تاثیر احتمالی FATF بر صنعت هوانوردی ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۵
تاثیر احتمالی FATF بر صنعت هوانوردی ایران

موضوع پیوستن ایران به گروه اقدام مالی FATF که در طول روزهای گذشته بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های گستره‌ای را درباره آینده اقتصادی ایران به وجود آورده سوال‌هایی درباره‌ی قراردادهای کلان اقتصادی شکل گرفته پس از اجرای برجام نیز مطرح کرده است که لااقل به نظر می‌رسد این سوال‌ها در حوزه خرید هواپیماهای جدید معنایی ندارد.

ایران‌ایر در طول ماه‌های گذشته و در قالب دو توافق‌نامه جداگانه پیش‌قرارداد خرید حدود ۲۵۰ فروند هواپیمای مسافرتی جدید را با دو شرکت هواپیمایی ایرباس و بوئینگ نهایی کرده است، قراردادهایی که هرچند هنوز اجرایی نشده‌اند، اما اقدامات مناسبی برای نهایی شدن آنها در ماه‌های آینده صورت گرفته است.

علیرضا بحیرایی درباره وضعیت تاثیر احتمالی FATF بر روی صنعت هوانوردی ایران اظهار کرد:

عضویت ایران در FATF به معنای شفاف‌ شدن تبادلات و تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه است. شاید در دوران تحریم که دلال‌ها و یا واسطه‌ها برای صنعت هوانوردی ایران محصولات جدید وارد می‌کردند، پیوستن به این گروه مالی می‌توانست اثراتی منفی از خود برجای بگذارد، اما در صورتی که تحریم‌ها واقعا لغو شوند این موضوع تاثیری در تبادلات اقتصادی ایران نخواهد گذاشت.

این کارشناس ارشد صنعت هوانوردی با بیان این‌که براساس برجام تمام ایرلاین‌های ایرانی به جز یک مورد که در فهرست تحریم‌های ظالمانه تروریستی قرار گرفته از فهرست محدودیت‌ها خارج می‌شوند، تاکید کرد:

می‌توان امید داشت که با لغو قطعی تحریم‌ها شرایط برای واردات هواپیماهای جدید به‌طور قابل توجهی بهبود پیدا کند. البته این موضوع منوط به آن خواهد بود که ایرلاین‌های ایرانی بتوانند شرایط اقتصادی خود را ارتقاء دهند، زیرا در اوضاع فعلی حتی خرید یک فروند هواپیمای نو نیز برای بسیاری از آنها ناممکن به نظر می‌رسد.

بحیرایی در پاسخ به این سوال که در صورت عضویت ایران در FATF تا چه میزان تامین مالی خرید هواپیماها از سوی بانک‌های بین المللی و یا داخلی محدود خواهد شد نیز گفت که با توجه به پیش‌قرارداد بسته شده با ایرباس این شرکت خود برای تامین فاینانس اقدام کند. از این‌رو قطعا بانک‌ها محدودیتی در این زمینه نخواهند داشت، زیرا دیگر ایرلاین‌های ایرانی در صف تحریم‌ها قرار ندارند و می‌توان با آنها بدون هیچ‌گونه محدودیتی تسهیلات داد.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه