قلعه باستانی آکسفورد و شکار ارواح در ایام هالووین

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
قلعه باستانی آکسفورد و شکار ارواح در ایام هالووین

تنها چند هفته تا برگزاری مراسم هالووین باقی مانده و در همین فرصت در اقصی نقاط جهان، تورهای مختلفی در حوزه گردشگری وحشت برگزار می‌شود.

مقصد گردشگری امروز ما قلعه‌ باستانی است که از منظر تاریخی، قدمتش به هزار سال قبل بازمی‌گردد. دخمه‌ی زیرزمینی و برجی با فضای رعب‌آور و ترسناک، سلول‌های زندان، راهروهای طویل، درهای فلزی سنگینی که ناگهان و بی‌مقدمه بسته می‌شوند و در نهایت مسیری حفره مانند که به عمق تپه‌ای راه دارد که درست در مجاورت قلعه قرار دارد، از جمله جذابیت‌های غیرقابل انکاری است که این مکان را مبدل به مقصد ایدئال ایام ترس و وحشت کرده است.

قلعه قرون وسطایی آکسفورد، آکسفوردشایر، انگلستان

بسیاری از گردشگران در طول روز به بازدید این قلعه می‌آیند، اما بسیاری بازدید شبانه را ترجیح می‌دهند. آن هم‌زمانی که گویی قلعه توسط ارواح و اشباح احاطه شده و همین نکته است که این حضور را به‌یادماندنی و البته چالش‌ برانگیزتر می‌کند. این همان فرصت خاصی است که هالووین امسال برای گردشگران مهیا شده است تا در طول شب در تور ارواح شرکت کرده و از دلهره‌ی ترسناک مواجه شدن با ارواح لذت ببرند. اما پیش از شروع این بازدید، بد نیست کمی بیشتر با تاریخچه این قلعه و ماجراهای مهیج آن آشنا شویم. 

قلعه قرون‌وسطایی آکسفورد در انگلستان، هالووین امسال با برگزاری تورهای ارواح شبانه پذیرای علاقه‌مندان گردشگری وحشت است

«قلعه آکسفورد» (Oxford Castle)، استحکامات گسترده‌ای است که به‌عنوان بخشی از خرابه‌های برجای مانده از قلعه قرون‌وسطایی دوران نورمن‌ها شناخته و در بخش غربی مرکز «آکسفورد شایر» (Oxfordshire) در کشور انگلستان واقع شده است. این قلعه نیز همچون بسیاری از همتایان خود، دارای خندق و کانال‌ و دیوارهای چوبی بود که همگی در خلال قرن یازدهم با ساختار سنگی جایگزین شدند. قلعه آکسفورد همچنین نقشی مهم در مقابله با هرج و مرج‌های دوران خود داشت.

قلعه قرون وسطایی آکسفورد، آکسفوردشایر، انگلستان

این قلعه در سال ۱۰۷۱ توسط فردی به نام «رابرت دی‌اویلی» (Robert d’Oilly) ساخته شد. در خلال جنگ داخلی که در قرن هیجدهم در این کشور به وقوع پیوست، بخش‌های وسیعی از این قلعه از بین رفته و تخریب شد و بقایای برجای مانده به‌عنوان زندان محلی مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۷۸۵ یک مجموعه زندان جدید در این محل ساخته شد که در سال ۱۸۷۶ گسترده‌تر شده و با نام زندان آکسفورد (HM Prison) معرفی شد. اما سرانجام در سال ۱۹۹۶ این زندان به‌طور کامل تعطیل شده و این بار به‌عنوان هتل توسعه یافته و مشغول کار شد. بقایای برجای مانده از قلعه از جمله برج سنت جرج، خندق، دخمه و سردابه‌های زیرزمینی به‌عنوان آثار ارزشمند تاریخی ثبت شده و امروزه به‌عنوان مقصد گردشگری ایدئال، مورد توجه بازدیدکنندگانی از اقصی نقاط جهان هستند.

برای مدتی این قلعه بیشتر از نظر نظامی حائز اهمیت بوده و مورد توجه قرار داشت، اما رفته رفته از میزان این اهمیت کاسته شده و سرانجام در قرن چهاردهم این سازه بیشتر در مقام یک زندان و فرمانداری محلی مورد استفاده بود.

قلعه قرون وسطایی آکسفورد، آکسفوردشایر، انگلستان

آخرین مراسم اعدام رسمی در این قلعه درسال ۱۸۶۳ اتفاق افتاد، این در حالی است که آخرین اعدام صورت گرفته در دوران تبدیل شدن قلعه به زندان به سال ۱۹۵۲ بازمی‌گردد، همین تاریخچه کافی است که توضیح دهد چرا این قلعه یکی از مقاصد گردشگری محبوب به‌خصوص در ایام هالووین است.

از سوی دیگر طبق افسانه‌های موجود این قلعه دچار نفرینی شوم است، چراکه زمانی در دادگاهی که به‌عنوان یک محکمه جنایی سیاه شناخته شده و در ۱۵۷۷ برگزار شد، دادگاه، هیئت ژوری و اصولا کل مردم شهر به‌وسیله فردی به نام «رولند جینکی» (Rowland Jenke) نفرین شدند. گفته می‌شود در آن دوران و تنها ظرف چند هفته صدها نفر از مردم به‌طرزی مرموز مردند. کشفیات اخیر پرده‌ از اسراری برداشت که شاید به‌نحوی با ماجرای این نفرین در ارتباط باشند. طی این بررسی‌ها، اجسادی در حفره‌های موجود در دیوارها قلعه کشف شد که ظاهرا قدمت‌شان به قرن شانزدهم برمی‌گردد و همین مسئله باعث شده فکر کنیم شاید آن‌ها متعلق به قربانیان نفرین رولند باشند.

قلعه قرون وسطایی آکسفورد، آکسفوردشایر، انگلستان

اما داستان‌های ترسناک پیرامون حضور ارواح و اشباح حاضر در این قلعه تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟ بهتر است در ابتدا با معروف‌ترین ارواح ساکن قلعه آشنا شویم.

نخست شبح یک زن که باور بر این است متعلق به زنی بدنام به نام «ماری بلند» (Mary Bland) است که در سال ۱۷۵۲ و در سردابه قلعه به دار مجازات آویخته شد. بارها گردشگران از مشاهده شبح این زن صحبت کرده‌اند که ظاهرا در اطراف تپه مشرف به قلعه پرسه می‌زده است. گروهی دیگر از مشاهده‌ی دو پیکر‌ه‌ی ترسناک پوشیده در لباس‌های سیاه صحبت کرده‌اند.

بسیاری از کارمندان هرگز به‌تنهایی در اطراف قلعه قدم نمی‌زنند، چراکه طبق گفته‌های شاهدان، آن‌ها بارها توسط موجودات نامرئی تعقیب شده یا حس کردند که تحت نظر قرار دارند، اتفاقی که حتی در طول روز نیز به وقوع پیوسته است! صدای پای ارواح گاهی در پیچ‌وخم راهروهای زندان به گوش می‌رسد و نیز صداهای ضربات چماق از سلول مخصوص (این سلول شبیه به سلول‌های آسایشگاه‌های روانی ساخته شده است) و صدای به هم ریختن اشیا در سردابه قدیمی زندان شنیده شده است. صداهایی که گزارش‌های بسیاری در مورد آن‌ها وجود دارد و به‌ویژه در زمان برگزاری تور ارواح در قلعه اکسفورد بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرند. همچنین در طول گشت شبانه در سردابه زندان، بارها سنگ‌های دیواره بدون هیچ دلیل از جای خود کنده شده‌اند.

قلعه قرون وسطایی آکسفورد، آکسفوردشایر، انگلستان

همه این مسائل دست به دست هم داده تا این قلعه مورد توجه عاشقان ماجراجویی‌های ترسناک قرار گیرد، فارغ از اینکه این داستان‌ها تا چه اندازه واقعی بوده یا زاییده تخیل بازدیدکنندگان هستند.

در واقع حضور شبانه در قلعه آکسفورد، فرصتی در اختیار افراد قرار می‌دهد تا خود این قلعه تسخیرشده و زندان معروف آن را مورد کنکاش قرار داده و با داستان‌هایی در مورد فعالیت‌های جادوگرانه، مراسم‌های آیینی و کشتارهای انجام‌شده در این مکان آشنا شوند، مکانی شوم که در سایه عمری طولانی و نزدیک به هزار ساله‌ی خود، صحنه‌ی رویدادها و اتفاقات ریز و درشتی بوده که هرکدام به‌نحوی تأثیری ناخوشایند بر فضای حاکم بر این قلعه داشته‌اند.

یک شکارچی ارواح در قلعه آکسفورد و در قلب اکسفورد شایر، می‌تواند شجاعت خود را به بوته‌ی آزمایش بگذارد. مکانی با تجربیات ترسناک ماورایی و فرصتی برای رودرویی با دروغ یا واقعیت. و دقیقا به خاطر همین موقعیت خاص است که حضور در این تور و در این قلعه به هیچ عنوان به افرادی که قلبی ضعیف داشته یا توان تحمل این نوع تجربیات را ندارند، توصیه نمی‌شود.

قلعه قرون وسطایی آکسفورد، آکسفوردشایر، انگلستان

اما در ایام هالووین این قلعه شاهد چه رویدادهایی خواهد بود:

تور شکار ارواح و نیز برگزاری جلسات احضار روح در گروه‌های کوچک؛ در این جلسات از گوی پیشگویی و تخته مخصوص احضار روح استفاده می‌شود. همچنین حین گشت و گذار برای شکار ارواح، مهمانان مجهز به ابزارآلات مخصوص این کار (EMF Meters, K2 Meters) می‌شوند.

ورک‌شاپ و نیز گشت و گذار شبانه حین بازگردان مهمانان دیگر بخش این تور شبانه است. همچنین در طول این تور چای و قهوه (البته به‌صورت محدود) سرو شده  و با اسنک‌های سبک از مهمانان پذیرایی می‌شود. به هر حال برای تجربه‌ی یک هالووین فراموش‌نشدنی، شاید حضور در این تور ایده‌ی چندان بدی نباشد.

قلعه قرون وسطایی آکسفورد، آکسفوردشایر، انگلستان

قلعه باستانی و قرون‌وسطایی آکسفورد، آکسفوردشایر، انگلستان

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه و همراهی با ما در این بخش لذت برده باشید. نظر شما در مورد برگزاری تورهای این‌چنینی چیست؟ خوشحال خواهیم شد شنونده نظرات شما عزیزان باشیم.

مطالب مرتبط:

منبع hauntedrooms

دیدگاه