پر شدن هتل ها با همایش های بد موقع و ضرر آن به صنعت گردشگری

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
پر شدن هتل ها با همایش های بد موقع و ضرر آن به صنعت گردشگری

برگزاری همایش‌های مختلف از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و یا خصوصی داخلی باعث شده تا برای گردشگران خارجی در این هتل ها جا نباشد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و درباره پر شدن هتل‌ها با برگزاری همایش‌های بی‌موقع و پشت در ماندن گردشگران خارجی می‌گوید:

باید همایش‌های دستگاه‌های دولتی در شهرهای مطرح و مقاصد مهم گردشگران خارجی کاهش یابد یا به فصل‌های کم گردشگر اختصاص یابد تا هتل‌ها بتوانند پذیرای گردشگران خارجی باشند. رشد حضور گردشگران خارجی در ایران می‌تواند باعث ارزآوری و اشتغال‌زایی شود اما این مهم به دلیل کمبود هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور با مانع جدی مواجه است.

از طرفی به رغم عزم جدی دولت یازدهم در هتل‌سازی و ایجاد مراکز اقامتی این مسئله به دلیل کمبود سرمایه داخلی و دشواری جذب سرمایه‌گذاری خارجی زمان بر بوده و ناگزیر به حرکت تدریجی است؛ اگر در این شرایط مسئله کم دقتی برخی دستگاه‌ها در برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های دولتی یک یا چند روزه در شهرهای بزرگ گردشگر پذیر و اندک هتل‌های چهار و پنج ستاره کشور را آن‌هم در فصل‌هایی که اوج ورود گردشگران خارجی به کشور است اضافه کنیم، متوجه یک بحران جدی در این زمینه خواهیم شد که تبعات سوء داخلی و بین‌المللی مالی، فرهنگی و اعتباری برای ما به همراه خواهد داشت و این مسئله با اعتراض انجمن‌های فعال گردشگری از جمله انجمن یا جامعه تور گردانان و کارشناسان و منتقدین گردشگری شده است.

مرتضی رحمانی موحد درباره حل این معضل می‌گوید مسئله ازدیاد برنامه‌ها و همایش‌های دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در شهرهای مطرح گردشگری مثل اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و ... یک مشکل فراگیر و قدیمی است.

معاون گردشگری کشور تاکید کرد:

تاکنون برای حل این مشکل علاوه بر اینکه در موارد مصداقی وارد عمل شده و با آن دستگاه خاص صحبت کرده‌ایم، دو بار این وضعیت را به معاون اول رئیس‌جمهوری منعکس کرده‌ایم و با امعاء نظر ایشان و نظر مساعدی که داشتند، بخشنامه‌ای تنظیم و به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ شده است که تلاش کنند تا جایی که امکان دارد برنامه‌های گردهمایی، سمینار و امور مناسبتی خود را در فصولی غیر از فصول گردشگر پذیر برگزار کنند.

معاون گردشگری خاطرنشان کرد که در همه دنیا رسم است برنامه‌های ملی و بین‌المللی تأثیرگذار در فصول غیر گردشگری انجام می‌شود یا آن را در شهرهای کوچک‌تر باقابلیت‌های بسیار گردشگری و اقامتی برگزار می‌کنند که اتفاقاً ما در ایران نیز شهرهای متعددی داریم که می‌توانند میزبان این همایش‌ها باشند و این موضوع باعث جاذبه و رونق برای مناطق و شهرهای جذاب گردشگری کمتر شناخته شده در زمانی شود که گردشگری یا سفری در آنجا صورت نمی‌گیرد یا کمتر اتفاق می‌افتد.

رحمانی یادآور شد:

متاسفانه اکثر مراسم‌ها و برنامه‌های دولتی ما عموما در روزهای شلوغ و پرازدحام فصل‌های پر گردشگر خارجی انجام می‌شود و برای همین هتل‌ها و نیروی خدمات درگیر آنها می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود تا از فضای بین‌المللی و تأثیرگذار در حوزه گردشگری کمتر بهره‌مند شویم که تلاش خواهیم کرد در این باره با همراهی منتقدان این وضعیت، این نقیصه را تا حد ممکن رفع کنیم.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه