بیماری در سفر: ۱۱ روش برای نجات (قسمت اول)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم یکشنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
بیماری در سفر: ۱۱ روش برای نجات (قسمت اول)

معمولا سفرها را برای لذت بردن از جهان پیرامون یا کار و فعالت‌های مشابه انجام می‌دهیم. سفر به هر هدفی باشد، بیماری در طول آن می‌تواند لذت یا کارایی آن را از بین ببرد. از طرفی دیگر پروسه‌ی درمان دور از خانه ممکن است سخت‌تر باشد پس با کجارو همراه باشید تا ۱۱ نکته‌ی رهایی از سختی بیماری را در سفر با هم بررسی کنیم.

سفر همیشه ممکن است با بیماری همراه شود. وقتی در بین عواملی مثل اضطراب لحظات آخر پیش از ترک خانه، پرواز طولانی در محیطی کاملا غیر بهداشتی، غذای ناآشنا و مشکلات ناشی از جت‌لگ گیر می‌کنیم، این مشکلات سفر باعث می‌شوند که بیشتر مستعد بیماری باشیم.

اما وقتی بیمار شدیم دلیلی ندارد تسلیم شده و دنیا را خراب شده ببینیم. در ادامه ۱۱ روش برای نجات از بیماری در سفر را تقدیم شما می‌کنیم.

۱. پیش از سفر بیمه‌ی خود را بررسی کنید

بهتر است همین الان این کار را انجام دهید. این کار یکی از مواردی است که اکثر ما به آن توجهی نمی‌کنیم تا زمانی که به آن نیاز داشته باشیم و آن زمان دیگر دیر است. اگر بیمه‌ی شما هزینه‌های درمانی سفر را پوشش نمی‌دهد، شدیدا توصیه می‌کنیم پیش از سفر بیمه‌ی مسافرتی که شامل هزینه‌های درمانی نیز می‌شود تهیه نمایید.

بیماری در سفر

توجه کنید که بیشتر شرکت‌های بیمه هزینه‌های خارج از کشور را پوشش نمی‌دهند پس لازم است پیش از سفر خارجی حتما نگاه دقیقی به مقرارت و شرایط بیمه‌ی خود بیندازید.

۲. اگر بیماریتان جدی است، با سفارت کشور خود تماس بگیرید

اگر خیلی بیمار باشید قطعا نمی‌خواهید کارتان به یک دکتر ناشناس در کشور غریب، اورژانسی ناآشنا که از صلاحیت کارشان اطلاع ندارید، ماندن در بیمارستان بدون اینکه کسی از اوضاع و مکانتان اطلاع داشته باشد یا تحت درمان قرار گرفتن بدون دانستن زبان مخاطبانتان بکشد. سفارت و کنسولگری کشورتان می‌تواند خدمات خوبی ارائه دهد از جمله: مشاوره و راهنمایی برای انتخاب مرکز درمانی مناسب، راهنمایی و انتقال شما به بیمارستان، اطلاع دادن به خانواده‌ی شما، کمک برای دریافت منابع مالی از خانه، هماهنگی بازگشتتان و ... .

اگر اوضاع خراب شد در کمک گرفتن از سفارت درنگ نکنید. شغل و وظیفه‌ی کارمندان سفارت دقیقا همین است.

۳. یک پزشک خوب بیابید

اگر در کشور خودتان سفر می‌کنید، بهترین راه برای مطلع شدن از مراکز درمانی تحت پوشش بیمه‌ی شما، تماس گرفتن با دفتر بیمه یا مراجعه به وب‌سایتشان است. در برخی از کشورها می‌توانید به سایت HealthGrades.com برای بررسی کیفیت کار پزشکان محلی مراجعه کنید.

اگر در کشوری خارجی هستید، جامعه‌ی بین‌المللی درمان سفر (ISTM.org) و موسسه‌ی بین‌المللی کمک درمانی مسافرین (IAMAT.org که البته نیاز به عضویت دارد) می‌توانند منبع مفیدی برای راهنمایی و مشاوره در صورت داشتن نیازهای درمانی باشند.

۴. سریعا دارو و درمان را آغاز کنید

برخی از ما زمان بیماری‌های ساده‌ای مثل سرماخوردگی، تمایلی به رفتن به دکتر یا داروخانه نداریم و به جای آن ترجیح می‌دهیم که بگذاریم بیماری روند خودش را طی کند.

بیماری در سفر

در طول سفر این تاکتیک می‌تواند به این معنا باشد که تا بیماری ما خوب شود زمان تعطیلات نیز تمام شده است؛ پس ما به شما توصیه می‌کنیم به محض احساس بیماری و ناخوشی اولین درمان در دسترس را شروع کنید.

داروهای در دسترس تب و مسکن‌هایی مانند (ایبوبروفن، استامینوفن، آسپرین)، ضد اسیدها و روان‌کننده‌های گوارش (مسهل) و برخی از داروهای ساده‌ی دیگر می‌توانند به شما کمک کنند سختی بیماری را حداقل تا پیش از مراجعه به پزشک کاهش دهید.

در برخی ار مناطق ممکن است یافتن دارو سخت باشد مخصوصا در صورت ندانستن زبان مقصد، به این دلیل پیشنهاد می‌شود جعبه‌ی کمک‌های اولیه و دارو‌های ساده را با خود از خانه ببرید.

حتما پیش از مصرف دارو با پزشک خود هماهنگ کرده یا پیش از سفر درباره‌ی داروهای مجاز برای خودتان از وی سوال بپرسید.

۵. از همسفرهایتان محافظت کنید

اگر یک مسافر بیمار سفر را برای همه سخت کند، چند مسافر بیمار همه‌ چیز را کاملا نابود خواهند کرد. اگر احساس می‌کنید در شرف بیماری هستید، سریعا برای درمان اقدام کنید تا با این کار همسفرانتان از بیماری در امان باشند.

در اینجا چند روش را برای محافظت از همراهانتان در برابر سرایت بیماری شما توضیح می‌دهیم:

  • دست‌هایتان را مداوم بشویید و از همراهانتان بخواهید همین کار را انجام دهند
  • خودتان وسایل شخصیتان را حمل و مراقبت کنید
  • مسواکتان را از جای نگهداریش کنار دیگر مسواک‌ها بردارید
  • دستتان را در خوراکی‌های آن‌ها نبرید
  • برای هیچ‌کس جز خودتان از بوفه غذا و خوراکی برندارید
  • ظرف، لیوان، دستمال و غذا را مشترکا استفاده نکنید
  • به تلفن همراه یا کارت کلید دیگران دست نزنید
  • هر شب از همان بالشت خودتان استفاده کنید

۶. خود را قرنطینه کنید

اگر خیلی بیمارید بهتر است با گرفتن اتاق مجزا در هتل برای یک شب یا بیشتر خود را قرنطینه نمایید. با اینکار نه تنها دیگران از بیماری در امانند بلکه دیگر مزاحم استراحتشان با سرفه، ترش کردن، خلط و غیره نمی‌شوید. وقتی مزاحم خواب دیگران شوید مقاومت آن‌ها نیز در برابر بیماری کم می‌شود.

این کار می‌تواند هزینه‌بر باشد اما گاهی همسفران هزینه‌ی اضافه را بین خود تقسیم می‌کنند. من و دوستانم (نویسنده‌ی مقاله) سال‌ها پیش یک بار در سفری این کار را کردیم. پس از یک شب سخت، دوستمان از شدت بیماری مجبور شد هتل و سفر را ترک کند پس ما نتیجه گرفتیم آن هزینه ارزشش را داشت.

نظر شما عزیزان کجارویی چیست؟ آیا تجربه‌ای دراین مورد دارید؟ مثل همیشه با کجارو خصوصا بخش دوم این مقاله همراه باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه