روزشمار: ۲۴ دی؛ زادروز «بارتولو ميو دياز» كاشف دماغه امید نیک

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۲۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۲۴ دی؛ زادروز «بارتولو ميو دياز» كاشف دماغه امید نیک

«بارتولو ميو دياز» کاشف و دریانورد پرتغالی در چنین روزی در ۱۳ ژانویه سال ۱۴۵۰ میلادی متولد شد. او کاشف دماغه امید نیک بود.

«بارتولو ميو دياز» یک نجیب‌زاده از خانواده‌های سلطنتی پرتغال و کاشف پرتغالی بود. او در سيزدهم ژانويه سال ۱۴۵۰ میلادی در پرتغال به دنيا آمد. به سبب استقبال فراوان جوانان آن زمان از نيروی دريايى، او نيز كه اجدادش دريانورد بودند به اين كار پرداخت و پس از ساليانی به مقام ناخدايى رسيد.  دياز از آن زمان سفرهای دريايى فراوانی انجام داد. تقریبا هیچ چیز در مورد زندگی بارتولو ميو دياز قبل از سال ۱۴۸۷ شناخته شده نیست، جز این که او در دربار پادشاه پرتغال بود و سرپرستی انبار سلطنتی را عهده‌دار بود. در سال ۱۴۸۸، دياز، اولین دریانورد اروپایی شد که سراسر آفریقای جنوبی را دور زد و یک مسیر دریایی از اروپا به آسیا باز کرد.

مجسمه بارتولو میو دیاز

شاه جان دوم پرتغال که مجذوب افسانه پریستر جان، یک رهبر قرن دوازدهم مرموز و احتمالا ساختگی از کشور مسیحیان در آفریقا شده بود، گروهی از کاشفان را به جستجو زمینی برای پادشاهی مسیحی در اتیوپی فرستاد. شاه همچنین می‌خواست راهی را در سراسر قسمت جنوبی خط ساحلی آفریقا پیدا کند، بنابراین فقط چند ماه پس از اعزام کاشفان زمینی، او دیاز را برای این کار استخدام کرد و به او دستور داد که به سفر سراسر قسمت جنوبی آفریقا به امید پیدا کردن یک مسیر تجاری به هند برود. در ماه آگوست سال ۱۴۸۷، دیاز به همراه سه نفر دیگر با کشتی از بندر لیسبون، پرتغال را ترک کرد. دیاس به دنبال مسیر از مسیرهایی که توسط کاشف پرتغالی قرن ۱۵ «دیوگو کائو» رفته بود، استفاده کرد. در این سفر توانست به طلا هم دست یابد. دیاز در دسامبر به خلیج والویس رسید. در این سفر او و کشتی‌اش دچار طوفان شد. 

دياز پس از پيمودن اقيانوس اطلس به سوی جنوب، در ۲۸ آگوست سال ۱۴۸۸ میلادی، دماغه اميدنیک را در جنوبی‌ترين قسمت از قاره آفريقا كشف كرد. دياز پس از اين كشف به شهرت فراوان رسيد. با این کشف، دیاز توانست درهای تجارت با هند و دیگر قدرت‌های آسیا را به روی پرتغال باز کند.  او همچنین باعث شد که جنوا (شهری در ایتالیا) توسط «کریستف کلمب» کشف شود.

سکه بارتولو میو دیاز

«مانوئل من»، جانشین شاه جان دوم پرتغال، دستور داد دیاز به عنوان مشاور کشتی‌سازی در سفر واسکو دا گاما خدمت کند. دیاز همراه با دا گاما به جزایر کیپ ورد رفت و پس از آن به گینه بازگشت. کشتی دا گاما در می ۱۴۹۸ نزدیک به یک دهه پس از سفر تاریخی دیاز، از هند به آفریقا رسید. پس از آن، مانوئل یک ناوگان عظیم به هند تحت فرماندهی «پدرو آلوارز کابرال» فرستاد و دیاز کاپیتان یکی از کشتی‌ها شد. آنها در مارس سال ۱۵۰۰ میلادی به برزیل رسیدند، پس از آن در سراسر اقیانوس اطلس به سمت آفریقای جنوبی رفتند. در ماه مه همان سال طوفان گرفت و چهار عدد از کشتی‌ها غرق شدند، دیاز نیز با تمام خدمه در دریا غرق شدند و به این ترتیب بارتولو دياز در ۲۹ می سال ۱۵۰۰ میلادی در ۵۰ سالگی درگذشت.

در همین روز:

  • درگذشت «دكتر احمد تفضُلی» ايران‌شناس معاصر (۱۳۷۵ شمسی)
  • تولد «محمدعلی شاه قاجار» در تبريز (۱۲۸۹ قمری)

مطالب مرتبط:

دیدگاه