سفر به خاورمیانه در سال ۲۰۱۶، ۴ درصد کاهش یافت

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
سفر به خاورمیانه در سال ۲۰۱۶، ۴ درصد کاهش یافت

آسوشیتدپرس در تازه‌ترین گزارش خود، با بهره‌گیری از گزارش سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد که تنها خاورمیانه است که در سال گذشته میلادی با پذیرش ۵۴ میلیون گردشگر بین‌المللی، رشد منفی ۴ درصدی را تجربه کرده است.

بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، آمار سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۶، ۳/۹ درصد افزایش یافت؛ این میزان به معنی افزایش ۴۶ میلیون سفر خارج از کشور در مقایسه با سال ۲۰۱۵ است.

در حالی که ارائه آمار از سوی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد نشان‌دهنده این بود که در سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون سفر بین‌المللی صورت گرفته، آمار جدید وضعیت اروپا را در این میان روشن کرده است. بر مبنای این آمار، درمجموع اروپا طی سال ۲۰۱۶ میزبان ۶۲۰ میلیون مسافر از کشورهای مختلف بوده؛ آماری که حکایت از رشدی ۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ دارد. در این میان منطقه آسیا پاسیفیک با پذیرش ۳۰۳ میلیون مسافر با رشدی ۸ درصدی روبه رو شد و آمریکا با میزبانی ۲۰۱ میلیون نفر رشدی ۴ درصدی را ثبت کرد. آفریقا نیز با پذیرش ۵۸ میلیون گردشگر، رشدی ۸ درصدی را تجربه کرد. بر اساس این آمارها، در حالی که رشد توریست‌پذیری در کل اروپا دو درصد بوده اما در اروپای غربی رشدی محسوس مشاهده نشده است.

سفر به خاورمیانه

طبق گزارش آسوشیتدپرس، فرانسه با پشت سر گذاشتن تاریک‌ترین روزها در این منطقه و تبدیل شدن به هدفی برای حملات تروریستی بزرگ، شامل دو مورد که در پاریس رخ داد و یک مورد که در نیس به‌وقوع پیوست، روزهای بدی را پشت سر گذاشت. این حملات که در بازه زمانی یک و نیم ساله از سر فرانسه گذشت، در نهایت مورد توجه رهبران تجاری و اقتصادی دنیا قرار گرفت که با هشدارهای خود تلاش کردند راه‌هایی برای جلوگیری از کاهش حملات تروریستی پیدا کنند. با این‌همه در این بین، دیگر کشورهای منطقه اروپا از اسپانیا تا اتریش موفق شدند گردشگر بیشتری را جذب کنند. نکته قابل‌توجهی که این گزارش به آن می‌پردازد این است که کشورهای کوچک‌تر نیازمند تکمیل زیرساخت‌های بیشتری هستند؛ زیرا هر روز با مراجعه‌کنندگان بیشتری روبه رو می‌شوند. برای مثال کشور کوچک ایسلند با افزایشی نزدیک به ۲۰ درصد در آمار مربوط به اقامت شبانه در هتل‌هایش روبه‌رو شده است.

طبق این گزارش، آمار بازار اتحادیه اروپا از نظر اقامت شبانه توریست‌ها در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد اسپانیا با پذیرش ۵۴۵ هزار و ۳۰۰ توریست در راس این فهرست قرار گرفته و رشدی ۷/۸ درصدی را تجربه کرده است. پس از این کشور، فرانسه با میزبانی از ۳۹۴ هزار و ۶۰۰ نفر در جایگاه دوم قرار داشته و بر این اساس، با کاهشی ۴/۶ درصدی روبه رو شده است. ایتالیا هم با پذیرش ۳۹۴ هزار و ۶۰۰ نفر در مکان سوم، رشدی ۰/۵ درصدی را ثبت کرد. پس از آن، آلمان با میزبانی از ۳۸۹ هزار و ۶۰۰ نفر و با رشد ۲/۸ درصدی در جایگاه چهارم قرار گرفته است. بریتانیا با پذیرش ۲۹۱ هزار و ۹۰۰ نفر در مکان پنجم جای گرفته که کاهشی ۴/۵ درصدی را ثبت کرده است؛ کاهشی که البته در سایه برگزیت قابل پیش‌بینی بود. اتریش در مکان ششم این فهرست، با میزبانی از ۱۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رشدی ۴/۸ درصدی را ثبت کرده است. هلند در جایگاه هفتم قرار گرفته و میزبان ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ نفر بوده تا رشدی ۳ درصدی را تجربه کرده باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه