چه به روز سازه کشف شده چهارباغ عباسی اصفهان آمد؟

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۹
چه به روز سازه کشف شده چهارباغ عباسی اصفهان آمد؟

در طی انجام پروژه‌ی سنگفرش کردن خیابان «چهارباغ»، یک سازه‌ زیرزمینی کشف شد، اما پس از گذشت کمتر از یک هفته از کشف این سازه، سرنوشت آن چه شده است؟

پس از گذشت کمتر از یک هفته از اجرای پروژه‌ی سنگفرش خیابان «چهارباغ» اصفهان دو عکس منتشر شد که اولی نشان از کشف یک سازه‌ زیرزمینی داشت و عکس دوم نشان می‌داد بخشی از این سازه تخریب شده است.

چهارباغ

چهارباغ

در این بین «فریدون الهیاری» مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با رد تخریب سازه‌ی به دست آمده، گفت:

پروژه‌ی سنگ‌فرش کردن چهارباغ عباسی توسط سازمان نوسازی و به‌سازی شهرداری استان اصفهان و زیر نظر میراث فرهنگی استان در دست انجام است تا کف چهارباغ را که آسفالت بوده، سنگفرش کند و در آینده بتوانیم چهارباغ را به خیابانی پیاده‌رو تبدیل کنیم.

او با بیان این‌که این طرح در چهارباغ مستلزم برداشتن رویه‌ی آسفالت خیابان، انجام زیرسازی و سنگفرش خیابان است، ادامه داد:

در نقطه‌ای از برداشت آسفالت، به یک سازه برخورد می‌کنند، سازه‌ای آجری با مصالح ساروج که ممکن است با هدف آبراهه‌های چهارباغ ایجاد شده باشد.

وی ادامه داد که از ابتدای این پروژه سه باستان‌شناس به عنوان کشیک ناظر در پروژه حضور دارند و یک کانکس در منطقه برای مرمت و بهسازی آثار به دست آمده مستقر شده است و قرار است هر چه که پیدا می‌شود با هدف نجات‌بخشی و مرمت به کانکس مستقر شود که برای این سازه نیز کارشناسان باستان‌شناس استان در منطقه حضور داشتند.

الهیاری افزود:

با به دست آمدن این سازه، بلافاصله همکاران ما دستور مرمت سازه را می‌دهند، بعد از آن با ریختن خاک روی سازه و دستور ادامه‌ی کف‌فرش کردن چهارباغ را می‌دهند و سپس در طرحی که ارائه می‌دهند، کف‌فرش متفاوت در این نقطه، نشان می‌دهد در این نقطه یک سازه‌ی تاریخی است.

او بیان کرد که تنها اقدام حفاظتی که می‌توان در این زمینه انجام داد متفاوت کردن رنگ سنگفرش است، نمی‌توانیم بگوئیم چون این سازه به دست آمده خیابان چهارباغ را کنار بگذاریم و یک خیابان دیگر جایش درست کنیم.

الهیاری با تاکید بر این‌که از این نوع سازه در اصفهان بسیار زیاد است و عمدتا کارکردشان سازه‌های آبی و آبراهه‌هایی با هدف زهکشی هستند، ادامه داد:

ما وظیفه‌ی حفاظت از این سازه را داریم، بنابراین همان طور که این سازه قبلا در زیرکف چهارباغ حفظ شده، امروز نیز باید حفاظت شود. حتما درگذشته وقتی خیابان چهارباغ را آسفالت می‌کرده‌اند، با این سازه برخورد کرده‌اند و احتمالا قدری تخریب‌های امروز این سازه متعلق به آن دوره است، فقط می‌توان کف‌فرش این منطقه را با رنگ دیگری نشان داد و احیانا در آینده تابلوئی با تصاویر این سازه در کنار آن نصب کرد اما این بخش ویترین‌سازی نمی‌شود.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پایان گفت که معمولا این سازه‌ها از دوره‌ی صفویه در اصفهان ایجاد شده‌اند و اما ممکن است این سازه در این منطقه از اصفهان متعلق به دوره قاجار باشد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه