روزشمار: ۱۳ دی؛ تغییر نام شهر «يربا بوئنا» به سانفرانسيسكو

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی دوشنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۱۳ دی؛ تغییر نام شهر «يربا بوئنا» به سانفرانسيسكو

در چنین روزی در سال ۱۸۴۷ میلادی شهر «یربا بوئنا» به سانفرانسیسکو تغییر نام داد. نخستین اروپایی‌هایی که در این منطقه ساکن شدند اسپانیایی‌ها بودند که در سال ۱۷۷۶ بدین مکان آمدند.

شهر سان‌فرانسیسکو در نوک شمالی شبه‌جزیره سان‌فرانسیسکو و در کنار خلیج سان‌فرانسیسکو قرار دارد. چندین جزیره درون خلیج و جزایر فارالون نیز که در ۲۷ مایلی ساحل در اقیانوس آرام قرار دارند بخشی از محدوده شهری سانفرانسیسکو بشمار می‌آیند.

شهر سان‌فرانسیسکو نقطه مرکزی در محدوده کلانشهری منطقه خلیج سانفرانسیسکو بشمار می‌رود. این محدوده کلانشهری در جمع ۷ میلیون جمعیت دارد. شهر سانفرانسیسکو پس از نیویورک متراکم‌ترین شهر آمریکا از نظر جمعیت است.

نخستین اروپایی‌هایی که در سانفرانسیسکو ساکن شدند اسپانیایی‌ها بودند که در سال ۱۷۷۶ بدین مکان آمدند. پس از هجوم طلای کالیفرنیا در سال ۱۸۴۸، شهر سانفرانسیسکو هم به سرعت رشد کرد.

مکان‌های دیدنی سان‌فرانسیسکو

گرچه این شهر همانند سایر مناطق کالیفرنیا آب و هوای مدیترانه‌ای دارد اما به خاطر جریان‌های هوایی در تابستان هم هوای آن گرم نیست و در زمستان مرطوب و معتدل است.

گلدن گیت را می‌توان نه‌تنها سمبل سان فرانسیسکو بلکه، پس از مجسمه آزادی، سمبل آمریکا دانست. پل بی بریج که پل ارتباطی بین سان فرانسیسکو و اوکلند است، نیز از پل‌های بزرگ و معروف این شهر است.

گلدن گیت

در سال ۱۹۹۷، حدود ۴۱۳۸۱۰۰۰ وسیله نقلیه از روی این پل عبور کردند. ۳۰ نفر در هنگام ساخت این پل از روی آن سقوط کردند و به‌دلیل وزش بادهای شدید، کارگران در هنگام ساخت آن با مشکلات بسیاری مواجه شدند. ساکنین شهر سانفرانسیسکو این پل را نماد شهر خود به حساب می‌آورند.

جزیره آلکاتراز در مرکز خلیج سانفرانسیسکو در کالیفرنیا واقع شده است و تا سال‌ها پیش به‌عنوان یک محدوده نظامی شناخته شده بود و پس از آن نیز امن‌ترین زندان در جهان به شمار می‌رفت. اما امروزه این جزیره با نظارت آژانس پارک‌های ملی آمریکا، به مکانی تاریخی تبدیل شده و به‌عنوان بخشی از جاذبه‌های توریستی این ایالت در معرض دید همگان قرار دارد.

جزیره آلکاتراز

سان فرانسیسکو همچنین به‌دلیل داشتن تپه‌های بلند شهرت دارد. ارتفاع این تپه‌ها گاهی به ۳۰ متر هم می‌رسد. ناب هیل، راشن هیل و بلندی‌های پاسیفیک از معروف‌ترین تپه‌های شهر هستند.

اوشن بیچ و بیکر بیچ از پلاژهای زیبای این شهر بشمار می‌آید اما به‌دلیل سردی آب اقیانوس و امواج بلند چندان برای شنا کردن مناسب نیستند. ضلع شرقی سان فرانسیسکو لنگرگاه کشتی‌های مسافربری و تجاری بوده و اسکله ماهیگیران در این منطقه قرار دارد که از جاهای محبوب گردشگران است.

اوشن بیچ

بیکر بیچ

خیابان مارکت مهم‌ترین قسمت اداری و تجاری سان فرانسیسکو به حساب می‌آید. محله چینی‌ها از محله‌های بزرگ و قدیمی این شهر و بزرگترین تجمع مردم چینی‌تبار در خارج از کشور چین است. از دیگر قسمت‌های شهر محله نورت بیچ است که ایتالیایی‌نشین و جای بسیاری از رستوران‌های ایتالیایی این شهر است. ناحیه میشن از مناطق پرجمعیت سان فرانسیسکو بشمار می‌رود که بیشتر ساکنانش از کارگران مهاجر از آمریکای جنوبی هستند. محله ریچموند در شمال گلدن گیت پارک و محله سانست در جنوب این پارک از محله‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد این شهر هستند.

از نقاط دیگر دیدنی این شهر کاخ هنرهای زیبا، پل گلدن گیت، جزیره آلکاتراز، محله چینی‌ها، برج سوترو، موزه هنرهای معاصر سانفرانسیسکو، فرهنگستان علوم کالیفرنیا و برج هرمی شکل ترنس آمریکا را می‌توان نام برد. محله هیت-اشبری که نام آن با جنبش دهه ۶۰ هیپی‌ها عجین شده و فضای هیپی‌وار خود را هم‌چنان نگاه داشته نیز از محله‌های دیدنی این شهر است.

در همین روز:

  • زادروز جلال‌الدین همایی ادیب، شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی (۱۲۷۸ شمسی)
  • درگذشت «نيما یوشیج» شاعر نوسرای معاصر (۱۳۳۸ شمسی)
  • سالگشت درگذشت «سيبويه» زبان شناس معروف ايرانی (۷۹۳ میلادی)
  • تصرف كلكته هند توسط انگليسی‌ها (۱۷۵۷ میلادی)
  • نصب نخستين صندوق پستی جهان در وين (۱۸۴۳ میلادی)
  • گرفتن نخستین عکس از ماه (۱۸۳۹ میلادی)
  • زادروز «مسعود رفقی» کارشناس بنام امور مسافرت‌های هوایی و مدیر و مالک آژانس «پرس وایاژ» (۱۹۳۶ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه