هواپیمایی عراق، معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
هواپیمایی عراق، معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی عراق یا عراق ایروز یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های خاورمیانه و حامل پرچم عراق است که در حال حاضر به مقصدهای مختلف در قاره آسیا، اروپا و خاورمیانه پرواز مستقیم دارد. 

هواپیمایی ملی عراق که با نام عراق ایرویز نیز شناخته می‌شود، هواپیمایی ملی کشور عراق است و قطب اصلی آن در فرودگاه بین‌المللی بغداد قرار دارد و قدیمی‌ترین ایرلاین خاورمیانه محسوب می‌شود. همچنین، این شرکت یکی از اعضای اتحادیه حمل و نقل هوایی عربی موسوم به AACO است.

تاریخچه

هواپیمایی عراق

عراق ایروز یا هواپیمایی عراق یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین های خاورمیانه است که در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد. قطب این شرکت هواپیمایی، فرودگاه بین‌المللی بغداد است و شهرهای مرکزی آن علاوه بر بغداد، بصره، نجف، سلیمانیه و اربیل هستند. این ایرلاین که در مالکیت دولت عراق است، بزرگ‌ترین هواپیمایی کشور عراق به شمار می‌رود. علاوه بر این، شرکت هواپیمایی عراق یکی از اعضای سازمان حمل‌ و نقل هوایی عرب است و پروازهای مستقیم باربری و مسافربری به کشورهای آسیایی، اروپایی و خاورمیانه انجام می‌دهد.

هواپیمایی عراق

این ایرلاین که ابتدا به‌ عنوان بخشی از راه‌آهن دولتی عراق تاسیس‌ شده بود، با ۵ فروند هواپیمای دوباله انگلیسی (این هواپیماها ظرفیتی برای ۶ تا ۸ مسافر دارند و برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شوند) در مسیر پروازی بغداد به سوریه به کار گرفته می‌شد. پس از حمله عراق به کویت، دولت آمریکا، سفر آمریکایی‌ها با هواپیماهای این ایرلاین را ممنوع کرد. تا پایان جنگ عراق و کویت نیز شرکت هواپیمایی عراق در تحریم سازمان ملل متحد بود.

مقصدهای هواپیمایی عراق

شرکت هواپیمایی عراق در حال حاضر به ۳۸ مقصد در قاره آسیا، اروپا و خاورمیانه پرواز مستقیم دارد. از میان شهرهای ایران نیز تهران، اصفهان و مشهد جزو مقصدهای این در لیست مقصدهای پروازی این هواپیمایی قرار دارند

هواپیمایی عراق

  • اروپا: ارمنستان، دانمارک، گرجستان، آلمان، هلند، سوئد، ترکیه، انگلستان و فرانسه
  • خاورمیانه: بحرین، مصر، اردن، کویت، لبنان، عربستان سعودی، عراق و ایران

ناوگان  هواپیمایی عراق

این شرکت هواپیمایی در حال حاضر ۳۱ فروند هواپیما در دست استفاده و ۳۰ هواپیما در دست سفارش دارد.

ردیفنوع هواپیماتعداد (فروند)
۱ایرباس A320-200۳
۲ایرباس A321-200۲
۳ایرباس A330-200۱
۴بوئینگ 737-800۱۳
۵بوئینگ 737-700۲
۶بوئینگ 747-400۲
۷بوئینگ 767-300ER۲
۸بوئینگ 777-200LR۱
۹Bombardier CRJ-900LR۶

حادثه در هواپیمایی عراق

هواپیمایی عراق

سال ۱۹۸۶، یک فروند هواپیمای بوئینگ 737-270C شرکت هواپیمایی عراق که از فرودگاه بین‌المللی صدام حسین بغداد به‌سمت فرودگاه عمان پرواز می‌کرد، توسط چهار مرد ربوده شد. با وقوع این حادثه نیروهای امنیتی هواپیما سعی بر کنترل اوضاع کردند اما با انفجار یک نارنجک دستی در کابین مسافران و یک نارنجک در کابین خلبان، هواپیما جایی در نزدیکی عربستان سعودی سقوط کرد و آتش گرفت. در این هواپیماربایی، از میان ۱۰۶ سرنشین هواپیما، ۶۰ مسافر و ۳ مهماندار کشته شدند. این حادثه یکی از مرگبارترین هواپیماربایی‌های طول تاریخ است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه