روزشمار: ۱۷ دی؛ تشكيل كشور رومانی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۱۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۱۷ دی؛ تشكيل كشور رومانی

کشور رومانی در جنوب شرقی اروپا در ششم ژانویه سال ۱۸۶۱ میلادی تشکیل شد. برای آشنایی با گوشه‌ای از تاریخچه این کشور زیبا و توضیحات بیشتر با کجارو همراه باشید.

كشور رومانی در جنوب شرق اروپا و شمال شبه جزيره بالكان و در حاشيه رودخانه دانوب قرار دارد. پایتخت و بزرگترین شهر آن بخارست ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است. مردم رومانی از آمیزش قوم بومی داچیا (قومی هندواروپایی مرتبط به تراکیه‌ای‌ها) و رومی‌ها پدید آمده‌اند.

در سال ۵۱۳ پیش از میلاد، داریوش بزرگ، شاهنشاه ایرانی، طی لشکرکشی‌اش برضد اسکیت‌ها، در جنوب رود دانوب، کنفدراسیون ایلی گت‌ها را شکست داد. بیش از پانصد سال بعد گت‌ها به‌دست تراژان امپراتور روم شکست خوردند و هسته اصلی پادشاهی ایشان به‌عنوان استان رومی داچیا نامیده شد. در واقع سرزمینی که امروزه بنام رومانی معروف است ابتدا داچیا نامیده می‌شد.

تاریخچه رومانی

سرزمين رومانی در اروپای شرقی، در طول قرن‏‌ها، صحنه تاخت و تاز اقوام مختلف از روميان و بلغاری‏‌ها و مجارها تا مغول‏‌ها و عثمانی‌‏ها بوده و از قرن پانزده ميلاد به بعد، بخشی از قلمرو امپراتوری عثمانی به شمار می‌‏رفت. تا اينكه در نيمه دوم قرن نوزدهم از سلطه عثمانی رهايى يافت و درصدد حكومتی واحد برآمد.

تاریخچه رومانیدر نهايت طرح ايجاد كشور رومانی در روز سيزدهم دسامبر ۱۸۵۹ میلادی با اتحاد دو شهر كوچک به نام مولداوی و والاشی پايه‌گذاری شد و پس از دو سال، ايالات و شهرهای ديگری نيز به اين اتحاديه ملحق شدند و بدين ترتيب در روز ششم ژانويه ۱۸۶۱ میلادی، كشور رومانی تشكيل شد. نام واژه رومانی از همین سال متداول گشت. 

رومانی تا کنگره برلین در سال ۱۸۷۸ تقریبا تحت نظارت ترکان عثمانی بود ولی در نهایت در ۱۳ ژوئیه همان سال استقلال کامل را کسب کرد.

جاذبه‌های گردشگری رومانی

اولین چیزی که در نگاه اول نظر شما را در رومانی جلب خواهد کرد خانه‌های با سقف شیب‌دار به سبک شمال ایران و همچنین پرچم‌های فراوان رومانی و اتحادیه اروپا در سراسر شهرها و روستاهاست به‌طوری که خیال خواهید کرد وارد جشنواره یا یک روز ملی رومانی شده‌اید.

رومانی

یک‌سوم این کشور کوهستانی، یک‌سوم دیگر تپه‌های سرسبز و بقیه پوشیده از دشت‌های وسیع مناسب کشاورزی است. رودخانه‌های فراوانی در رومانی جاری است که بزرگ‌ترین آن‌ها دانوب است.

رومانی

در منطقه ریزش دانوب به دریای سیاه دلتای عظیم و سرسبزی را پدیدآمده که زیستگاه جانوران کمیاب به‌ویژه پرندگان ‌است و هزاران نوع پرنده در زمستان‌های سخت به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

تمامی شهرهای رومانی جاذبه‌های توریستی و تاریخی دارند و نمی‌توان گفت کدام شهر از کدام بهتر است. مردمی خون‌گرم و مهمان‌نواز که آن‌ها را از سایر اروپایی‌های خشک جدا می‌کند. این کشور مملو از شهرهای قرون‌وسطایی و زیبا، قلعه‌های بی‌نظیر و زمین‌های کشاورزی زیبا است.

مناظر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبا علاوه بر فرهنگ بسیار غنی این کشور، آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. با دیدن تصاویر شگفت‌انگیز این کشور، بدون شک تحریک می‌شوید که حتما سفری به آن داشته باشید.

بخارست

بخارست، پایتخت رومانی، یک شهر مقرون به‌صرفه اروپایی است که علاوه بر موزه های مهم، طبیعت بکری دارد که هر توریستی را مجذوب خود می‌کند. بیشتر کافه های شهر مدرن هستند اما شما می‌توانید رد پای کافه‌های قرن ۱۹ را هم به‌راحتی در شهر دنبال کنید. کلیساهای ارتدوکس و ویلاهای پرزرق‌وبرق در گوشه‌های آرام شهر به زیبایی در کنار هم جمع شده‌اند.

بخارست

بناهای قدیمی رومانی، کاخ‌های زیبا به سبک فرانسوی، کلیساهای تاریخی و موزه های متنوع، از عناصر اصلی شهر بخارست است. تاریخ در هر گوشه این شهر دیده می‌شود اما در کنار این قدمت می‌توان چهره تازه بخارست را مشاهده کرد. اداره‌های مدرن، گالری‌های هنری معاصر، رستوران‌ها و کافه‌های بین‌المللی به‌خوبی با چهره سنتی شهر ترکیب شده‌اند.

بخارست ارزان‌ترین شهر اروپاست که به‌تدریج به مقصدی جدید برای گردشگران بین‌المللی تبدیل شده است. در نگاه اول شاید بخارست خیلی دلچسب به نظر نرسد اما با کمی صبر و جستجو به زیبایی‌های این شهر تاریخی پی خواهید برد؛ شهری که معماری قدمت‌دارش، نمایشی جالب از گذشته و حال است. تعداد زیادی موزه، مکان‌های تاریخی، قبرستان‌ها، مراکز خرید و مناظری با معماری فوق‌العاده وجود دارد که حتما باید از آن‌ها دیدن کنید.

اگر ماه ژوئن در بخارست بودید فرصت خرید از نمایشگاه صنایع دستی بزرگ را که هر سال در این ماه برگزار می‌شود دارید. افراد از سراسر رومانی برای فروش کالاها و محصولات خانگی خود به این نمایشگاه می‌آیند. شما می‌توانید ظروف سفالی، منبت‌کاری، شیشه‌های دمیده، قالیچیه‌ها، لباس‌ها و پارچه‌های رنگی بافته شده، قلاب‌دوزی‌ها و تخم‌مرغ‌های رنگ شده را بیابید.

صنایع دستی رومانی

صنایع دستی رومانی

صنایع دستی رومانی

تصور کنید در یک خانه قرن ۱۷ با امکانات مدرن روز اقامت دارید. بخارست شهری است که می‌تواند این تصور را به واقعیت تبدیل کند. بخارست از آن شهرهایی است که هرروز چهره آن عوض می‌شود. کیفیت خدمات، معماری زیبا و دکوراسیون سنتی هتل‌های این شهر زبانزد است.

ترانسیلوانیا و رازها و رمزهای آن

ترانسیلوانیا به‌عنوان یک سرزمین مرموز شناخته می‌شود، شهری که در کتاب‌ها به نام شهر زوزه گرگ مشهور شده است. ترانسیلوانیا در کشور رومانی، چشم‌اندازهایی روشن از کوه‌ها، قلعه ها، کلیساهای مستحکم و خانه‌های مرموز دارد. اگر عاشق تاریخ و طبیعت هستید این شهر برای شما یک مقصد جالب خواهد بود. در ترانسیلوانیا می‌توانید غارنوردی کنید، از صخره‌های هولناک بالا روید و در بالای فلات یوکگی دوچرخه‌سواری کنید. شهر ترانسیلوانیا یکی از نقاط گردشگری فریبنده اروپاست؛ شهری که آمیزه‌ای از معماری‌های تاریخی، کافه‌های شیک و طبیعت ماجراجویانه است. قدمت کلیساهای این شهر به بیش از ۲ هزار سال می‌رسد و هنوز هم برخی از مردان شهر با کلاه کابوی سیاه و زنان آن با دامن‌های قرمز رنگ در شهر تردد می‌کنند.

ترانسیلوانیا

لغت ترانسیلوانیا به‌معنای «شهر هفت قلعه» است و علت این نام‌گذاری هم به قرن ۱۲ و ایجاد قلعه‌های متعدد برای دفاع از تهاجم‌های گوناگون به شهر بازمی‌گردد.

برای یک سفر ماجراجویانه و هیجان‌انگیز می‌توانید به ترانسیلوانیا بروید و مطمئن باشید این شهر شما را ناامید نخواهد کرد زیرا طبیعت بکر آن هر گردشگری را مجذوب خود خواهد کرد و قلعه‌ها و معماری تاریخی آن چشمان مسافران را به خود خیره می‌کند.

ترانسیلوانیا مخلوطی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و هنری است که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. شما می‌توانید سه رو زمفرح را همراه با تجاربی ناب در این شهر پشت سر بگذارید. برای گردش در ترانسیلوانیا باید روحیه ماجراجویی داشته باشید زیرا این شهر مملو از هیجان است.

طبیعت ترانسیلوانیا یکی از معدود طبیعت‌های دست‌نخورده در اروپاست. هنوز در کوه‌های این شهر، حیوانات وحشی آزادانه زندگی می‌کنند. زندگی روستایی در ترانسیلوانیا جریان دارد.

در حالی که ترانسیلوانیا مانند یک گوهر از چشم توریست‌های اروپایی مخفی مانده اما در عوض کوهنوران به‌خوبی این شهر را می‌شناسند. شما می‌توانید در این شهر به تماشای حیوانات عظیم‌الجثه بروید، در بازار صنایع دستی قدم بزنید یا در یکی از جاده‌های شگفت‌انگیز اروپا رانندگی کنید.

ترانسیلوانیا یکی از شهرهای مهم دنیا برای شناخت قرون‌وسطا است. معماری قدیمی، سبک نقاشی خانه‌ها، سنگ‌فرش خیابان‌ها و برج ساعت‌های قدیمی انگار شما را به قرن ۱۴ میبرند. مغازه‌های کوچک عتیقه‌فروشی و محصولات دست‌ساز صنعتگران و هنرمندان محلی ترانسیلوانیا دیدنی است. قلعه‌های ترانسیلوانیا هم با برج‌های سربه‌فلک‌کشیده‌شان که تنها راه حفاظت از شهر بودند، حال و هوای قرون‌وسطایی دارند.

معدن نمکی توردا (Turda)

Turda معدن نمکی قدیمی واقع در رومانی و در شهر ترانسیلوانیا است که به موزه‌ای بسیار بزرگ و مکانی برای تفریح و سرگرمی تبدیل شده است. این معدن به قرن‌های قبل برمی‌شود و در قرون‌وسطا از آن بسیار استفاده می‌کردند.

معدن نمکی توردا

آبشار بیگار (Bigar)

آبشار بیگار (Bigar) در منطقه کاراس سورین در غرب کشور رومانی واقع است. افراد محلی این آبشار را به نام «معجزه دره کوچک» می‌شناسند. ارتفاع خزه های پوشاننده محل ریزش آبشار در حدود ۸ متر است که یکی از زیباترین آبشارهای جهان را خلق کرده است. این آبشار از سوی مردم این کشور، جهت بیان آرزوهای افراد در دوران زندگی شان به شهرت رسیده است.

آبشار بیگار

ازاین‌رو هر ساله تعداد زیادی از گردشگران جهت دیدن این آبشار به رودخانه «مینیس» می‌روند. این زیباترین و شگفت انگیزترین آبشار جهان است که در دره مینیس در شهرستان کاراس–سورین کشور رومانی است که در یک زاویه ۴۵درجه قرار گرفته و باعث می‌شود که آب مستقیم به پایین سقوط کند و چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورد.

قبرستان ساپانتا (سپنتا)

این قبرستان در منطقه مارامورش قرار دارد و عنوان شادترین قبرستان دنیا را دارد. با اینکه اکثر قبرستان‌های دنیا حالتی غم‌انگیز دارند در ساپانتا، رنگ حرف اول را می‌زند.

صلیب‌های بالای هر قبر رنگی و شاد و در زیر آن تصویری از زندگی قبل از مرگ فرد متوفی نقاشی شده است.

قبرستان ساپانتا

«استان ایئون پاتراس» مجسمه‌ساز گمنامی بود که نخستین بار صلیب‌ها را به این شکل ساخته و نقاشی کرد. پس از مرگ او این سنت ادامه پیدا کرد تا اینکه امروزه به یک منطقه دیدنی در رومانی تبدیل شده است.

این قبرستان مدفن بسیاری از شعرا و روشنفکران رومانیایی است که در طول سال‌های متعدد و پس از مرگ در این محل دفن شده‌اند. در بالای مدفن بسیاری از این افراد در این قبرستان تصویری از آن‌ها و جملاتی از این افراد روی یک بدنه چوبی حک شده است. استفاده از این بدنه‌های چوبی نمایی زیبا به قبرستان داده است.

قلعه بران رومانی یا قلعه دراکولا

 قلعه بران، قلعه‌ای است که داستان‌های ترسناک دراکولا از آن نشأت گرفته است. دراکولا شخصیتی واقعی در تاریخ کشور رومانی بوده که در اصل، کنت دراکولا نام داشته و سابقه وحشتناکی در شکنجه بردگان و مردم بی‌گناه دارد و تاکنون فیلم‌ها و داستان‌های زیادی درباره زندگی وی ساخته و نوشته شده است.

قلعه دراکولا

او در زمان زندگی خود، به‌قدری در آزار زیردستان و کشتن بی‌گناهان دست داشت که مردم اروپای شرقی در مورد او کم‌کم شروع به ساختن داستان‌هایی آمیخته با افسانه‌های غیرقابل باور کردند و این‌چنین دراکولا شهرتی جهانی به‌عنوان یک موجود منفور و شیطانی پیدا کرد.

قلعه پلز رومانی

یکی از قلعه‌های مشهور که در رومانی توسط توریست‌ها بسیار بازدید شده است، قلعه پلز است که شاهکار معماری نئورنسانس آلمان است. برای دیدار از این قلعه باید به ۴۴ کیلومتری براشوو در شهر سنایا بروید. بعد از یک بازسازی به این قلعه بخش‌هایی مثل اتاق نگهبانان، ساختمان اکونومات، خانه شکار فویسِر، اسطبل سلطنتی، و مولد جریان برق ویلای سیپوت اضافه شد.

طاق پیروزی

طاق پیروزی با نام کمان پیروزی نیز شناخته می‌شود. این محل در شمال بخارست قرار دارد که برای دیدار از آن باید به خیابان مشهوری به نام Kiseleff بروید. این مکان به پاس استقلال بخارست ساخته شده است. این طاق شامل چند طاق است که بعد از جنگ‌های جهانی ساخته شده‌اند و از نظر فرهنگی و قدمت تاریخی برای اهالی بخارست و رومانی بسیار اهمیت دارد. این طاق شبیه به طاق پیروزی پاریس نیز است.

قلعه پیروزی

غذاهای رومانی

رومانی در طول سال‌های متمادی در اشغال ترک‌ها، مجاری‌ها، اتریشی‌ها، لهستانی‌ها و روس‌ها بوده، بنابراین می‌توان رد هر یک از این ملت‌ها را در غذای مردم این کشور دید. غذاهای رومانی، به‌علت استفاده از مواد غذایی تازه و طرز تهیه پیچیده، منحصربه‌فرد است. سوپ پیاز با نام چوربا دی بورتا، کوفته سوخاری و گوشتی کیفتله (Chiftele)، رول‌های گوشت تنوری میتیتی (Mititei) و سارما غذاهای معروف رومانی هستند.

غذاهای رومانیغذاهای رومانی

سارما غذایی است متشکل از گوشت چرخ کرده، برنج و انواع مغزها که آن را با یکی از برگ‌های انگور، کلم، چغندر و گاهی اوقات خمیر شیرین می‌پیچند. توصیه می‌کنیم غذا را با سالاد مخصوص رومانی شروع کنید. مردم اروپای شرقی عاشق ژامبون و سوسیس هستند؛ ژامبون‌های خانگی و سوسیس‌هایی که خودشان درخانه هایشان درست می‌کنند و در صبحانه و ناهار و شام و حتی میان‌وعده هم می‌توانید بو و مزه‌شان را پیدا کنید. برای همین هم هست که در بیشتر غذاهای مجلسی و رسمی مردم این منطقه ژامبون هم دیده می‌شود. خوراک گوشت و پاستا غذای رسمی مردم رومانی است اما با اینکه بر پایه گوشت و پاستا است حتما باید ۱۰۰ گرم هم ژامبون داشته باشد.

غذاهای رومانیمردم رومانی معتقدند ژامبون و سوسیس‌هایی که در خانه و با دست خودشان درست می‌کنند، سلامتی و آرامش را برای آن‌ها هدیه می‌آورد. خوراک گوشت و پاستا غذای مخصوص جشن‌های کوچک این مردمان است.

غذاهای رومانیپنیرهای رومانی هم طعم خاصی دارند؛ پنیر گاو، بوفالو و بز دوست‌داشتنی هستند و مطمئن باشید نظیرش را در هیچ جای دنیا نخواهید دید. نان پنیری رومانی پاسکا هم واقعا خوشمزه است. این نان بیشتر در نواحی شرق رومانی طبخ می‌شود و یک نوع نان پنیری محسوب می‌شود.

در همین روز:

  • درگذشت جهان پهلوان «غلامرضا تختی» (۱۳۴۶ شمسی)
  • اباقاخان ایلخان مغول ایران (پسر هلاکو خان) در این روز دو زن را حکمران دو ایالت بزرگ ایران کرد. (۱۲۷۰ میلادی)
  • آغاز سفر «فرناندو ماژلان» دريانورد مشهور پرتغالی به دور دنيا (۱۵۲۰ میلادی)
  • غسل تعميد «حضرت عيسی (ع)»

مطالب مرتبط:

دیدگاه