منهتن؛ جاذبه های ناشناخته

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
منهتن؛ جاذبه های ناشناخته

مرکز شهر نیویورک بسیار فراتر از محلی برای تجمع توریست‌ها، مرکزهای خرید و نورهای اغواگر میدان تایمز است. با کجارو همراه باشید تا با مکان‌های مخفی نیویورک آشنا شوید.

زمانی که کلمه‌ی مرکز شهر به گوش شما می‌خورد معمولا تصور می‌کنید که در حین این که مشغول خوردن بیسکویت نمکی هستید، سر خود را به سمت بالا می‌چرخانید تا از مرکز راکفلر (Rockefeller Center) عکاسی کنید.

تصوراتی از توریست‌ها، قیل‌وقال بلیط‌فروشی‌ها در برادوی (Broadway)، گاوچران عریان در میدان تایمز (نوازنده گیتاری به این لقب) با مرکزشهر نیویورک عجین شده است.

رایحه‌ی اتاق‌های پنهان در قسمت زیرین ایستگاه مرکزی اصلی از مواردی است که البته نادیده گرفته می‌شود.

مرکزشهر نیویورک هیچ‌گاه خوردن کاسه‌ای داغ از رامن (نوعی غذا) در قسمت زیرین ساختمانی اداری را در ذهن تداعی نمی‌کند.

این متن قصد دارد شرح دهد که چرا باید دوباره به کندوکاو نیویورک بپردازید، حتی در صورتی که قبلا از «سیب بزرگ» (لقب نیویورک) بازدید کرده‌اید.

مرکز راکفلر

روسای جمهور همیشه به فوت‌و‌فن رازداری مسلط بوده‌اند و ایستگاه مرکزی شهر بهترین شاهد این مدعا است.

فرانکلین روزولت از بیماری فلج اطفال رنج می‌برد و از کمر به پایین فلج بود. با این وجود هیچ‌گاه اجازه نداد که حتی یک آمریکایی از این موضوع خبردار شود.

از این رو او نیاز داشته تا از گرند سنترال ترمینال (Grand Central Terminal) به والدورف آستوریا (Waldorf Astoria)،بدون این که توسط کسی دیده شود، جابه‌جا شود. به همین دلیل «مسیر ۶۱» در زیر این ترمینال ساخته شد.

مسیر ۶۱

در یکی از این تورهای پیاده برای جستجوی محل‌های دیدنی و پنهان نیویورک، شانس با من همراه شد تا از بسیاری از رازهای مخفی آن آگاه شوم.

روزانه ۷۵۰ هزار نفر در گرند سنترال رفت‌وآمد می‌کنند: رقمی بسیار شگرف که اکثریت آن‌ها به منظور لذت بردن از معماری فوق‌العاده محل به آنجا مراجعه می‌کنند.

البته آن‌ها با بسیاری از موارد مهم دیگر اصلا روبه‌رو نمی‌شوند.

لیدر تور ما، مامور رسمی گرند سنترال، دن بروکر (Dan Brucker)، همانند یک فوق‌ستاره نیویورکی است و به تورهای آکنده از حقایق و بسیار مهیج‌اش شهرت دارد.

دن همه‌چیز را از قلب شکافته شده ترمینال تا راهرو‌های مخفی شده پشت شیشه‌های کدر را به ما نشان داد.

گرند سنترال

اگر می‌خواهید تمامی رازهای (از زمین‌های تنیس مخفی تا اشتباهات معماری) این مکان را بدانید، بهتر است به دن مراجعه کنید.

شانس با ما همراه بود و توانستیم نگاهی به داخل «اتاق وضعیت» (Situation Room) بکنیم و دور میزی بنشینیم که روسای صنعت ریلی برنامه‌ی تخلیه میلیون‌ها نفر را در ۱۱ سپتامبر تهیه کردند.

رالف لاورن قهوه سرو می‌کند؟

اگر کسی به من می‌گفت فنجان قهوه مورد علاقه من از مغازه رالف لوران است، احتمالا به او می‌خندیدم و از او می‌خواستم نزدیک‌ترین شعبه دانکین دوناتس (Dunkin’ Donuts) را به من نشان بدهد.

چند قدم آن‌ور برج ترامپ خیابان پنجم پولو رالف لاورن (Polo Ralph Lauren) قرار گرفته است.

از میان کفش‌های گران‌قیمت و چکمه‌های سوارکاری عبور کنید و با آسانسور به طبقه اول بروید. در آنجا کافه‌رستورانی به نام رالفز (Ralph’s) خواهید یافت.

شاید برای نیویورکی‌ها این مسئله‌ای پیش‌ پا افتاده به نظر بیاید اما برای یک بریتانیایی بسیار مشتاق، این محل یکی از زیباترین مکان‌های مرکزشهر محسوب می‌شود.

قهوه بسیار طعم مطبوعی دارد و رالفز شیر بادامی ویژه نیز سرو می‌کند.

میزی در نزدیکی پنجره انتخاب کنید و در حالی که از فنجان داغ قهوه خود لذت می‌برید نورهای رنگارنگ، تاکسی‌های زردرنگ و خریداران و حتی تظاهرکنندگان را در خیابان پنجم تماشا کنید.

رالف لاورن

اگر دقیق تر نگاه کنید هتل شما نیز یک اثر تاریخی است

هتل هیلتون از زمان رییس جمهور کندی میزبان روسای جمهور بوده است. در ۸ نوامبر ۲۰۱۶، دونالد ترامپ روی سنی که پر از خبرنگار بود قدم نهاد و سخنرانی پیروزی خود را ایراد کرد که جهان را تکان داد.

این سخنرانی در کتاب‌های تاریخ نوشته و به عنوان نقطه‌ی آغازین یکی از جنجال‌‌ برانگیزترین دولت‌های آمریکا ثبت خواهد شد. سخنرانی در جشن شبانه پیروزی ترامپ و در سالن باله هتل هیلتون برگزار شد.

این هتل بزرگترین اقامتگاه در نیویورک است و در گذشته میزبان هنرمندانی چون بیتلز (Beatles)، الویس (Elvis) و مسابقات بین المللی جوایز امی بوده است.

شعر آهنگ «تصور کن» ساخته جان لنون در این محل نوشته و بر روی کاغذی با مارک هیلتون با خطی کج و معوج نگاشته شده است.

هتل هیلتون نیویورک

مرکز غذاخوری‌ها را در میان ساختمان‌های اداری بیابید.

از لحاظ خورد و خوراک مرکز شهر بی‌نظیر است. غذا دوستان همیشه در کمین هستند تا در غیرعادی‌ترین محل‌ها به صرف غذا بپردازند.

داخل ساختمانی که بر روی آن «Urbanspace Vanderbilt» با حروف مسی حک شده است، بهشت غذا دوستان در میان جمعی از توریست‌ها قرار گرفته است.

اوربان‌اسپیس (Urbanspace) سرسرایی وسیع است که در آن دکه‌های غذای محلی به صورت دائمی مشغول به کار هستند. منوی غذا در این محل متنوع است، ساندویچ‌های گیاهی لذیذ، آب‌میوه‌های تازه تهیه شده، پیتزای ناپولی، لابستر، مک‌اندچیز و سوپ‌های سالم همگی در این مکان در دسترس هستند.

موزه هنرهای معاصر (MoMA)

موزه‌ی هنرهای معاصر

بازدیدکردن از این موزه بی‌شک برای هر گردشگر نیویورک یک ضرورت است. این موزه، که یکی از مهم‌ترین موزه‌های آمریکا است، حاوی برخی آثار آیکونیک (آثاری مهم که مانند نماد یک سبک هستند) و تاریخ‌ساز هنر مدرن است.

اگر از راهروهای موزه که دیوارهای سفید آن را احاطه کرده‌اند به بیرون قدم بگذارید با کافه‌رستوران فرانسوی-آمریکایی موزه روبرو می‌شوید.

تا ۴ نفر این امکان را دارند تا منویی مطابق سلیقه آن‌ها تهیه شود.

مطالب مرتبط:

منبع Metro

دیدگاه