آخر هفته کجا بریم؟ از گردشگری زمستانه در پیام تا دریاچه شورمت و سفری از نور تا بلده

عماد جعفری
عماد جعفری پنجشنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
آخر هفته کجا بریم؟ از گردشگری زمستانه در پیام تا دریاچه شورمت و سفری از نور تا بلده

آخر هفته کجا بریم؟ پیشنهاد سفر این هفته کجارو؛ تعطیلات زمستانی خود را با سفری از نور تا بلده، منطقه گردشگری پیام یا دریاچه شورمست به تجربه‌ای متفاوت بدل کنید. با کجارو همراه باشید.

زمستان را به سرما و سپیدی می‌شناسیم، فصلی که باید کنار آتش گرم خانه و خانواده به سر آید. اما حکایت علاقه‌مندان به سفر و گردشگران ماجراجو جور دیگری رقم می‌خورد، راه سفر را در پیش می‌گیرند و از زیبایی‌های طبیعت گرما و انرژی می‌گیرند. 

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پراسترس و رنگ‌پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با سفری از نور تا بلده؛ برای سفر یک روزه و منطقه گردشگری پیام و دریاچه شورمست برای سفرهای دو روزه آشنا می‌شویم.

سفر یک روزه

صبح زمستانی یک روز تعطیل می‌تواند با تجربه‌ای متفاوت از هیجان و سر زندگی رقم بخورد، کافی است عزم سفر کنید و تا پیش از تاریکی شب، تجربه‌ای متفاوت برای خود رقم بزنید.

از نور تا بلده

یوش

 به بهانه سردی و بارانی بودن هوا لذت تجربه این طبیعت بکر و رنگارنگ را از دست ندهید. در زمستان همه‌چیز می‌تواند مهیا باشد، باد سرد اما ملایمی که می‌وزد، سپید رنگ گاهی برف، نم نمکی و گاه غرش باران و جاده‌هایی فارغ از ازدحام تابستانی، انتظار شما را می‌کشند. این پیشنهاد ما برای سفر به مقصدی خاص نیست بلکه به یک مسیر است. مسیری از یوش بلده به نور. این مسیر شما را به دنیایی متفاوت می‌برد. جاده‌ای کوهستانی اما آسفالت که پر از تپه، دره، درخت و روستاهایی با بام‌های شیروانی است. خوبی این مسیر آن است که برای رسیدن به زادگاه نیما چند روستا را هم می‌بینید که هرکدام دیدنی‌های خاص خود را دارند.

یوش

یوش در فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد. بعد از گذر از این مسیر بی‌نظیر وقتی به مقصد می‌رسید، با جاذبه اصلی سفر که دیدن خانه نیما یوشیج است، روبه‌رو می‌شوید. دیدن مناظر زیبای طبیعی مانند رودخانه یوش، باغ‌های میوه و چشمه‌های متعدد همگی انگیزه این سفر را بیشتر و بیشتر می‌کنند.

سفرهای دو روزه

در هر فاصله‌ای از هر کجای این مرز و بوم که روزگار می‌گذارنید، فرصت دو روزه تعطیلات آخر هفته‌تان را به خاطره‌های به‌یادماندنی بدل کنید. بار سفر را ببنید، دل به طبیعت بسپارید، معرفی مقصدش هم با ما. 

گردشگری زمستانه در پیام

گردشگری زمستانه در پیام

منطقه «پیام» یکی از زیباترین و مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم آذربایجان شرقی است که در طول سال مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی است در طول فصل سرما کمتر خانواده‌ای در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی و استان‌های هم‌جوار را می‌توان یافت که برای انجام ورزش‌های زمستانی و نیز استفاده از طبیعت بکر و زیبای زمستانی پیام به این منطقه نرفته باشد. سند این منطقه تحت مالکیت منابع طبیعی استان بود که با اقدامات اخیر به زودی پس از انتقال سند به نام سازمان ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، با مشارکت بخش خصوصی با توجه به پتانسیل‌های منطقه، امکانات بسیاری جهت جذب گردشگران و فعالیت بیشتر ورزشکاران و کوه‌نوردان ایجاد خواهد شد.

گردشگری زمستانه در پیام

پیام منطقه‌ای شامل روستایی است که در بخش مرکزی شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته‌کوه می‌شو واقع‌شده و از مرتفع‌ترین گردنه‌های حدفاصل تبریز به ماکو در استان آذربایجان غربی است. نام قدیمی پیام (یام) است که هم‌اکنون نیز همین نام در گفت و گوهای محاوره‌ای مردمان آذربایجان بر زبان‌ها جاری است. یام در زبان مغول به معنی اسب چاپار است که در مسیرهای مختلف در هر منزلی مستقر بود تا پیک موردنظر سوار بر آن را به مقصد برساند که با گذر زمان نام یام از سوی فرهنگستان ایران به پیام تبدیل شد. از آنجایی که قزوین، میانه، تبریز و ماکو یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شاه‌راه‌های ارتباطی شرق به غرب در طول تاریخ بوده است، کاروانسرای موجود در منطقه پیام نیز حکایت از تعلق آن به دوره مغول و صفویه دارد که از مهم‌ترین تأسیسات میان راهی این محور به شمار می‌آمد.

گردشگری زمستانه در پیام

زمستان‌های‌ سرد و برف‌گیر از دیگر ظرفیت‌های‌ بسیار مناسب جلب گردشگر به منطقه پیام است که داشتن پیست اسکی‌ در این منطقه باعث شده است سالانه عده کثیری از گردشگران داخلی و خارجی به این سمت روانه شوند. پیست اسکی پیام که در ارتفاعات این منطقه واقع شده است در روزهای تعطیل پذیرای بسیاری از خانواده‌های آذری است. تابستان‌های پیام نیز به‌دلیل مطبوع بودن آب و هوا و داشتن طبیعت زیبا، آب‌های‌ روان و چمنزارهای چشم‌نواز همه روزه علاقه‌مندان طبیعت و گردشگری‌ را به خود جلب می‌کند.

گردشگری زمستانه در پیام

پیست اسکی پیام مرند در سال ۱۳۴۸ در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار و ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا در دامنه ارتفاعات رشته کوه میشو راه‌اندازی شده است. این پیست از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پیست‌های کشور است. طول این پیست ۸۰۰ متر است که از همان سال ۱۳۴۸ هر ساله ورزشکاران و گردشگران زیادی برای ورزش، تمرین، اجرای مسابقات به این منطقه می‌آیند.

گردشگری زمستانه در پیام

امکانات بسیاری در این منطقه از جمله امکانات رفاهی، آب، برق، تلفن، امکان استفاده از تلفن همراه، جاده آسفالت و قابل دسترسی، پارکینگ، رستوران، سرویس‌های بهداشتی، دستگاه‌های بالابر برای افراد مبتدی و حرفه‌ای، پل روگذر ورودی پیست، سه دستگاه تلکس مخصوص بانوان، پیست آموزش کودکان و افراد مبتدی، اسنوبرد مارپیچ، برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین برگزاری مسابقات، برای استفاده ورزشکاران و رفاه گردشگران ایجاد شده است. مهمترین ویژگی پیست اسکی پیام، مسیر دسترسی کوتاه و سریع از طریق جاده ترانزیت تبریز به مرند است.

دریاچه شورمست

شورمست

دریاچه شورمست تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه است که وسعت آن ۱۵ هزار مترمربع و عمق آن ۵ متر است که به پانزده متر هم می‌رسد. دریاچهٔ طبیعی شورمست، در ۶کیلومتری غرب شهر پل‌سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمستواقع‌شده است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهن‌سال و بلندقامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیلساخته است. در حال حاضر همواره مسافران، طبیعت‌گردان و ماهیگیران زیادی از این دریاچه استفاده می‌کنند.

دریاچه شورمست

چنانچه از تهران از جاده فیروزکوه به‌سمت قائم‌شهر حرکت کنید، حدود ۶۵ کیلومتر بعد از فیروزکوه و گذشتن از کنار پل ورسک به شهر پل‌سفیدمی‌رسید. در مرکز شهر مسیر آسفالتی به‌سمت روستای شورمست می‌رود. با ورود به این مسیر و عبور از پل کوچک ابتدای آن و طی مسیر تقریبی ۵ کیلومتر به دوراهی می‌رسید که مسیر سمت راست به روستای شورمست و مسیر سمت چپ به دریاچه شورمست می‌رسد

شورمست

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه