ضرر مالی مسافران ایرانی تحت قانون جدید ترامپ

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
ضرر مالی مسافران ایرانی تحت قانون جدید ترامپ

قانون جدید ترامپ نه تنها از حضور ایرانی‌ها در پروازهای آمریکا جلوگیری می‌کند بلکه باعث شده که شرکت‌های هواپیمایی از مسافران ایرانی که سفر به آمریکا را لغو کرده‌اند جریمه دریافت کنند.

اجرای قانون جدیدی که ترامپ آن را امضا کرده، باعث شده از حضور ایرانی‌ها در پروازهایی که به سوی آمریکا می‌پرند جلوگیری شود. از سوی دیگر، شرکت‌های هواپیمایی نیز از مسافران ایرانی که سفر به آمریکا را لغو کرده‌اند جریمه دریافت می‌کند؛ مساله‌ای که اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشته است. این اتفاق اما در حالی رخ می‌دهد که به گفته رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، این وضعیت فورس ماژور است و از آنجا که به مسافر ربطی ندارد، مشمول جریمه کنسلی نمی‌شود. «محمدحسن کرمانی» رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفته است:

ظاهرا شرکت‌های هواپیمایی نظیر اتحاد، قطر، امارات، ترکیش و... که به آمریکا پرواز دارند از مسافرانی که قصد لغو کردن بلیت خود را داشته‌اند، تقاضای جریمه کرده‌اند؛ حتی برخی، این جریمه‌ها را از مسافران گرفته‌اند و این در شرایطی رخ می‌دهد که تصمیم دولت آمریکا به مسافران ارتباطی ندارد که حالا مجبور به پرداخت جریمه باشند.

وی ضمن این توضیح، تاکید کرده که به این منظور قرار است امروز جلسه فوق‌العاده‌ای در سازمان هواپیمایی با حضور شرکت‌های هواپیمایی که به آمریکا سفر دارند، برگزار شود.

قانون ترامپ

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران در همین حال، درباره تکلیف تورها و مسافرانی که تحت‌تاثیر سیاست تحدید ویزا برای اتباع ۷ کشور مسلمان از جمله ایران، از سفرشان بازمانده‌اند، بیان کرده است که با توجه به اینکه چند سال پیش دستوری برای ممنوعیت برگزاری تور به مقصد آمریکا از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد، قاعدتا هیچ آژانسی نباید تور آمریکا داشته باشد؛ با این وجود اگر توری هم وجود دارد باید براساس قرارداد بسته شده با طرف خدماتی در آمریکا، قضاوت و رفتار کرد.

کرمانی البته نسبت به ممنوعیت اجرای تور به مقصد آمریکا که چند سال پیش دستورش صادر شده، انتقاد و ابراز مخالفت کرده و گفته است:

وقتی مسافر به این مقصد وجود دارد، سفر انفرادی با گروهی چه فرقی می‌کند؟ چرا باید ممنوعیتی برای آن قائل شویم تا عمل خلافی صورت گیرد؟

به گفته وی، همین شرایط باعث شده اکنون مسئله تورها و سفر آمریکا که تحت تاثیر سیاست دولت این کشور قرار گرفته، مبهم باشد.

به باور این فعال بخش خصوصی، این ممنوعیت به نوعی خیانت و کاری اشتباه بوده است. کرمانی در این‌باره افزوده است که این ممنوعیت باعث شده، همان تعداد اندکی که تور آمریکا را اجرا می‌کردند اکنون از طریق دبی یا سایر کشورها، آن تور را اجرا ‌کنند و کسب و کار و جریان اقتصادی که در کشور خودمان می‌توانست جریان داشته باشد، به کشورهای دیگری هدایت شد؛ اتفاقی که برای آنتالیا هم رخ داد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران در پایان اعلام کرده است:

تنها توصیه‌ای که در این شرایط می‌توان داشت تا حقوقی از مسافران ضایع نشود این است که مجریان تورها بر اساس قرارداد با طرف خدمات‌دهنده در کشور مقصد، رفتار کنند.

سیاست ترامپ در ممانعت از ورود ایرانی‌ها و چند کشور دیگر به آمریکا، درحالی که برای ایرانیان مقیم این کشور چالش‌های جدی را به وجود آورده، گردشگرانی را هم که قصد سفر به آمریکا داشته‌اند با مشکل روبه‌رو کرده؛ گردشگرانی که هزینه‌هایی را برای سفر خود متقبل شده‌اند و حالا تکلیف این هزینه‌ها نامعلوم است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه