کتاب «دیدن دوست» از انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر شد

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد چهار شنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۱
کتاب «دیدن دوست» از انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر شد

 روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اعلام کرد کتاب ۲۷۳ صفحه‌ای که به معرفی بناهای تاریخی و دیدنی ۴۵ شهر ایران می‌پرداز با طراحی جالبی منتشر شد.

کتاب دیدن دوست همچنین به شعر‌های زیبایی از شاعران بزرگ ایران‌زمین چون سعدی، حافظ، خیام، رودکی، سنای ، مولانا، ناصر‌خسرو، عبید زاکانی، ابن حسام، نظامی، بابا طاهر، سهراب سپهری، نیما یوشیج و .... مزین شده است و اسکیس‌هایی از بناها و بافت‌های تاریخی ایران به تألیف محمد‌حسن (کیا) مؤمنی است.

در دیباچه این کتاب به قلم سید‌محمد بهشتی آمده است:

در واقع هرچه مستند‌سازی‌ها برای نگاهبانی از وجه زوال‌پذیر آثار اهمیت دارد، به کارهایی مثل دیدن دوست نیز احتیاج مبرم داریم تا آن عطر و طعمی که مستند‌نگار‌ها از انتقالش عاجزند را نیز تداوم بخشیم و خلق این قبیل آثار به سان گرفتن گلاب در مقابل گل و عصاره در مقابل تفاله هستند که از چرخه کون و فساد فراتر رفته و به مرحله‌ای رسیده‌اند که جان موضوع را بی قید جسمش، در مختصات مکان و زمان جابه‌جا می‌کنند .

چشمی که به دیدن این حقیقت قادر شود لابد یک پارچه سرشار از اشتیاق می‌شود تا یکسر بدان دوخته شود و دل را خوش دارد به وجود آن دیدنی‌ها، کم‌کم کار به جایی می‌رسد که درک تمایز میان بودن و دیدن و آن گوهر حقیقت دشوار می‌شود چون ناظر و منظر در هم می‌آمیزند و دیگر معلوم نیست که گوهر دیده شده یا دیده گوهر .»

در پیشگفتار کتاب نیز به قلم سید‌احمد محیط طباطبایی آمده است:

هر چند ترسیم و طراحی، هزارن سال سابقه دارد و تکنیک‌های آن ازسوی انسان‌های اعصار مختلف ابداع و کار شده است، اما با توسعه دانش و تجربیات، نظر‌گاه‌هایی که مفهوم و محتوای خاصی را القا می‌کند با نقطه، خط، سطح و حجم که خود به‌تنهایی قابلیت برون‌ریزی احساسات و عواطف افراد را دارند در آمیختند، تا امروز اسکیس به جلوه‌ای کامل از بیان سمبلیک در معماری مبدل شود .

این هنر درست آن جوهر خلاقانه‌ای است که روابط بین فضا و ایده‌ها را آشکار می‌کند و آن‌گونه است که بزرگان از اسکیس و راندو به‌عنوان یکی از جلوه‌های معماری یاد می‌کنند.

اگرچه امروزه از آثار ارزشمند تاریخی‌فرهنگی مستندات متنوع دیگری نیز قابل دسترس است اما این اسکیس‌ها خود به‌تنهایی بیانگر شکوه و عظمت معماری این مرزو بوم است که دیدن آن‌ها خاطره‌ای ماندگار را موجب می‌شود.

امیدواریم کتاب حاضر تجسمی ناب از شکوه معماری ایرانی را به دست دهد تا همچنان تداوم عظمت معماری و شهرسازی ایران را شاهد و ناظر باشیم.»

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه