دیدنی های اهواز

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی اهواز، شهر شب زنده‌ دار

اهواز یکی از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است. اهواز در گذشته و به‌خصوص در هشت سال دفاع مقدس، شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که شاید بسیاری از آن‌ها تلخ باشد. اما امروزه این شهر بزرگ، یکی از برترین شهر‌های کشور در زمینه‌های مختلف است و مردمان غیور آن توانسته‌اند آثار خرابی حاصل از جنگ را آباد کنند. 

رود کارون

قایقرانی در رود کارون با قایق های سنتی

زمانی کارون بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ایران بود و برای جنوبی‌های کشورمان مکانی خاطره‌ساز محسوب می‌شود؛ اما امروزه این رودخانه در معرض خطر کم‌آبی و خشکی قرار دارد. رود کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، طولانی‌ترین رود ایران است که سرچشمه‌ی اصلی آن زردکوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است. 

کارون که آب آشامیدنی اهواز از آن تامین‌ می‌شود، گنجایش آن را دارد که به مکانی تفریحی بسیار پررونقی تبدیل شود و میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد. این رود در ۲۰ بهمن سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. 

بازار عبدالحمید 

بازار عبدالحمید قدیمی‌ترین بازار اهواز است که در خیابان نظامی یا نظری‌پور، بین خیابان نادری و امام خمینی قرار دارد. کاروان‌سرای شیخ خزعل در این بازار قرار دارد. این بازار زمانی بازار اصلی و مرکز خرید شهر بود. در آن دوران بیشتر اهالی ثروتمند شهر و اشراف‌زادگان بیشتر از بازار عبدالحمید خرید می‌کردند؛ اما امروزه جزو بازارهای ارزان شهر شده و دیگر خبری از زرق‌وبرق قبلی آن نیست. قدمت این بازار به بیش از یک قرن می‌رسد. 

بازار کاوه

آجیل فروشی و پسته ارزان در بازار کاوه اهواز 

بازار کاوه متعلق به دوره پهلوی است و علاوه بر میوه وسبزی تازه، سوغاتی‌های اهواز را هم می‌توانید از آنجا بخرید. ماهی و میگوی تازه، کلوچه، خرما، رطب، شیره‌ خرما، ارده، حلوا شکری و حلوا ارده اجناسی هستند که به‌وفور در این بازار پیدا می‌شود. بوی ترشی‌های خوشمزه‌ جنوبی هم به مشامتان خواهد رسید. حتی می‌توانید به‌عنوان سوغاتی از ادویه‌های خوش‌عطر این بازار تهیه کنید. 

موزه هنرهای معاصر 

موزه هنرهای معاصر اهواز با نمای سنگی

موزه‌ هنرهای معاصر اهواز در سال ۱۳۳۸، در دو طبقه و با پنج گالری شروع به کار کرد. در گنجینه‌ این موزه ۷۰ اثر نگهداری می‌شود که ۶۰ اثر آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان و ۱۰ اثر آن متعلق به هنرمندان دیگر استان‌ها است. در این موزه همایش‌ها، کارگروه‌ها، دوره‌های آموزشی هنری مختلف و سمینارهای هنری برگزار می‌شود. 

بنای معین ‌التجار

 دیوارهای خشتی و حجره ها در بنای معین التجار اهواز

این بنا در زمان ناصرالدین شاه قاجار در اهواز بنا شده است. در واقع این سازه کاروانسرایی در نزدیکی پل سفید است که در بافت قدیمی شهر اهواز قرار دارد. سرای معین التجار، سرای بازرگان برجسته‌ بوشهری، حاج محمد تقی معین‌التجار بوده و امروزه به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. این بنا در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شماره‌ی ۲۱۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

پل سفید

منظره شبانه و نورپردازی پل سفید اهواز

پل معلق یا پل سفید یکی از مهم‌ترین نمادها و از جاهای دیدنی اهواز است. شاید بسیاری از ما تصویری که اهواز داریم، تصویر روخانه‌ای بزرگ است که پلی معلق روی آن قرار دارد. این پل در سال ۱۳۱۵ روی رودخانه‌ کارون ساخته شد و گفته می‌شود نخستین پل معلق ایران است. از این پل می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی از کارون بگیرید و یادگاری خوبی از سفر به اهواز داشته باشید. پل سفید در ۲۶ آبان ماه ۱۳۷۸ با شماره‌ ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

دانشگاه سه گوش (دانشکده ادبیات)

بنای آجری و تزئینات دانشکده سه گوش اهواز

دانشگاه سه‌گوش در کرانه‌ رود کارون قرار دارد. ساختمان این دانشگاه در سال ۱۳۰۸ به‌عنوان ساختمان بانک ملی مرکزی در اهواز افتتاح شد و سه سال بعد، آن را به استانداری تبدیل کردند. در طول جنگ جهانی دوم که اهواز به اشغال متفقین در آمد، این ساختمان به مقر ارتش آن‌ها تبدیل شد. در نهایت در سال ۱۳۳۶ این بنا به دانشکده‌ پزشکی دانشگاه جندی شاپور بدل شد و از همان دوران، کاربری فرهنگی داشته است. از سال ۱۳۶۵۰ تا ۱۳۸۹ از این ساختمان به‌عنوان دانشکده‌ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی شاپور استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر در حال تعمیر و مرمت است. 

دانشگاه سه‌گوش در طول تاریخ کاربری‌های مختلفی داشته است

ساختمان سه‌گوش حدود سه هزار متر مساحت دارد و شکل مثلثی آن سبب شده که آن را سه‌گوش بنامند. شما می‌توانید ویژگی‌های خاص معماری دوره پهلوی، یعنی قوس‌های دایره‌ای شکل ایوان و رواق‌های حیاط مرکزی را در این سازه مشاهده کنید. طرح کاشی‌کاری ایوان با آجر دقیقا تکرار  شده که این را هم می‌توان از برجسته‌ترین ویژگی‌های معماری آن محسوب کرد. 

کلیسای سورت مسروپ

گنبد مخروطی و صلیب های کلیسای سورت مسروپ

کلیسای سورت مسروپ یکی از جاذبه‌های گردشگری اهواز است که در محله‌های مرکزی اهواز قرار دارد. این کلیسا در سال ۱۳۴۷ توسط ترداد داویدیان ساخته شد که از کارمندان شرکت نفت بود. 

آرامگاه علی ابن مهزیار

گنبد و کلدسته های حرم علی ابن مهزیار

مقبره آرامگاه علی ‌بن ‌مهزیار یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای شهر اهواز است. علی ‌ابن مهزیار یکی از دانشمندان و فقهای شیعه و از یاران امام رضا‌ (ع) بود. در سال ۲۰۱ هجری قمری در محل اقامت امام رضا (ع) در اهواز، مسجدی را بنا کردند و بعد از مرگ علی ‌ابن مهزیار او را در این مسجد دفن کردند. امروزه این آرامگاه مکانی است که مردم برای زیارت و دعا سری به آن می‌زنند. 

طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه

نوزپزذاطس رنگی در منظره شبانه آبشار مصنوعی اهواز

اهواز میزبان طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه است که روی هفتمین پل اهواز احداث شده است. این آبشار با نورپردازی بی‌نظیر بسیار تماشایی است. فواره‌های آب از اطراف پل به داخل رودخانه پرتاب می‌شود. اگر به اهواز رفتید، بازدید از این آبشار زیبا را از دست ندهید.

پل طبیعت کیانپارس

نیمکت های خالی پل طبیعت کیانپارس

پل طبیعت کیانپارس اهواز دو پارک مهم این شهر را به هم وصل کرده است و نمای بسیار زیبایی دارد. 

لشکرآباد (بازار فلافل اهواز)

فلافل فروشی و ترشیجات بازار لشکرآباد اهواز

بازار فلافل اهواز در خیابان انوشه، محله‌ عرب‌نشین لشکرآباد قرار دارد. این بازار مرکز فروش فلافل در شهر است؛ اگر به اهواز رفتید و جزو آن دسته افرادی بودید که عاشق فلافل و ترشیجاتی هستند که کنار این ساندویچ خوشمزه سرو می‌شود، حتما و حتما بخشی از سفر خود را به بازدید از این بازار و تست کردن فلافل‌های آن اختصاص دهید.

پرسش‌های متداول

بهترین زمان سفر به اهواز کدام فصل است؟

بهترین فصل سفر به جنوب در زمستان و ماه‌‌های سرد سال است.

مشهورترین جاهای دیدنی اهواز کدامند؟

پل‌های اهواز، کاروانسرای معین التجار ، کلیسای سورپ مسروپ، آرامگاه علی بن مظاهر و... از جمله جاهای دیدنی مشهور اهواز هستند.

سوغات اهواز چیست؟

خرما، بوریا، قلم‌زنی و...

مشهورترین مراکز خرید اهواز کدامند؟

بازار عبدالحمید، بازار کاوه، بازار امام، مرکز خرید زیتون و بازار لشگرآباد از جمله مراکز خرید اهواز هستند.

نویسنده: مینا رهبری