

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
شکلات سازی، هنر دیرینه مردم کشورهای آفریقایی

مردم اقوام آزتک و مایا سال‌ها پیش میوه کاکائو را برداشت کرده و به روش‌های سنتی آن‌ها را تبدیل به شکلات خالص می‌کردند. امروزه در بسیاری از نواحی قاره آفریقا هنوز شکلات‌سازی به شکل سنتی رواج دارد.

بیش از ۳۰۰۰ سال پیش مردم قوم آزتک و مایا شکلات می‌کاشتند و پس از برداشت محصول شکلات را تبدیل به ماده‌ای خالص کرده و از آن استفاده‌های مختلفی می‌کردند. شکلات در قوم مایا به عنوان غذای خدایان شناخته می‌شود و در بسیاری از نقاط جهان مثل گواتمالا، هندوراس، بلیز و نواحی از مکزیک، کاکائو گیاهی مقدس است.

کاکائو در ادوار مختلف نقش مهمی در اقتصاد و تجارت کشورهای آفریقایی داشته و در بسیاری از نقاط دنیا از آن به عنوان یک دارو استفاده می‌شده است. در گواتمالا نوعی نوشیدنی خاص با کاکائو وجود دارد، برای ساخت این نوشیدنی لوبیا را بوداده و دانه لوبیای بوداده شده را با دانه کاکائو آسیاب می‌کنند و سپس آن را دم کرده و میل می‌کنند.

در کشورهای آفریقایی مراسم مذهبی خاصی وجود دارد که در آن برای افزایش روزی از خدای کاکائو می‌خواهند تا روزی آن‌ها را افزایش دهد و درختان را پربارتر کند.

شکلات سازی مردم کشور های آفریقایی

در قرن شانزدهم میلادی اسپانیایی‌ها به ترکیبی جدید برای ساخت شکلات دست پیدا کردند و برای اولین بار از ترکیب شکر، شیر و کاکائو به ماده‌ای شبیه به شکلات امروزی رسیدند. شکلات در نهایت وارد اروپا شد و در سال ۱۸۵۸ برای اولین بار اسپانیایی‌ها مزه شکلات را چشیدند.

شکلات سازی مردم کشور های آفریقایی

در شهر باستانی آنتیگوا در گواتمالا، هنوز بوی شکلات در فضا پیچیده است و بسیاری از محصولات این شهر توسط اسپانیا خریداری می‌شود و حتی بخش‌هایی هم تحت استعمار اسپانیا قرار دارد. هنوز در قسمت‌هایی از دنیا افرادی هستند که به روش سنتی شکلات تهیه می‌کنند و بسیاری از کارخانه‌های ساخت شکلات از روش‌های سنتی برای ساخت محصولات خود الهام گرفته‌اند.

در روش های قدیمی، شکلات خالص با ریشه ذرت، چغندرقند و یک گیاه مخصوص به نام پتات ترکیب می‌شود و پس از سفت شدن مواد باید آن‌ها را در آب داغ ذوب کرد، پس از ذوب شدن مواد باید به آن استراحت داد تا بعد از یک روز شکلات‌ها آماده مصرف باشند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه