دبی را در ایران تجربه کنید

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
دبی را در ایران تجربه کنید

دبی یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در میان گردشگران ایرانی است؛ ولی آیا تاکنون به این نکته فکر کرده‌اید که جاذبه‌های گردشگری مشابه دبی در ایران نیز وجود دارند و به‌جای سفر به آن سوی آب‌ها می‌توان از برنامه‌های مشابهی در داخل کشور لذت برد؟ 


دبی – پایتخت امیرنشین امارات – شهری بندری است که در آنسوی آب‌‌های خلیج فارس و در جنوب ایران قرار دارد. این شهر به‌دلیل برخورداری از امکانات و جاذبه‌های فراوان و جذابی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در سطح جهان محسوب می‌شود؛ زیرا با سفر به این شهر می‌توان هیجان، شادی، تفریح، خرید، طعم‌های بی‌نظیر و... را در این شهر شگفت‌انگیز تجربه کرد. ولی آیا چنین هیجانی را می‌توان در داخل کشور نیز تجربه کرد؟ آیا چنین امکانات و جاذبه‌های تفریحی و گردشگری در ایران نیز وجود دارند؟

البته جای تردیدی نیست که مقایسه یک به یک دو شهر، کشور یا منطقه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، زیرا هر ناحیه دارای ویژگی‌ها، جاذبه‌ها، تفاوت‌‌های فرهنگی و حتی محدودیت‌های قانونی منحصر به خود است که در جای دیگر نمی‌توان نظیر آن را تجربه کرد. در واقع هدف از این سری مقاله‌ها در وب‌سایت گردشگری کجارو معرفی جاذبه‌های مشترک میان ایران و سایر مقصدهای پرطرفدار در عرصه گردشگری است؛ زیرا واقعیت امر بر این است که امکان سفر به خارج از کشور به‌دلایل مختلف برای عموم شهروندان مهیا نیست. نکته مهم‌تر اینکه، آشنایی با زیبایی‌ها و جاذبه‌های داخل کشور ضمن معرفی فرصت‌های گردشگری نهفته و ناشناخته در داخل، موقعیتی چشمگیر را برای رونق صنعت گردشگری و پیشگیری از خروج ارز از کشور را فراهم می‌کند.

بنابراین اگر تاکنون امکان سفر به دبی برای شما فراهم نشده است یا علاقه‌مند به ایرانگردی هستید، می‌توانید برخی از جاذبه‌های مشابه آن را در اقصانقاط ایران تجربه کنید.

جاذبه‌های شهری | تفریح و سرگرمی | هتل‌ها و رستوران‌ها | بازارها و مراکز خرید

جاذبه‌های شهری

به جرئت می‌توان ادعا کرد که دبی به برکت سرمایه‌گذاری‌ها در کنار فعالیت مهندسان و معماران خارجی به‌لحاظ ساختار شهری کاملا دگرگون شده و به یکی از مدرن‌ترین و زیباترین کلانشهرهای دنیا تبدیل شده است و این مسئله در ظاهر شهر کاملا مشهود است.

معماری

از جمله نمادها و شاهکارهای مشهور معماری دبی می‌توان به برج خلیفه و برج العرب اشاره کرد که کلیه گردشگران در سفر به دبی حتما از آن‌ها بازدید می‌کنند.

دبی

برج خلیفه مرتفع‌ترین بنای جهان به ارتفاع ۸۲۸ متر است که به یکی از معروف‌ترین نمادهای و جاذبه‌های گردشگری دبی تبدیل شده است.

دبی

برج العرب سومین بنای بلند مرتبه جهان است که در منطقه الجمیرای دبی قرار دارد. این اسمانخراش ۲۸۰ متری یکی از لوکس‌ترین هتل‌های جهان نیز به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

دبی

اگرچه این دو آسمان‌خراش دبی در سطح جهان نیز از شهرت بالایی برخوردار هستند، ولی در مقابل برج میلاد واقع در شمال غرب تهران به یکی از نمادهای برجسته این شهر در سطح جهان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر جایگاه ششمین برج بلند مخابراتی جهان، بلندترین برج ایران، نوزدهمین سازه غیر متکی و نخستین برج مخابراتی جهان از نظر وسعت سازه راس را در اختیار دارد. در داخل برج بخش‌های مختلفی از جمله رستوران، سالن همایش، فروشگاه‌ها، دلفیناریوم و... وجود دارد.

بافت تاریخی

دبی

الفهیدی یکی از قدیمی‌ترین منطقه‌های دبی است که با گشت‌وگذار در آنجا می‌توان روح زندگی در گذشته را حس کرد.در این ناحیه گردشگران می‌توانند در برنامه‌های متنوعی مانند کلاس آموزش زبان عربی و تورهای گردشگری هرچه بیشتر و بهتر با فرهنگ عربی آشنا شوند.

بیشتر بخوانید:

دبی

خوشبختانه در بسیاری از شهرهای ایران مانند کرمان، کاشان، یزد و... بافت‌های تاریخی از گزند تخریب در امان مانده و پس از بازسازی یا تغییر کاربری به جاذبه‌های موردعلاقه گردشگران تبدیل شده‌اند. محله‌ها، بازارها، حمام‌ها، خانه‌های تاریخی و... نمونه‌هایی بارز از بافت تاریخی شهرهای ایرانی هستند.

موزه‌ها

دبی

دبی علاوه بر جاذبه‌ها و مراکز تفریحی در بخش تاریخی و فرهنگی نیز پذیرای گردشگران است. موزه دبی نمونه‌ برجسته‌ای از جاذبه‌های این بخش است که در سال ۱۹۷۱ در محل قلعه‌ای به نام فهیدی (یکی از قدیمی‌ترین بناهای دبی) دایر شده است و در آن می‌توان نماهایی از زندگی مردم امارات را در گذشته مشاهده کرد.

دبی

جای تردیدی نیست که ایران به‌لحاظ قدمت تاریخی نسبت به امارات ارجح‌تر است و ازاین‌رو، نمادها و اشیای بسیاری از دوران مختلف از گذشته تا به امروز با یادگار مانده‌اند. ازاین‌رو، در حدود ۴۰ موزه (یا بیشتر از آن) با موضوع‌های متنوع در سراسر کشور وجود دارند. از جمله مشهورترین این موزه‌ها می‌توان به موزه ایران باستان (موزه ملی ایران) اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

تفریح و سرگرمی

جاذبه‌ها و امکانات تفریحی یکی از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگران در دبی محسوب می‌شوند و در طول سال‌های گذشته تلاش بر این بوده تا رضایت گردشگران با سلیقه‌ها، رده‌های سنی، اجتماعی و.... مختلف جلب شود.

تورهای صحرانوردی و سافاری

دبی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جذاب و هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر به دبی تورهای صحرانوردی شامل فعالیت‌هایی مانند سافاری، شترسواری، اقامت در خیمه‌ها و تماشای زیبایی‌ آسمان کویر در شب است و به‌دلیل علاقه فراوان گردشگران به این برنامه‌ها در بیشتر تورهای دبی عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

دبی

کشور ایران به‌لحاظ جغرافیایی بسیار متنوع است و تقریبا ۷۰ درصد خاک آن از کویرها و بیابان‌ها تشکیل یافته است. ازاین‌رو، این موهبت‌های خدادادی موقعیت بسیار مناسبی برای سفرهای تفریحی و گردشگری ایجاد کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کویر لوت، ریگ جن، کویر مسیله و بیابان مرنجاب، کویر مرکزی (دشت کویر)، کویرها و بیابان‌های خور و بیابانک، کویرهای نمکی، کویرها و بیابان‌های یزد و طبس و... اشاره کرد.

با توجه به رویکرد گردشگران به این قبیل سفرها در سال‌های اخیر، تورهای داخلی نیز برنامه‌های متنوعی را از ابتدای پاییز تا اوایل بهار در قالب تور کویر ارائه می‌کنند که می‌توان ضمن بازدید از شهرهای واقع در مسیر، سفر خاطره‌انگیز و جالبی مشابه با صحرانوردی در دبی تجربه کرد.

بیشتر بخوانید:

پارک‌های آبی

دبی

پارک آبی دبی بهترین محل برای تجربه شادی و هیجان روی سرسره‌های مرتفع است و گردشگران در صورت سفر به این شهر زیبا فرصت تفریح در این مجموعه بی‌نظیر را از دست نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید:

دبی

نکته قابل‌توجه اینکه چنین شادی و هیجانی را در می‌توان در پارک‌های آبی موجود در شهرهای مختلف تجربه کرد؛ از جمله این مجموعه‌های آبی زیبا و مشابه به پارک آبی دبی می‌توان به استخر و سرسره آبی جماران در منطقه جمشیدیه و دهکده آبی پارس در تهران، پارک آبی رامسر، پارک آبی اهواز، پارک آبی تبریز، سه پارک آبی به نام‌های پارک آبی ایرانیان، مجموعه پارک ساحلی آفتاب، پارک آبی کیش و سرزمین موج‌های آبی (بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده خاورمیانه) در مشهد اشاره کرد.

پیست اسکی

دبی

اگرچه شهر دبی به‌لحاظ قرارگیری در حاشیه خلیج فارس از آب و هوایی گرم برخوردار است، ولی بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین پیست اسکی سرپوشیده دنیا را به مساحت ۲۲۵۰۰ متر مربع در اختیار دارد. این مرکز در مرکز خرید دبی – امارات مال – قرار دارد و برای جلوگیری از ذوب شدن برف‌ها از سیستم خنک کننده بسیار قوی برخوردار است.

دبی

خوشبختانه ایران به‌لحاظ آب و هوایی بسیار متنوع بوده و کلیه فصول را می‌توان در جایجای آن تجربه کرد. یکی از موهبت‌های خدادای در ایران بارش برف و وجود پیست‌های اسکی طبیعی در جایجای کشور است که از جمله آن‌‌ها می‌توان به پیست‌های اسکی تهران (شمشک، توچال، آبعلی و دربندسر)، البرز (دیزین و خور)، اردبیل (آلوارس و پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلوی نمین)، فارس (پولادکف و تربیت بدنی)، آذربایجان غربی (خوشاکو در ارومیه)، بیجار (نسار)، بختیاری (کوهرنگ)، کهکیلویه و بویراحمد (کاکان)، همدان (تاریک دره)، آذربایجان شرقی (سهند و پیام)، سمنان (شهمیرزاد)، خراسان رضوی (شیرباد)، شهرکرد (چلگرد) و اصفهان (فریدون شهر) برای ورزش و تفریح علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی و گردشگران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

هتل‌ها و رستوران‌ها

دبی

در طول سال‌های گذشته دبی پیشرفت فراوانی داشته و به یکی از پایتخت‌های گردشگری دنیا تبدیل شده است. ازاین‌رو، به‌منظور جذب گردشگران و تامین امکانات رفاهی و رضایت آن‌ها هتل‌‌ها و رستوران‌های لوکسی در اقصانقاط این شهر راه‌اندازی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دبی

در طول سال‌های گذشته صنعت گردشگری و هتلداری در ایران نیز پیشرفت شایانی کرده و هتل‌های لوکس فراوانی در شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد، کیش، شیراز،تبریز، اصفهان و... آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی هستند. برای اطلاع بیشتر از هتل‌های داخلی می‌توانید به بخش راهنمای هتل وب‌سایت کجارو مراجعه کنید.

دبی

در خصوص، رستوران‌ها نیز به‌دلیل تنوع طعم‌ها و لذت‌ها در ایران در هر نقطه می‌توان غذاهای خوشمزه محلی را با کیفیت بالا در جایجای کشور امتحان کرد. در این رابطه تور غذاهای ایرانی به یکی از جدیدترین شاخه‌های حوزه گردشگری است که به‌تازگی در حوزه توریسم با استقبال گردشگران خارجی مواجه شده است.

بازارها و مراکز خرید

دبی

جای تردیدی نیست که خرید و گردش در مراکز خرید یکی از بخش‌های جذاب سفر است و از این نظر دبی را می‌توان پایتخت خرید خاورمیانه نامید؛ شاهد این مدعی وجود بیش از ۷۰ مرکز خرید و اوت‌لت در این شهر است که یکی از آن‌ها به نام دبی مال جایگاه بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان را در اختیار دارد. در این مراکز خرید لوکس می‌توان اقلام گوناگونی از جمله لباس، فرش، شال کشمیر و ابریشم، خرما و شیرینی‌های خرمایی، عطر، خنجرهای سنتی، طلا و ادویه را تهیه کرد.

بیشتر بخوانید:

دبی

در سال‌های گذشته مراکز خرید لوکسی به سبک مدرن در شهرهای مختلف ایران راه‌اندازی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان مجتمع‌های تجاری ارگ تجریش، پالادیوم و کوروش مال در تهران، لاله پارک در تبریز و مال‌های قشم و کیش اشاره کرد.

بازارهای سنتی

بازار طلای دبی موسوم به «سوق الذهب» در منطقه الراس علاوه بر مرکز خریدو فروش و تجارت، در میان گردشگران از شهرت خاصی برخوردار است.

کلیه بازارهای سرپوشیده سنتی در شهرهای بزرگ دارای راسته طلافروشان هستند که در زیبایی و جذب گردشگران دست کمی از بازار طلای دبی ندارند.

بیشتر بخوانید:

دبی

بازار طلافروشان یزد نمونه‌ای از این بازارهای سنتی است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه