جدیدترین بناهای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو کدامند؟

سحر مردانه
سحر مردانه جمعه، ۲۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
 جدیدترین بناهای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو کدامند؟

میراث جهانی یونسکو شامل مجموعه‌ای از بنا‌ها و مکان‌های تاریخی و طبیعی است که در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سازمان جهانی یونسکو، به‌تازگی فهرست خود در رابطه با جذاب‌ترین مکان‌ها در سر‌تا‌سر جهان را به روز کرد. این مکان‌های جذاب شامل ذخایر ارزشمند، بیابان، خرابه‌های باستانی و بنا‌های تاریخی است که به رسمیت شناخته شده‌اند. هر ساله سازمان جهانی یونسکو پس از بررسی و مشورت فراوان، بنا‌هایی که ارزش و شایستگی ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را دارند، شناسایی کرده تا به فهرستی که بیش از هزاران مکان با ارزش جهانی برای بشریت در آن وجود دارد، اضافه کنند

در حالی که دسترسی به تپه‌های شنی در جنوب شرقی ایران یا صخره‌های مرجانی جداشده از سواحل سودان، سخت است اما جزو ۲۱ مکانی هستند که به‌تازگی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و برای سفر به این مکان‌ها باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. حال ۱۰ مورد از بنا‌هایی که به‌تازگی به ثبت رسیده‌اند و برای مسافرت نیز مناسب هستند را به شما معرفی خواهیم کرد تا در برنامه‌ی سفر بعدی خود بگنجانید.

بنای باستانی فیلیپی (ARCHAEOLOGICAL SITE OF PHILIPPI)

یونسکو

موقعیت: یونان شمالی

هنگامی که می‌خواهیم یک نسخه مینیاتوری از رم را تصور کنیم، باید بنای باستانی فیلیپی که در قرن چهارم، قبل از میلاد مسیح، بنیان‌گذاری شده است و مرکز تئاتر و معبد بوده را به خاطر آورد. این بنا در دامنه شهر آکروپلیس، در شرق مقدونیه و ناحیه تراس ، واقع شده است. این شهر متروک در جاده باستانی که رابط میان اروپا و آسیا بوده، قرار دارد. بنای باستانی فیلیپی، بعد‌ها به مرکز مسیحیت تبدیل شده و امروزه، تنها بقایای آن به جا مانده است که مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

نکته مسافرتی: با تاکسی حدود ۲۰ دقیقه و اتوبوس ۳۰ دقیقه از بندر کاوالا تا ورودی بنای باستانی راه است.

کار‌های معماری لی کوربوسیر (LE CORBUSIER)

یونسکو

موقعیت: آرژانتین، بلژیک، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن و سوئیس

نابغه‌ای خلاق، معمار فرانسوی-سوئیسی به نام لی کوربوسیر، با ثبت ۱۷ شاهکار معماری در میراث جهانی یونسکو، توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است. پیشروان جنبش مدرن پس از جنگ جهانی اول، با دیدن ساختمان‌های جسورانه و کاربردی کوربوسیر که ترکیبی از آهن، بتن و شیشه بود، دیدگاه خود را تغییر دادند. با این حال طرح‌هایی که شاید بیش از نیم قرن از ساخته شدن آن‌ها می‌گذرد، کنوانسیون‌ها را مختل کرد و راه را برای ارائه زبان جدید معماری هموار کرد.

نکته مسافرتی: بیشتر بنا‌های ساخته شده توسط لی کوربوسیر در فرانسه (حومه پاریس و مارسی) قرار دارد.

میستیکن پوینت (MISTAKEN POINT)

یونسکو

موقعیت: جزیره نیوفاندلند در شرق کانادا

نام آن به‌دلیل مسیر مخاطره‌آمیزی که دارد، نام‌گذاری شده است. جنوب شرقی این جزیره همیشه مه‌آلود است و شیوه زندگی مردمان در این منطقه در هیچ کجای جهان دیده نمی‌شود. مردم به این منطقه برای دیدن مجموعه فسیل‌های موجود در کف دریا که ۵۶۵ سال توسط صخره‌های نا‌هموار و امواج خروشان اقیانوس اطلس احاطه شده است، می‌روند.

نکته مسافرتی: گردشگران برای بازدید حتما باید با تور‌های رسمی همراه شوند.

هوبئی شن نونگ جیا (HUBEI SHENNONGJIA)

یونسکو

موقعیت: استان شمال غربی هوبئی در چین

هوبئی شن نونگ جیا تنها اکوسیستم جنگل نیمه گرمسیری در سطح وسیع جهان است که به‌خوبی حفظ شده است. علاوه بر وجود حدود ۵۰۰۰ گونه‌ی گیاهی، گونه‌های نادر حیوانی مانند سمندر چینی، میمون بینی سر بالا، پلنگ ابری و خرس سیاه آسیایی نیز در این جنگل وجود دارند.

نکته مسافرتی: فرودگاه جدید Shennongjia Hongping در ماه مه ۲۰۱۴ با داشتن پرواز‌های بین المللی به ووهان (مرکز هوبئی)، چانگکینگ و شانگهای افتتاح شده است.

تعمیر‌گاه کشتی نیروی دریایی آنتیگوا (ANTIGUA NAVAL DOCKYARD)

یونسکو

موقعیت: منطقه تاریخی آنتیگوا در جنوب غربی این جزیره

در طول قرن ۱۸  هجری قمری، تفرجگاه ساحلی به سبک گرجستانی در خلیج آنتیگوا به‌دلیل حفاظت از منافع کشاورزان گیاهان نیشکر و همچنین رقابت با قدرت‌های اروپایی به‌منظور کنترل شرق کارائیب، ساخته شد. تا سال ۱۸۸۹ این تفرجگاه، خانه‌‌ی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا بود تا از کشتی‌ها در برابر طوفان محافظت کنند اما در حال حاضر به‌شدت بازسازی شده و در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار گرفته است.

نکته مسافرتی: بازدید از موزه Dockyard که مربوط به داستان‌های تاریخی جزیره و زندگی در قلعه‌ها است را فراموش نکنید.

بنای ANTEQUERA DOLMENS

یونسکو

موقعیت: استان مالاگا در جنوب اسپانیا، جامعه مستقل از اندلس

قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. تپه‌های دفن و پنهان شده در کوه‌های اندلس توسط یونسکو چنین تعریف شده است:

یکی از قابل‌توجه‌‌ترین آثار معماری در اروپا است.

سبک معماری بنای مرکزی Antequera در مناطق اطلس، مدیترانه، آفریقا و اروپا در حال گسترش است که تابه‌حال چنین سبکی در هیچ کجای دنیا ندیده‌اید.

نکته مسافرتی: دیدن اجرای فلامنکو و بازدید از موزه پیکاسو مالاگا را نیز فراموش نکنید.

مجمع الجزایر رویل لاخیخدو (REVILLAGIGEDO ARCHIPELAGO)

یونسکو

موقعیت: حدود ۳۰۰ مایلی ساحل Baja California، مکزیک

چهار جزیره آتشفشانی که حدود ۳/۵ میلیون سال پیش در این مکان غرق شده‌اند، در کف اقیانوس زیستگاهی را به وجود آورده‌اند. فعالیت آتشفشانی همچنان باعث ایجاد ذخایر مهم در مطالعات زمین شناسی شده است. جزایر و آب‌های اطراف آن، نقطه‌ای برای توقف پرندگان دریایی، نهنگ‌ها، دلفین‌ها، کوسه‌ها و گسترش زیست‌گاه حیاتی است.

نکته مسافرتی: از جنوبی‌ترین قسمت شبه جزیره باجا (Baja Peninsula) تا مجمع‌الجزایر REVILLAGIGEDO بیست و چهار ساعت طول خواهد کشید که دیدن این طبیعت باور نکردنی، ارزش آن را خواهد داشت.

بنای باستانی نالاندا ماهاویهارا (NALANDA MAHAVIHARA)

یونسکو

موقعیت: ایالت بیحر (Bihar) در شمال شرقی هند

برترین دانشگاه باستان‌شناسی شبه قاره هند که در گذشته مرکز آموزشی بوده است. این بنای باستانی، گنبد، زیارتگاه و سایر آثار هنری مهم را نمایش می‌دهند. صومعه‌ی قرن پنجم در انتقال بی‌وقفه دانش ۸۰۰ ساله سازماندهی شده و گسترش دین بودیسم، نقش بسزایی داشته است.

نکته مسافرتی: دولت هند به‌سختی در حال کار و برنامه‌ریزی است تا به گسترش مسیر‌های دستیابی به این بنا‌های تاریخی مهم از طریق ساختن راه آهن، جاده و...به طور گسترده، فرهنگ، مذهب و گردشگری را ترویج دهد. در حال حاضر گردشگران ترجیح می‌دهند در ۱۰ مایلی این بنا، یعنی در Rajgir بمانند.

مجموعه غار‌های گورهام (GORHAM'S CAVE COMPLEX)

یونسکو

موقعیت: خارج از قلمرو بریتانیا در جبل‌الطارق و ساحل جنوبی اسپانیا

غار‌های دریایی که در صخره‌های شیب‌دار کوه‌های جبل‌الطارق واقع شده است. در این منطقه چهار غار کشف شده است که بیش از ۱۲۵۰۰۰ سال قدمت دارد و طبق شواهد به جا مانده، مکان زندگی انسان‌های نخستین بوده است.

نکته مسافرتی: بسیاری از گردشگران با کروز فقط به این منطقه می‌آیند، اما پیشنهاد می‌شود که بعد از غار‌های گورهام، مقصد خود را به‌سمت جبل‌الطارق عوض کنید تا از معماری جذاب پالادیان، میمون باربری و سنگ‌های قیمتی هم بازدیدی داشته باشید.

‏چشم‌انداز فرهنگی هنری صخره ‏Zuojiang Huashan‏

یونسکو

موقعیت: در طول رودخانه Zuojiang در جنوب چین و هم مرز با ویتنام

تخت سنگ‌های شیب‌دار که ۲۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است و روی ۳۸ تخت سنگ، آثار هنری که نشان‌دهنده‌ی زندگی و آیین‌های مذهبی ‏مردم ‏Luoyue است، به نمایش در آمده است. برخی از محققان معتقد هستند که نقاشی‌هایی که در قرن پنجم میلادی کشیده شده، مراسم فرهنگی درام برنز را که معمولا در جنوب چین مرسوم بود را نشان داده است.

نکته مسافرتی: دور بودن از این نقاشی‌های سنگی به حفظ بیشتر آنان کمک می‌کند.

 

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه