قدیمی ترین شهرهای دنیا را بشناسید

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
قدیمی ترین شهرهای دنیا را بشناسید

روی کره خاکی شهرهایی وجود دارند که عمرشان از پیرترین انسان‌ها هم بیشتر است، شهرهای قدیمی جهان بیش از صدها هزار سال قدمت دارند و قدم گذاشتن در آن‌ها جالب است.

شهرهای قدیمی جهان را می‌شناسید؟ شهر شما چند سال عمر دارد؟ شاید تابه‌حال به این موضوع فکر نکرده باشید، ولی شهرهایی در دنیا وجود دارد که قدمتی برابر با ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد دارند. قدمت شهرها رابطه مستقیمی بافرهنگ و جاذبه‌های تاریخی آن‌ها دارد. با ما همراه باشید تا قدیمی‌ترین شهرهای دنیا را بشناسید.

بنارس، هند

قدیمی ترین شهرهای دنیا

بنارس شهری در کرانه رود گنگ در جنوب شرقی ایالت اوتار پرادش هند است. این شهر یکی از مهم‌ترین و در عینِ حال قدیمی‌ترین شهرهای دنیا است. بنارس از مراکز مهم شیعیان شبه‌قاره هند است. اولین ساکنان بنارس ۱۰۰ سال قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. بر اساس افسانه‌های هندی، خدای ویرانگر «شیوا» این شهر را ساخته است؛ دانشمندان قدمت این شهر را چیزی حدود ۳۰۰۰ سال تخمین زده‌اند.

کادیس، اسپانیا

قدیمی ترین شهرهای دنیا

کادیس یا قادص مرکز استان کادیس اسپانیا است. اولین ساکنان کادیس ۱۱۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. شهر کادیس محل اقامت نیروی دریایی اسپانیا و خانواده‌هایشان بوده است.

تبای، یونان

قدیمی ترین شهرهای دنیا

شهر تبای یا تبس در استان یونان مرکزی است و در منطقه باستانی بویوتیا قرار دارد. این شهر نقش مهمی در اسطوره‌های یونانی بازی می‌کند. تبای در عصر باستان رقیب اصلی آتن بوده و در سال ۴۸۰ قبل از میلاد در زمان حمله خشایار شاه به جبهه ایران پیوسته است. اولین ساکنان تبای در حدود ۱۴۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند.

لارناکا، قبرس

قدیمی ترین شهرهای دنیا

لارناکا شهری در ساحل جنوب شهری کشور قبرس است. اولین ساکنان این شهر حدود ۱۴۰۰ قبل از میلاد در آن سکنی گزیدند. این شهر ساحلی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای قبرس است و در گذشته نام شهر کیتیرون بود.

آتن، یونان

قدیمی ترین شهرهای دنیا

اولین ساکنان آتن در حدود ۱۴۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. آتنا یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی یونان است که نام آتنا الهه جنگ و خرد از این شهر گرفته شده است. آتن مهد تمدن یونان است. بناهای تاریخی آتن هنوز هم به صلابت گذشته در این شهر وجود دارند و سالانه میلیون‌ها توریست از این شهر تاریخی دیدن می‌کنند.

بلخ، افغانستان

قدیمی ترین شهرهای دنیا

اولین ساکنان بلخ در حدود سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. بلخ را کهن‌ترین شهر تاریخ جهان نامیده‌اند که یکی از شهرهای مهم امپراتوری ایران هم بوده است. لقب «مادر شهرهای جهان» به شهر بلخ افغانستان تعلق دارد. بلخ یکی از قطب‌های صنعت پنبه است. در این شهر کهن بزرگان زیادی زیسته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، ناصرخسرو قبادیانی، رابعه بلخی، رشیدالدین وطواط و ابوالموید بلخی اشاره کرد.

کرکوک، عراق

قدیمی ترین شهرهای دنیا

اولین ساکنان کرکوک در حدود سال ۲۲۰۰ قبل از میلاد در این شهر ساکن شدند. کرکوک در گذشته به‌عنوان پایتخت سیاسی بابلی‌ها شناخته می‌شد؛ خرابه‌های ارگ‌های ۵۰۰۰ ساله هنوز در این خاک وجود دارد. کرکوک یکی از غنی‌ترین شهرهای عراق است و ۴۰ درصد صادرات نفت عراق از این شهر است.

اربیل، عراق

قدیمی ترین شهرهای دنیا

اولین ساکنان اربیل ۲۳۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکونت داشتند. اربیل از شهرهای کردستان عراق است و در ۸۰ کیلومتری موصل قرار دارد. این شهر در زمان آرامی‌ها ساخته شد و مدتی هم تحت تصرف پادشاهان هخامنشی درآمد، پس از تصرف منطقه به دست اسکندر مقدونی، به‌ترتیب اشکانیان و ساسانیان بر این منطقه حکومت کردند. اربیل شهر مهمی بود و بسیاری از جنگ‌های بزرگ تاریخ مثل جنگ اسکندر با داریوش سوم در نزدیکی این شهر رخ داده است.

صور، لبنان

قدیمی ترین شهرهای دنیا

صور شهری در جنوب لبنان است. در دوران باستان این شهر متعلق به فینیقی‌ها بوده است. فینیقیان قومی دریانورد بودند و برای اولین بار الفبا را اختراع کردند. صور امروز چهارمین شهر بزرگ دنیا است و معنای لغوی صور، «صخره» است. این شهر مدتی به دست اسکندر فتح شد و در سال ۶۴ قبل از میلاد به یک شهر تمام رومی تبدیل شد. اولین ساکنان صور حدود ۲۷۵۰ سال قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند.

اورشلیم، فلسطین

قدیمی ترین شهرهای دنیا

اورشلیم یا بیت‌المقدس یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا است که در حال حاضر تحت تصرف اسرائیلی‌ها قرار دارد. اسرائیل موسسه‌های دولتی خود را در این شهر بنا نهاده است. اورشلیم یکی از چهار شهر مقدس یهودیان شمرده می‌شود که سه شهر دیگر عبارت‌اند از: صفاد، حبرون و طبریه. این شهر سومین شهر مهم جهان اسلام است که در طول تاریخ ۲۳ بار محاصره شده و ۵۲ بار مورد حمله قرار گرفته است. اورشلیم در طی سالیان گذشته ۲ بار تخریب شده است. اولین ساکنان بیت‌المقدس حدود ۲۸۰۰ سال پیش در این شهر سکنی گزیدند.

بیروت، لبنان

قدیمی ترین شهرهای دنیا

بیروت بزرگ‌ترین شهر و پایتخت لبنان است. در بسیاری از نامه‌های مکشوفه از مصر باستان نام تل‌العمارنا برده شده است که بسیاری از تاریخ‌شناسان آن را بیروت می‌دانند. اولین ساکنان بیروت حدود ۳۰۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. این شهر اقوام مختلفی از جمله فینیقی‌ها، هلنی‌ها، رومیان و عثمانی‌ها را به خود دیده است. در حال حاضر بیروت به یکی از شهرهای توریستی جهان تبدیل شده است.

غازی عینتاب، ترکیه

قدیمی ترین شهرهای دنیا

غازی عینتاب شهری در جنوب شرقی کشور ترکیه است و از مقاصد گردشگری در سفر به ترکیه به شمار می‌آید. اولین ساکنان این شهر در ۳۶۵۰ قبل از میلاد در این شهر ساکن شدند. این شهر از جنوب با سوریه هم‌مرز است. یکی از قلعه‌های مهم رومی با نام قلعه راواندا در غازی عینتاب قرار دارد و موزاییک‌کاری‌های رومی زیبایی در این قلعه کشف شده است.

پلوودیو، بلغارستان

قدیمی ترین شهرهای دنیا

پلوودیو دومین شهر بزرگ بلغارستان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. اولین ساکنان این شهر ۴۰۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. این شهر ابتدا شهرک تراسیان بوده و در دوره رومیان به شهری بزرگ تبدیل شده است. بخشی از این شهر در اختیار عثمانیان و بخش دیگر در اختیار رومیان قرار داشت. از جمله جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌توان به آمفی‌تئاترهای رومی و حمام‌های عثمانی اشاره کرد.

صیدا، لبنان

قدیمی ترین شهرهای دنیا

صیدا یا صیدون سومین شهر بزرگ لبنان و از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا است. این شهر در ابتدا تحت تصرف فینیقیان بوده است و حتی برخی منابع آن را مهم‌ترین شهر فینیقیان می‌دانند. اقوام زیادی از جمله آشوریان، بابلی‌ها، مصریان، هخامنشیان و یونانیان بر این شهر حکمرانی کردند. این شهر پایگاه بزرگ امپراتوری روم بوده و بسیاری از بزرگان تاریخ از جمله حصرت مسیح و هرود بزرگ از این شهر دیدن کرده‌اند. اولین ساکنان صیدا حدود ۴۰۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند.

فیوم، مصر

قدیمی ترین شهرهای دنیا

فیوم در مصر یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای مصر است. اولین ساکنان فیوم ۴۰۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکنی گزیدند. فیوم در بخش جنوبی قاهره قرار دارد و مساجد و حمام‌های تاریخی زیادی در این شهر قرار دارند. اهرام اهین و هاوارا در نزدیکی فیوم قرار دارند.

شوش، ایران

قدیمی ترین شهرهای دنیا

از شوش به‌عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران یاد می‌شود. همچنین شوش قدیمی‌ترین سکونتگاه تاریخ شناخته شده است. اولین دهکده‌های مسکونی در شوش ساخته شده است. در روزگار باستان دو تمدن میان‌رودان و عیلام روی شهر شوش تاثیر مستقیم داشتند. شوش در زمان ایلامی‌ها مهم‌ترین مرکز تمدن بود و در عصر هخامنشی پایتخت سیاسی شد. در زمان هخامنشیان راه شاهی از شوش به پاسارگاد و تخت جمشید ساخته شد و به این صورت این شهر در همه ادوار مرکز توجه بوده است.۴۲۰۰ قبل از میلاد اولین ساکنان در شوش ساکن شدند.

دمشق، سوریه

قدیمی ترین شهرهای دنیا

اولین ساکنان دمشق حدود ۴۳۰۰ قبل از میلاد در این شهر زندگی می‌کردند. دمشق یکی از مهم‌ترین شهرهای سوریه بوده و اولین شبکه لوله‌کشی در این شهر تاسیس شده است. امپراتوری‌های مختلفی بر دمشق حکمرانی کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اسکندر، رومیان، عثمانیان اشاره کرد. ناآرامی‌های اخیر باعث تخریب بسیاری از بخش‌های این شهر تاریخی شده است.

حلب، سوریه

قدیمی ترین شهرهای دنیا

حلب بزرگ‌ترین شهر و پایتخت تجاری سوریه است. حلب یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی بوده که اقوام زیادی از جمله هیتی‌ها، رومیان، ایوبیان در این شهر زیسته‌اند. اولین مردمان در ۴۳۰۰ قبل از میلاد پا به حلب گذاشتند. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر سوریه است که حدود ۴/۴ میلیون شهروند دارد.

جبیل، لبنان

قدیمی ترین شهرهای دنیا

جبیل منطقه مسکونی در لبنان است که ۵۰۰۰ قبل از میلاد زندگی در آن جریان داشته است. جبیل یکی از شهرهای مهم فینیقی‌ها بوده و نام این شهر از کلمه‌ای در کتاب مقدس گرفته شده است. معابد زیادی در این شهر بنا شده‌اند؛ جبیل از میراث جهانی یونسکو است.

اریحا، فلسطین

قدیمی ترین شهرهای دنیا

و اما قدیمی‌ترین شهر دنیا با قدمت ۹۰۰۰ قبل از میلاد، شهر اریحا در مناطق خودگردان فلسطین است. اولین یکجانشینی‌ها در اریحا بود. خانه‌های مردمان این شهر از سقف به یکدیگر ارتباط داشتند. اریحا قدیمی‌ترین جایی است که انسان در آن زندگی کرده است. اریحا در نزدیکی رود اردن در کرانه غربی قرار دارد و امروزه جمعیت آن برابر با ۲۰۰۰۰ نفر است

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه