کوپچ؛ روستایی آرمیده در میان کوه های نیکشهر

زهرا صالح نژاد
زهرا صالح نژاد شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
کوپچ؛ روستایی آرمیده در میان کوه های نیکشهر

در استان سیستان و بلوچستان روستاهایی وجود دارد که علیرغم محرومیت زیبایی و طبیعت فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند گزینه مناسبی برای گردش باشند. با کجارو همراه باشید.

کوپچ واقع در سیستان و بلوچستان شهرستان نیکشهر و در بخش لاشار، لاشار جنوبی واقع شده است. اینجا روستایی سرسبز با آب‌وهوای معتدل کوهستانی و اقلیم زیبا است. اغلب نیروی جوان و تحصیل‌کرده روستا در دهستان و شهرهای مجاور جهت امرار و معاش شاغل هستند.

پیشینه تاریخی

پیشینه تاریخی روستای کوپچ تاریخ و گذشته هر روستایی حقایق خاصی را در مورد آن سکونتگاه در گذر تاریخ به نمایش می‌گذارد. روستاها بر حسب تصادف به وجود نیامده‌اند، بلکه در شکل‌گیری آنها ساختار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار بوده است.

بر خلاف اذعان بعضی‌ها که بر این باورند روستاها به صورت خودبه‌خودی به وجود آمده‌اند، باید گفت نه تنها آن‌ها به صورت تصادفی به وجود نیامده‌اند، بلکه در پیدایش آن‌ها عوامل متعددی به صورت ارگانیک تاثیرگذار بوده که بسته به میزان اهمیت هر یک از این عوامل، نقش آن‌ها در طی دوره‌های مختلف دستخوش تغییر و تحول قرار گرفته است. همین عوامل تاثیرگذار در روستا، گذشته و تاریخ ویژه‌ای را در مورد آن روستا در متن خود دارد.

کودچ

کودچ

روستای کوپچ بنابر اظهار نظر پژوهشگران و علاقه‌مندان به مباحث تاریخی مردم کوپچ شاخه‌ای از طوایف کوچ که بعدا قفس وقفچ و نهایتا به کوپچ تغییر نام داده است، چنانچه این نظریه درست باشد، قدمت این روستا به پیش از اسلام بر می‌گردد، اما شواهدی مانند قبرستان جنگ مغول و قنات کهن گیشراتی و نخل‌های سر به آسمان این باور را در سطح منطقه به مرحله تایید رسانیده که کوپچ یکی از قدیمی‌ترین آبادی‌های لاشارزمین است.

کودچ

این منطقه معتدل و نسبتا اقلیم خوش آب‌وهوایی است. در این منطقه اغلب درخت خرما آن هم نوع مرغوب مضافتی به عمل می‌آید و میوه‌هایی از نوع درخت سیب، انگور، پرتقال، هلو، لیمو ترش و لیمو شیرین، ترنج و ... به عمل می‌آید.

سفره زیر زمینی غنی از آبی دارد حتی با بارندگی های کم باز هم آبش کم نشده است.

وجه تسمیه

نام روستا مخفف کوه و پیچ است، یعنی دور تا دور این دهستان را کوه‌ها محصور کرده‌اند. این دهستان همچون نگینی در میان کوه‌ها واقع شده و در واقع منطقه کوهستانی است.

جاذبه‌های طبیعی

این دهستان با چشم‌اندازهای زیبا و کوهستانی و باغات و نخل‌های زیبا این منطقه را جذاب کرده است و جلوه‌های طبیعی کوه‌های دور و اطرافش از جمله کوه پیزوهک و کوه کلاتکینک منظره زیبایی از روستا را بر بالای این کوه به نمایش می‌گذارد. خانه‌های خشت و گلی اغلب تخریب و جایشان را به خانه‌های مدرن داده است.

کودچ

کودچ

آبشار گرموسی

کودچ

آبشار گرموسی واقع در آبادی کشیگان پشت گر است.

این آبشار زيبا در منطقه لاشار، لاشارجنوبی چهار كيلومتری و جنوب غربی روستای كوپچ آبادی کشیگان (پشت گر) قرار دارد. وجه تسميه آن اين است كه حدود ٣ قرن پيش شخصی به نام موسی چند بوته نخل در كنار آبشار كاشته و به اين دليل بود اين آبشار آبادی پشت آن معروف به پشت گر است. نخل‌های به جامانده در پشت آبشار گرموسی قدمتی حدود ٣٠٠ ساله دارند و زيبای دو چندانی به اين آبشار زيبا و دل انگيز داده است.

غار ملاسليمان (هو سلیمان)

کودچ

غار ملا سليمان معروف به (هو سليمان) یکی از غارهای تاريخی در منطقه لاشار نزديك روستای كوپچ و از توابع این روستا است. اين غار در يكی از دره‌های رود كوچهک از شعبه‌های رودخانه كوپچ در كوه‌های گراوانی به فاصله ۵ كيلومتری جنوب روستای كوپچ واقع شده است.

سليمان معروف به ملا سليمان از نزديكان دادشاه بلوچ نيلگی كه سرمچار مبارز و آزديخواه و مخالف دولت ستم شاهی بوده است. در حدود سال ١٣٣٧ شمسی بعد از قتل دادشاه و برادرش محمد در جنگ جاه ابگاه با مهیم خان میرلاشاری و همراهانش در اين غار پناه گرفت. نيروهای دولتی در یک زمستان خیلی سرد و وحشتناک با راهنمايی افراد محلی اين مكان را شناسايی کردند، البته قبل از جنگ و هدف قراردادن گروه ملا سلیمان دولت و نیروهای امنیتی همگی سران لاشار را به محل فرا خواندند و تا به واسطه پادرمیانی سران لاشار از گروه ملا سلیمان تقاضای تسلیم شدن کنند، ولی ایشان به هیچ وجه کوتاه نیامدند و حدود پنج شبانه روز جنگ و جدال نیروهای امنیتی وقت با گروه ملا سليمان ادامه یافت. صدای تیر اسلحه ملاسلیمان با کل اسلحه‌ها فرق داشت و اسلحه‌اش همان اسلحه دادشاه بود و در طول این درگیری از صدای تیر ملاسلیمان مردم می‌فهمیدند او هنوز زنده است. غار به‌طور طبیعی طوری بود که سنگر محکم و تیرگیری برای گروه بود که به هیچ وجه تیر به آن‌ها اصابت نمی‌کرد و بر همین اصل بود که درگیری‌شان پنج شبانه‌روز طول کشید. نیروهای امنیتی به بالگرد و توپ متوسل شدند و با توپ و بالگرد غار را هدف قرار دادند که در این جریان ملا سلیمان کشته شد.

بعد از اين جريان تاریخی و پرهیاهوی، این غار به غار ملاسلیمان یا به گویش محلی (هود سلیمان) معروف شد و هم اكنون يكی از جاذبه‌های گردشگری و تاريخی منطقه لاشار گراوانی از توابع روستای کوپچ شهرستان نيكشهر است.

گراوانی

منطقه زیبای گراوانی دارای آب فراوان و طبیعت بکر و در جنوب روستای کوپچ واقعا شده است.

کودچ

کشیگان

این منطقه نزدیک روستای کوپچ دارای نهر و چشمه‌های آب روان و آبشار زیبا است. آب آن از سفره‌های زیرزمینی و زیر کوه تامین می‌شود و همیشه در جیان است. جلوه‌های طبیعی، زمین‌های کشاورزی، نخل‌های قدیمی بلند قامت و استوار، پوشش گیاهی و گیاهان دارویی وحشی محلی و کوه‌های سر به فلک کشیده منظره زیبا و دلفریبی برای منطقه ایجاد کرده است.

سوزن‌دوزی؛ هنر دست بانوان کوپچ

کودچ

سوزن‌دوزی عبارت است از كارهای دست‌دوزی كه تنها با مدد از دستانی توانا و فكر خلاق هنرمندان برعرصه‌ی یک پارچه جاودان می‌گردد. سوزن‌دوزی را می‌توان عصاره‌ی درددل‌های زنانه و بازتاب خاطرات تلخ و شیرین قومی در طول تاریخ برشمرد كه خود آمیزه‌ی ذهنی‌ از آهنگ و ریتم حركت دست‌ها شده است  و منجر به پدید آمدن آثاری جاندار و جاودانه برتاروپودی سردو بی روح می‌شود.

کودچ

مطالب مرتبط:

دیدگاه