نکاتی درباره‌ سفر با کودکان

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
نکاتی درباره‌ سفر با کودکان

سفر با کودکان امکان‌پذیر است اگر این چند نکته را در سفر رعایت کنیم. با کجارو همراه باشید.

بسیاری از افراد بعد از بچه‌دار شدن تا مدت‌ها به بهانه‌ی کودکان، قید سفر را می‌زنند. در واقع تا زمانی که به قول معروف، فرزندشان از آب و گل در بیاید، خود و خانواده را از سفر محروم می‌کنند. در صورتی که با وجود کودکان هم می‌توان سفری لذت‌بخش داشت و با کوله‌باری از خاطرات خوش خانوادگی به خانه باز گشت. البته این روزها سفر به خصوص سفرهای هوایی، دغدغه‌ها و استرس‌های خاص خود را دارد به خصوص اگر یک کودک یا یک نوزاد هم همراهتان باشد. با وجود بچه‌ها، سفر شما با حالت عادی تفاوت‌هایی خواهد داشت اما دلیلی ندارد که خود را از سفر محروم کنید.

سفر با کودکان سخت است اما اگر از قبل خودتان را برای آن آماده کنید، کمی صبور باشید و ابزار و تجهیزات مخصوص سفر که برای کودکان طراحی شده استفاده کنید، سفری بی‌دردسر خواهید داشت.

سفر با کودکان

اگر قصد دارید با هواپیما سفر کنید این نکات را در نظر بگیرید:

پروازهای بدون توقف و شبانه را رزرو کنید

هنگام برنامه‌ریزی و تهیه‌ی بلیط، در صورت امکان، پروازهای بدون توقف شبانه را رزرو کنید. در این ساعت‌ها احتمال اینکه بچه‌ها بخوابند، بیشتر است. قبل از پرواز بچه‌ها را به زمین بازی یا پارک ببرید یا اجازه دهید در فرودگاه، بازی و جست و خیز کنند تا قبل از سوار شدن به هواپیما، حسابی خسته شوند. اگر کودکان از نظر جسمی خسته باشند، احتمال خوابیدن آنها در هواپیما بیشتر می‌شود.

هنگام انتخاب صندلی، دقت کنید

اگر فرد دیگری هم همراه شما است، سعی کنید صندلی‌های متفاوتی انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید مسئولیت نگهداری از کودک را با هم تقسیم کنید و فرصتی برای استراحت پیدا کنید. به این ترتیب، کودک شما هم، از اینکه یک جا بنشیند و منظره‌ی یکسانی را تماشا کند، خسته نمی‌شود. اگر احتمال می‌دهید که هواپیما جای خالی نداشته باشد، برای کودکان‌تان هم صندلی جداگانه بگیرید. البته قوانین ایرلاین‌ها به مسافران اجازه می‌دهد که کودکان زیر دو سال را روی پای خود بنشانند و هزینه‌ی اضافی پرداخت نکنند. این گزینه در صورتی که می‌خواهید با کمترین هزینه سفر کنید، انتخاب خوبی است اما رزرو کردن صندلی جداگانه برای کودکان، راحتی شما و فرزندتان را تضمین می‌کند.

بارتان را سبک کنید

سفر با کودکان

موقع بستن بار سفر دقت کنید که چیزی را از قلم نیاندازید به خصوص از وسایل مخصوص فرزندتان اما در عین حال تلاش کنید که بارتان را زیاد سنگین نکنید و چیزهای غیرضروری را حذف کنید. بهتر است چند روز قبل از سفر، فهرستی از وسایل مورد نیاز تهیه کنید و تا روز سفر آن را بررسی کنید. ممکن است چیزی از فهرست حذف کنید یا حتی وسیله‌ای به آن بیافزایید.

قبل از سوار شدن:

یکی از آخرین کارهایی که باید قبل از سوار شدن انجام دهید، تعویض پوشک نوزادان است. مطمئنا این کار در سرویس بهداشتی فرودگاه بسیار راحت‌تر از داخل هواپیما است. ضمنا قبل از سوار شدن، تا جایی که می‌توانید به بچه‌ها اجازه دهید بدوند و بازی کنند.

هنگام تیک‌آف و لندینگ هواپیما، به فرزندتان شیر بدهید

این کار باعث می‌شود که فرزندتان دچار درد گوش نشود. اگر نوزاد شما از شیر مادر تغذیه نمی‌کند، به او پستانک بدهید.

وسایل مورد نیاز کودکان و نوزادان در حین پرواز

این وسایل را از قبل برای زمان پرواز آماده کنید:

  • پوشک ( یک عدد به ازای هر یک ساعت پرواز)
  • دستمال مرطوب
  • ضدعفونی کننده‌ی دست
  • پد تعویض
  • بطری آب
  • شیرخشک
  • یک دست لباس تمیز هم برای خودتان و هم برای نوزاد
  • غذای حاضری

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که نباید فراموش کنید، اسباب‌بازی‌هایی برای سرگرم کردن کودکان است. برای بچه‌های بزرگ‌تر چیزهایی مثل مدادرنگی و کتاب رنگ‌آمیزی، پازل و... مناسب است. نوزادان به راحتی حتی با یک قاشق سرگرم می‌شوند.

کیف مناسبی برای حمل این وسایل در نظر بگیرید. حتی می‌توانید از کوله‌پشتی استفاده کنید تا دست‌های‌تان آزاد باشند. کوله‌پشتی‌ها معمولا جیب‌های زیادی دارند و شما به راحتی می‌توانید هر وسیله‌ای را در جای مخصوص خود قرار دهید تا در مواقع لزوم، به راحتی و به سرعت آنها را پیدا کنید.

برای کمک خواستن از دیگران، خجالت نکشید

هر زمان که به کمک نیاز دارید از مهمانداران یا مسافرهای مجاورتان، کمک بخواهید. تجربه نشان داده است که همسفران ومهمانداران به خوبی شرایط شما را درک ی‌کنند و هر کاری از دست‌شان بربیاید برای شما انجام می‌دهند. حمل وسایل سنگین یا حتی یک جفت دست اضافه، مهم‌ترین کمک‌هایی هستند که می‌توانید از همسفران بگیرید. سفر با کودکان راحت نیست بنابراین اگر در شرایط سختی گرفتار شدید، حتما از دیگران کمک بگیرید.

سفر با کودکان

به خوبی برنامه‌ریزی کنید

از قبل همه چیز را به دقت بررسی کنید. حواس‌تان را جمع کنید که بلیط هواپیما آماده باشد و هتل را رزرو کرده باشید. اگر برای سفر جاده‌ای برنامه‌ریزی می‌کنید، همه‌ی وسایل مورد نیاز کودک را بردارید. اتومبیل شما باید به صندلی نوزاد با کمربند ایمنی مجهز باشد. هنگام برنامه‌ریزی سفر، عادات و ساعت خواب و بیداری فرزندتان را در نظر بگیرید.

انعطاف پذیر باشید

شما باید به دقت برنامه‌ریزی کنید اما در عین حال باید نسبت به تغییرات این برنامه، انعطاف‌پذیر باشید. شاید مجبور باشید برنامه‌ی سفرتان را دوباره و با توجه به تغییرات رفتاری نوزادتان، تنظیم کنید.

اسباب‌بازی جدید بخرید

در طول سفر حتما باید اسباب‌بازی مورد علاقه‌ی فرزندتان را همراه داشته باشید اما اگر از آن خسته شد و بی‌قراری کرد، یک اسباب‌بازی جدید تهیه کنید. به این ترتیب او یک سرگرمی جدید پیدا می‌کند و کمتر اذیت می‌شود.

لباس اضافی همراه داشته باشید

یکی از ضروری‌ترین چیزهایی که باید همراه داشته باشید، لباس اضافه است به خصوص اگر به مناطقی با آب و هوای متفاوت سفر می‌کنید.

مقصد سفر را به درستی انتخاب کنید

سفر با کودکان

زمانی که با کودکان سفر می‌کنید، باید به علایق آنها توجه کنید. یک مقصد گردشگری انتخاب کنید که تفریحات لازم برای کودکان را داشته باشد. در مقصد مورد نظر، جاذبه‌های گردشگری را هم با دقت و با توجه به اینکه کودکی همراهتان است،  انتخاب کنید.

بالش و پتوی سفری همراه ببرید

به خصوص در هواپیما، همراه داشتن بالش و پتوی سفری ضروری است و به فرزندتان کمک می‌کند که خواب راحت‌تری داشته باشد.

برای شرایط اضطراری آماده باشید

آدرس هتل، مشخصات خودتان و شماره تماس‌تان را به بچه‌ها بدهید و از آنها بخواهید که همیشه آن را همراه داشته باشند و در صورت لزوم به دیگران ارائه کنند. آنها را برای شرایط اضطراری مثل گم شدن آماده کنید.

سفر با کودکان

مطالب مرتبط:

دیدگاه