شرایط آب و هوایی آفریقا برای سافاری چگونه است؟

شایان شفایی
شایان شفایی سه شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
شرایط آب و هوایی آفریقا برای سافاری چگونه است؟

برای آن دسته از گردشگرانی که قصد تجربه یک سافاری در آفریقا را دارند، شناخت وضعیت آب و هوایی منطقه لازم و ضروری است.

بنا به دلایلی، اکثر مردم کره زمین به کل قاره آفریقا به چشم یک واحد کلی نگاه می‌کنند و از وسعت بسیار زیاد قاره آفریقا با تمام کشورها و مناطقش چشم‌پوشی می‌کنند. این مسئله و این دیدگاه اشتباه است که کل قاره آفریقا را به صورت یکپارچه ببینیم و بررسی کنیم و وسعت زیاد آن و بخش‌های مجزای آن به چشم‌مان نیاید. همین باور غلط در بسیاری از مواقع باعث شده تا گردشگران و بازدیدکنندگانی که قصد دارند برای اولین بار به این قاره به منظور تجربه سافاری سفر کنند، بپرسند که وضعیت آب و هوایی «آفریقا» چگونه است؟ 

اما در حقیقت پاسخ دادن به این سوال غیر ممکن است، چون نمی‌توان به صورت کلی وضعیت آب و هوایی یک قاره را سنجید و برای پاسخ به سوال بالا باید جزئی‌تر به این مسئله پراخت.

قاره‌ای شگفت انگیز و در عین حال متغیر!

سافاری آفریقا آب و هوا

به هر حال داشتن درکی مناسب از وضعیت آب و هوایی مقصد پیش رو قبل از سفر امری ضروری است و یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها برای برنامه‌ریزی پیش از سفر محسوب می‌شود. کافی است مقصد پیش رویتان یک منطقه با آب و هوای متغیر باشد و شما در پیش‌بینی زمان سفرتان اشتباه کنید. همین مسئله باعث می‌شود تا گردشگر در طول سفر خود با مشکلات زیادی مواجه شده و بسیار اذیت شود. همانند تمام موارد دیگر این کره خاکی، وضعیت آب و هوایی در قاره آفریقا به مسائل و موارد زیادی متکی است و تفاوت‌های آن به صورت کشور به کشور نیست، بلکه تغییرات آب و هوایی بسیار جزئی‌تر شده و آب و هوای قاره آفریقا ناحیه به ناحیه و بخش به بخش متغیر است.

سافاری آفریقا آب و هوا

قاره آفریقا وسعت بسیار زیادی دارد و بخش‌های مختلف آن در دو نیم‌کره زمین قرار گرفته است. به همین دلیل وضعیت آب و هوایی در این قاره به این شکل خواهد بود که در زمانی که در بخش خاصی از این قاره سرمای بسیار زیادی حس می‌شود، در بخش دیگری گردشگران در حال لذت بردن از نور خورشید و هوای معتدل هستند! بهترین کار برای مطلع شدن از وضعیت آب و هوایی این قاره پیش از سفر این است که در ابتدا مقصد خود را به صورت کاملا دقیق بشناسید؛ سپس زمان دقیق سفر خود را بدانید و پس از آن برای تحقیق نسبت به آب و هوای آن منطقه در آن زمان معین اقدام کنید تا مطمئن باشید در طول سفر به مشکلی برنخواهید خورد. به هر حال آب و هوای این قاره در بخش‌ها مختلفش هر چقدر هم که متغیر باشد، باز هم تا حد بسیار زیادی قابل پیش‌بینی خواهد بود و این امر نکته مثبتی برای گردشگران است تا بتوانند خود را برای آن وضعیت خاص آماده کنند.

قوانین کلی آب و هوای آفریقا

سافاری آفریقا آب و هوا

در قاره آفریقا خبری از بهار، تابستان، پاییز و زمستان نیست!

در بسیاری از کشورهای آفریقایی، تغییر فصول به شکل مرسومی که در سایر بخش‌های دنیا آن را می‌شناسیم، انجام نمی‌شود. در قاره آفریقا خبری از بهار، تابستان، پاییز و زمستان نیست! به جای آن این قاره دو فصل خشک و بارانی را دارد. فصول خشک و بارانی در بخش‌های مختلف قاره آفریقا در زمان‌های خاص خودش اتفاق می‌افتد و به صورت کلی نمی‌توان الگویی برای آن ارائه داد. توجه داشته باشید که اگر قصد تجربه یک سافاری را دارید، شناخت و پیش‌بینی شرایط آب و هوایی در منطقه یا مناطقی که قصد رفتن به آن را دارید قدم بسیار مهمی است و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

تصمیم گرفتن در این مورد که چه زمانی می‌خواهید سفر کنید یا می‌خواهید به کجا سفر کنید، امری است که رابطه کاملا مستقیمی با اولویت‌های شما دارد، اما اگر هدف‌تان از سفر به این قاره سافاری است، حتما به این نکته توجه کنید که به طور کلی فصل‌های خشک برای دیدن حیوانات و حیات وحش در کشورهایی مانند کنیا و تانزانیا که جزو اصلی‌ترین قطب‌های سافاری به شمار می‌آیند، مناسب‌تر است. از طرفی دیگر فصول بارانی برای عکاسی از حیات وحش بسیار ایده‌آل و عالی خواهد بود. به طور کلی با تمام این تفاسیر تصمیم این مسئله که فصول خشک بهتر است یا بارانی، کاملا به اولویت‌ها و هدف گردشگر از سفر به آفریقا بستگی دارد.

سافاری آفریقا آب و هوا

به طور کلی تا حدی می‌توان آب و هوای آفریقا را به صورت بخش به بخش دسته بندی کرد. معمولا شمال آفریقا آب و هوای گرم و خشک دارد و بیابانی است و احتمال بارش باران در این مناطق کم است. بخش‌های مرکزی و غربی این قاره موسمی هستند؛ رطوبت دارند و احتمال بارندگی در آن‌ها زیاد است و در نهایت بخش‌های جنوبی آفریقا معتدل است.

ناهنجاری‌های آب و هوایی

سافاری آفریقا آب و هوا

نامیبیا یکی از اصلی‌ترین مناطق گرم و خشک جهان به شمار می‌رود!

در زمینه آب و هوای آفریقا استثناهایی هم به چشم می‌خورد و یک سری از موارد خلاف قاعده است. برخی از مناطق و کشورها از قوانین و الگوهایی که مطرح شد، پیروی نمی‌کنند و شرایط خاص خود را دارند. به عنوان مثال نامیبیا در جنوب آفریقا واقع شده است. جایی که تمام همسایگانش آب و هوای معتدل دارند، اما با این وجود نامیبیا یکی از اصلی‌ترین مناطق گرم و خشک جهان به شمار می‌رود! به طور کلی باید همواره به این نکته توجه داشت که آب و هوای بخش‌های مختلف آفریقا دائما در حال تغییر هستند و نمی‌توان آن‌ها را به طور دقیق پیش بینی کرد. به همین منظور پیش از سفر خود سعی کنید خود را برای شرایط جوی مختلف آماده کنید تا در سفر با مشکل خاصی مواجه نشوید.

نظر شما در مورد آب و هوای مناطق مختلف آفریقا چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه