بزرگترین ذخایر نفتی جهان در کدام کشورها هستند؟

امیرعلی محمودی | شنبه, ۲۰ شهریور ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

«ذخایر نفتی» به آن دسته از ذخیره‌های منابع طبیعی اطلاق می‌شود که تحت شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی و نیز با فناوری‌های عصر حاضر، قابل استخراج هستند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

بی‌ثباتی قیمت نفت طی دهه‌ی گذشته، نگرانی‌های بسیاری برای تاجران، دولت‌ها و سیاست‌گذاران دنیا ایجاد کرده است.

این عدم ثبات در قیمت‌ها، به همراه نگرانی‌های زیست‌محیطی در زمینه‌ی اشتهای سیری‌ناپذیری جهان ما برای سوخت‌های فسیلی، سوال‌هایی در ذهن ما ایجاد می‌کند که آیا ذخایر نفتی موجود، پاسخگوی نیازهای بشر خواهد بود؟ عواقب استخراج این نفت‌ها چیست؟ برای روشن‌تر شدن موضوع و نیز پاسخگویی به این سوالات، فهرستی از ۱۱ کشور دنیا با بیشترین ذخایر نفتی جهان برایتان آماده کرده‌ایم. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، بی‌ثباتی قیمت نفت طی سال‌های گذشته، نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است. اکنون اجازه دهید با کشورهای یاد شده آشنا شویم.

۱۱. آمریکا (۳۶٫۵۲ میلیارد بشکه نفت)

نفت

میزان ذخایر نفتی آمریکا، طی چند سال گذشته، به دلیل اتخاذ روش‌های نوین استخراج نفت، بسیار افزایش یافته است. آمریکا اکنون قادر به استخراج نفت و گاز مناطقی است که در گذشته میسر نبود. آمریکا به وسیله‌ی روش‌های «شکست هیدرولیکی» و «حفاری جهت‌دار» در سال ۲۰۱۲ توانست برای اولین بار پس از سال ۱۹۷۵ به ۳۶ میلیارد بشکه نفت دست یابد. با این حال، ذخایر نفتی آمریکا در مقابل ذخایر کشورهایی مانند ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا بسیار ناچیز است.

نکته ۱: شکست هیدرولیکی، یک تکنیک تحریک چاه است که در آن صخره به وسیله‌ی مایع فشرده شده شکسته می‌شود. این فرآیند شامل تزریق پرفشار سیال فرکیینگ (عموماً آب، حاوی ماسه و دیگر مواد سخت‌کننده) به حفره‌ی حفاری به منظور ایجاد ترک‌هایی در آرایش صخره‌ها که از طریق آن گاز طبیعی، نفت خام، و آب‌نمک آزادانه تر جریان یابند، می‌شود.

نکته ۲: حفاری جهت‌دار، عبارت است از فن خاصی که در آن چاه (چاه نفت یا چاه آب) بر پایه برنامه پیش‌بینی شده‌ای، (با استفاده از نرم‌افزار حفاری جهت‌دار) غیر از حالت عمودی، حفاری می‌گردد.

۱۰. نیجریه (۳۷٫۰۷ میلیارد بشکه نفت)

نفت

اگرچه کشور لیبی ذخایر نفتی بیشتری نسبت به نیجریه دارد اما نیجریه با ۳۷٫۲ میلیارد بشکه ذخایر نفتی، بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا و دهمین تولیدکننده بزرگ جهان به شمار می‌رود. در حال حاضر، اگر میدان نفتی جدیدی در نیجریه یافت نشود، میزان نفت فعلی آن تا ۴۵ سال برای این کشور کفایت خواهد کرد. عواملی مانند تخریب لوله‌های نفتی، آدم‌ربایی (کارکنان شرکت‌های نفتی) و تصاحب تأسیسات نفتی توسط جنگ‌ طلبان موجب کاهش تولید نفت و گاز نیجریه شده است. صنعت نفت، ۱۴٪ از اقتصاد نیجریه را تشکیل می‌دهد.

۹. لیبی (۴۸٫۳۶ میلیارد بشکه نفت)

نفت

لیبی نیز با رقابتی تنگاتنگ و برابر با نیجریه، بزرگترین ذخایر نفتی آفریقا را دارد که در سطح جهانی، دهمین کشور دنیا محسوب می‌شود. لیبی پتانسیل بالایی در داشتن سوخت‌های فسیلی بیش از مقدار کنونی است. میدان‌های نفتی بسیار زیاد و کشف نشده‌ای در این کشور وجود دارد که به علت تحریم‌های نفتی گذشته، اجازه‌ی کاوش به آن داده نشده است. در سال ۲۰۱۲، حدوداً ۹۸٪ از درآمد دولت لیبی از صنعت نفت به دست آمد اما در پی بی‌ثباتی‌های اخیر این کشور، قدرت لیبی در زمینه‌ی تولید نفت به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. انتظار می‌رود با بهبود شرایط سیاسی لیبی، سرمایه‌گذاری در زمینه کشف میادین نفتی کشف نشده‌ی این کشور موجب بهتر شدن اوضاع اقتصادی آن شود.

۸. امارات متحده عربی (۹۷٫۸ میلیارد بشکه نفت)

نفت

امارات متحده عربی بیشترین نفت خود را از «میدان نفتی زاکوم» به دست می‌آورد که چیزی در حدود ۶۶ میلیارد بشکه است. این میدان نفتی پس از میدان‌های نفتی غوار در عربستان سعودی و برقان در کویت، سومین میدان نفتی بزرگ منطقه محسوب می‌شود. تقریباً ۴۰٪ از تولید ناخالص داخلی امارات از استخراج نفت حاصل می‌شود. کشف نفت از سال ۱۹۵۸ تا کنون، موجب رشد همه جانبه‌ی امارات متحده عربی شده و آن را به کشوری مدرن با سطح بالای زندگی تبدیل کرده است.

۷. روسیه (۱۰۳٫۲ میلیارد بشکه نفت)

نفت

روسیه کشوری سرشار از منابع طبیعی برای استفاده در مصارف انرژی است که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به ذخایر عظیم نفتی در دشت‌های منطقه‌ی سیبری اشاره کرد. تولید نفت روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با کاهش بسیار زیادی مواجه شد اما این کشور طی سال‌های گذشته، میزان تولید خود را افزایش داده است. روسیه با کاوش‌هایی که در میان آب‌ها و یخ‌های قطب شمال انجام می‌دهد، امیدوار است میزان نفت و گاز استخراجی خود را افزایش دهد.

۶. کویت (۱۰۴ میلیارد بشکه نفت)

نفت

کویت با اندک وسعتی که دارد، بسیار بیشتر از سهم واقعی خود دارای ذخایر نفتی در سطح جهان است. بیش از ۵ میلیارد بشکه از ذخایر نفتی کویت در ناحیه‌ی بی‌طرف «سعودی-کویتی» قرار دارد. این نفت به طور مساوی بین کویت و عربستان تقسیم می‌شود. بیش از ۷۰ میلیارد بشکه نفت کویت از میدان نفتی برقان، دومین میدان نفتی بزرگ جهان به دست می‌آید.

۵. عراق (۱۴۴٫۲ میلیارد بشکه نفت)

نفت

عراق علاوه بر شرایط نابسامان سیاسی‌اش طی سال‌های اخیر، از جمله بزرگترین مالکان ذخایر نفت خام جهان به شمار می‌رود. در واقع، به دلیل وجود ناآرامی‌های داخلی و نیز اشغالگری‌های نظامی عراق توسط دیگر کشورها طی دهه‌های گذشته، هیچ‌گونه کاوش معناداری برای استخراج نفت در اینجا مسیر نبود. در نتیجه، حتی اطلاعاتی که نشان دهنده‌ی میزان دقیق ذخایر نفتی عراق است نیز مربوط به اطلاعات آماری زمین‌ لرزه‌نگاری دو بعدی سه دهه پیش است. با این حال، با وجود ثبات نسبی حاکم بر عراق طی سال‌های گذشته، امیدهایی برای توسعه‌ی زیرساخت‌های نفتی این کشور وجود دارد.

۴. ایران (۱۵۷٫۸ میلیارد بشکه نفت)

دکل نفتی

ایران در حدود ۱۶۰ میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد که این کشور را به لحاظ ذخایر نفتی، در زمره‌ی کشورهای ثروتمند جهان قرار می‌دهد. ایران پس از ونزوئلا و عربستان سعودی، بیشترین ذخایر نفتی قابل دسترس را دارد. منظور از این‌گونه ذخایر، میدان‌های نفتی در دسترس هستند که استخراج نفت از آن بسیار ساده است. کانادا ذخایر نفتی زیادی دارد که قابل دستیابی نیستند.

ایران برای اولین بار در سال ۱۹۰۸ برابر با ۱۲۸۷ شمسی توانست به نفت دست یابد. ایران با میزان استخراج کنونی‌اش تا ۱۰۰ سال دیگر نیز نفت خواهد داشت. برخلاف عربستان که ذخایر نفتی‌اش در چند میدان نفتی بزرگ و غنی پخش شده است، نفت ایران در ۱۵۰ میدان نفتی مختلف قرار دارد که بسیاری از آن‌ها هم دارای نفت خام و هم گاز طبیعی هستند.

۳. کانادا (۱۷۱ میلیارد بشکه نفت)

نفت

تا اواخر سال ۲۰۱۴، کانادا ۱۷۲٫۹ میلیارد بشکه نفت در اختیار داشت که مقدار زیادی از آن در قالب ذخایر «ماسه‌های نفتی» در استان آلبرتا بودند. ماسه‌های نفتی یا ماسه‌های قیردار نوعی منبع نفت غیرمتعارف هستند که یا به صورت ماسه‌های آزادند و یا به صورت سنگ‌های سفت‌ شده‌ای از مخلوط ماسه، گِل رس، آب و قیر (نفت بسیار سنگین و با گرانروی بسیار بالاتر از نفت معمولی) یافت می‌شوند. علاوه بر این، مقدار زیادی از ذخایر نفتی قابل دسترس کانادا نیز در استان آلبرتای این کشور قرار دارد.

از آن جایی که استخراج بسیاری از ذخایر نفتی کانادا کاری دشوار و سرمایه‌بر است، تولید نفت این کشور عمدتاً به صورت گهگاه صورت می‌پذیرد. بنابراین شرکت‌های نفتی کانادا به استخراج نفت از مکان‌های کم‌تراکم و نفت‌های باارزش‌تر می‌پردازند و برای استخراج نفت خام تنها زمانی تلاش می‌کنند که قیمت نفت بالا باشد.

۲. عربستان سعودی (۲۶۸٫۳ میلیارد بشکه)

نفت

عربستان سعودی چندین دهه است که به دلیل داشتن ذخایر نفتی بسیار زیاد، خود را به عنوان کشوری ثروتمند در عرصه‌های بین‌المللی معرفی می‌کند که بر سیاست‌های جهانی نیز تأثیر بسزایی می‌گذارد. با توجه این تصویری که از عربستان در جهان وجود دارد، ممکن است تعجب کنید که اکنون، عربستان دیگر مالک بزرگترین ذخایر نفتی دنیا نیست.

عربستان با ۲۶۷ میلیارد بشکه نفت، با فاصله‌ی زیادی پشت سر ونزوئلا قرار می‌گیرد. تمامی نفت‌های عربستان در میدان‌های نفتی بزرگ قرار دارد که دسترسی به آن بسیار راحت و بدون درد سر است. علاوه بر این‌ها، ذخایر نفتی عربستان، یک پنجم کل نفت موجود جهان را تشکیل می‌دهد. البته بسیاری نیز بر این باورند که عربستان با کاوش‌های بیشتر، ونزوئلا را نیز پشت سر خواهد گذاشت. برای نمونه، اطلاعاتی از سازمان زمین‌شناسی آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد بیش از ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت کشف نشده در اعماق بیابان‌های خشک عربستان سعودی وجود دارد.

۱. ونزوئلا (۲۹۸٫۴ میلیارد بشکه)

نفت

در حال حاضر، ونزوئلا با بیش از ۲۹۸ میلیارد بشکه نفت، بیشترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد. ونزوئلا اخیراً به این مقام دست یافته است، چرا که پیش از این و تا دهه‌ی گذشته، عربستان مالک بیشترین ذخایر نفتی دنیا بود.

ونزوئلا با کشف ذخایر عظیم «ماسه‌های نفتی» مشابه آن‌چه در کانادا یافت می‌شود، توانست خود را به صدر فهرست دارندگان نفت جهان برساند. با این حال، هنوز هم ذخایر نفتی معمولی با قابلیت دسترسی آسان نیز در ونزوئلا وجود دارد. قیرهای نفتی موجود در رودخانه‌ی اورونوکوی ونزوئلا میزان گرانروی و چسبناکی کمتری نسبت به ماسه‌های نفتی کانادا دارند. بنابراین ماسه‌های نفتی این ناحیه به روش‌های معمول قابل استخراج هستند که در مقایسه با ذخایر نفتی کانادا بسیار کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر قابل دستیابی است.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه