روزشمار: ۲۰ شهریور؛ آغاز نبرد «مازوری» بین آلمان و روسيه در جنگ جهانی اول

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۰
روزشمار: ۲۰ شهریور؛ آغاز نبرد «مازوری» بین آلمان و روسيه در جنگ جهانی اول

در چنین روزی نیروهای آلمانی به مواضع ارتش روسیه در نزدیکی دریاچه مازوری در لهستان حمله کردند. در اين جنگ سه‌ روزه آلمانی‌ها پیروز شدند.

در پی آغاز جنگ جهانی اول و پيوستن روسيه به متفقين و نيز اعلام جنگ آلمان به اين كشور، در ۱۰ سپتامبر ۱۹۱۴ میلادی یکی ديگر از صحنه‌‏های رويارویی و نبرد ميان روسیه و آلمان آغاز شد. فرماندهان نیروهای آلمانی هیدنبورگ و اریش لودندورف بود که با زیرکی و قدرت خود توانستند ارتش روسیه را شکست دهند.

اریک لادندورف

در اين جنگ سه روزه كه در كنار درياچه مازوری ميان نيروهای دو كشور به وقوع پيوست، آلمانی‌ها با استفاده از تكنيک‌های جديد رزمی و سلاح‌‏های جديد پيروز شدند. در اين نبرد حدود ۲۰ هزار سرباز روسی كشته و ۴۵ هزار نفر اسير شدند.

نبرد مازوری

منطقه دریاچه‌ای مازوری، منطقه‌ای دریاچه‌ای در شمال شرقی لهستان است که از نظر جغرافیایی، در ناحیه مازوری قرار داشته و شامل بیش از ۲۰۰۰ دریاچه است.

دریاچه مازوری

این منطقه دریاچه‌ای که در عصر یخبندان پلیستوسنی شکل گرفته است تقریبا تا ۲۹۰ کیلومتر به‌سمت شرق پایین‌دست رود ویستولا تا مرز لهستان با لیتوانی گسترده شده و منطقه‌ای در حدود ۵۲ هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. بسیاری از تپه‌های آن بخشی از یخ‌رفت‌ها را تشکیل می‌دهند و بسیاری از دریاچه‌ها نیز در این یخ‌رفت‌ها واقع شده‌اند. دریاچه‌ها توسط شبکه‌ای از رودخانه‌ها و کانال‌هایی که تشکیل سیستم وسیعی از آبراه‌ها را می‌دهند به‌خوبی با یکدیگر مرتبط شده‌اند و خود این سیستم نیز به‌نوبه خود، توسط کانال سده هجدهمی مازوری به دریای بالتیک می‌پیوندد.

دریاچه مازوری

منطقه دریاچه‌ای مازوری یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری و تفرجگاه‌ها در اروپای مرکزی است و علاقه‌مندان به قایق‌سواری، کانوسواری، ماهی‌گیری، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و همچنین دوست‌داران طبیعت به اینجا می‌آیند. این منطقه که در طول جنگ جهانی اول صحنه وقوع نبرد اول دریاچه‌های مازوری در ۱۹۱۴ و نبرد دوم دریاچه‌های مازوری در ۱۹۱۵ بود در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان یکی از فینالیست‌های عجایب هفت‌گانه طبیعت انتخاب شد.

در همین روز:

  • بانک ملی ايران توسط شاه و هيئت دولت رسماً افتتاح شد و مورد بازديد قرار گرفت. (۱۳۰۷ شمسی)
  • بنا به پيشنهاد فرهنگستان و تصويب هيئت وزيران نام تعدادي از شهرهای ايران تغيير يافت. (۱۳۱۴ شمسی)
  • افتتاح بزرگ‌ترين طرح آبرسانی خاورميانه در تبريز (۱۳۷۸ شمسی)
  • درگذشت استاد «عبدالمحمد آیتی» پژوهشگر، نویسنده و مترجم معاصر در حوزه فلسفه، تاریخ و ادب فارسی و عربی (۱۳۹۲ شمسی)
  • روز تَرويه
  • يورش به مكه و قتل عام حجاج خانه خدا توسط حكومت بحرين (۳۱۷ قمری)
  • امضای پيمان تاريخی «سن ژرمن» ميان دولت اتريش و متفقين (۱۹۱۹ میلادی)
  • برپایی اولين كنفرانس كشورهای صادر كننده نفت (اوپک) در بغداد (۱۹۶۰ میلادی)
  • روز استقلال كشور آفريقایی «گينه بيسائو» از استعمار پرتغال (۱۹۷۴ میلادی)
  • روز جهانی جلوگیری از خودکشی

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه