روزشمار: ۱۰ مهر؛ زادروز مهندس آمريکایی «ويليام ادوارد بوئينگ» سازنده هواپيماهای بوئينگ

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۰ مهر؛ زادروز مهندس آمريکایی «ويليام ادوارد بوئينگ» سازنده هواپيماهای بوئينگ

«ویلیام ادوارد بوئینگ» در ۱ اکتبر سال ۱۸۸۱ میلادی به دنیا آمد. او صنعتگر پیشتاز آمریکایی و پایه‌گذار شرکت هواپیماسازی بوئینگ است. هم‌اینک خانواده بوئینگ به عنوان یکی از ۱۰ خانواده برتر ثروتمند جهان شناخته می‌شود.

بوئینگ پس از ایرباس بزرگ‌ترین کمپانی هواپیماسازی جهان است. از لحاظ حجم، این کارخانه بزرگ‌ترین سازه دنیاست. مرکز این شرکت در شیکاگو است و در سیاتل نیز شعبه مهمی دارد. همچنین شرکت بوئینگ با ناسا در طرح‌های فضایی متعددی شراکت دارد.

بوئینگ

«ویلیام بوئینگ» در دیترویت در سال ۱۸۸۱ از پدر و مادری به نام‌های ویلهلم و ماری به دنیا آمد. پدرش ویلهلم از خانواده‌ای اصیل و متمول در آلمان بود که در سال ۱۸۶۸ به آمریکا مهاجرت و به مدت یک سال در ارتش آلمان خدمت کرد. او عاشق ماجراجویی بود و در سن ۲۰ سالگی خانواده‌اش را ترک و به آمریکا مهاجرت کرد.

ویلیام بوئینگ

ویلهلم به عنوان یک کارگر کشاورز مشغول کار شد و به زودی به نیروهای کارل ارتمن پیوست. ویلهلم جوان یک جنگل چوب الواری با حقوق معدنی آن را در منطقه مسابی خریداری کرد و یک خانه بزرگ در آن ساخت و رئیس بانک پیپل سیوینگ، گالوین برس و آیرن ورکز شد و همچنین یک سهام‌دار در شرکت بیمه استاندارد لایف شد. وی همچنین توانست زمین‌هایی را در واشنگتون در منطقه اوشن شور و جنگل‌های چوب الواری در جنگل‌های ردوود در کالیفرنیا بخرد.

ویلهلم در هنگام قطع درختان با کار با قطب‌نما مشکل داشت و فهمید که این موضوع به دلیل وجود سنگ آهن در این منطقه است. خوشبختانه او جنگل‌های چوب الواری را با حقوق معدنی‌اش خریده بود و در آن جا یک سری سنگ آهن نامرغوب که به عنوان چخماق معروف است در سطح زمین وجود داشت و زیر آن‌ها سنگ آهن با کیفیت بالا قرار داشت.

با این وجود ویلهلم پس از یک سال آن جا را ترک کرد و در مدارس دولتی و خصوصی به ادامه تحصیل پرداخت. بین سال‌های ۱۸۹۹ و ۱۹۰۲ وی در مدرسه علمی شفیلد در ییل تحصیل کرد اما فارغ‌التحصیل نشد.

ویلهلم بوئینگ در سال ۱۸۹۰ به علت آنفولانزا در سن ۴۲ سالگی فوت کرد. او همسر خود ماری، گرتچن ۳ ساله، کارولین ۵ ساله و ویلیام ادوارد ۸ ساله را ترک کرد. ماری نهایتا دوباره ازدواج کرد و خانم ماری اوسلی شد. ویلیام جوان که با پدرخوانده خود کنار نمی‌آمد، به مدرسه‌ای در ووی در سوئیس رفت. جایی‌که شخصیت او در آنجا شکل گرفت. طبق آرشیوهای قدیمی بوئینگ، ویلیام چند سال قبل از جنگ جهانی اول، از خانه آبا و اجدادی خود در هوهنلیمبرگ بازدید کرده بود.

ویلیام بوئینگ در سال ۱۹۰۳ در سن ۲۲ سالگی دانشگاه ییل را به منظور بهره‌گیری از فرصت‌ها در شرایط مخاطره‌آمیز ولی در عین حال همراه با منافع مالی ترک کرد و پا به عرصه صنعت چوب و جنگل‌داری شمال غرب گذاشت و زندگی جدیدی در هاربر گری واشنگتون آغاز کرد. جایی‌که کسب و کار چوب و الوار را خودش آموخته بود و با زمین‌هایی که به ارث برده بود شروع به کار کرد. بوئینگ جنگل‌های الواری بیشتری خرید و ثروت بیشتری به آن چه که از خانواده‌اش به ارث برده بود اضافه کرد و با سفر به آلاسکا شروع به کشف مرزهای جدید کرد.

او به دلیل علاقه‌ای که به پرواز داشت، به صورت سرگرمی به هوانوردی روی آورد و تا سال ۱۹۱۱ زیر نظر گلن ‌مارتین به یادگیری پرواز پرداخت. او که در کنار مدیریت شرکت چوب خود تجربیاتی در طراحی قایق نیز داشت، پس از بازدید از یک نمایشگاه در سیاتل و دیدن ماشین پرنده برای نخستین بار شیفته هواپیما شد.

ویلیام بوئینگ

او همیشه عاشق هواپیماها بود. وی در سال ۱۹۱۰ در یک نشست هوانوردی در لس‌آنجلس شرکت کرد، جایی‌که او برای پرواز با هواپیمای دو باله تلاش کرد اما موفق نشد. در سال ۱۹۱۴ توماس همیلتون مؤسس شرکت متال پلین همیلتون (که توسط بوئینگ در سال ۱۹۲۹ خریداری شد) بوئینگ را به ستوان آمریکایی نیروی دریایی «مرونی وسترولت» معرفی کرد.

ویلیلم بوئینگ

بوئینگ و وسترولت با هم دوستان صمیمی شدند. بعد در همان سال مرونی نوعی هواپیما را که می‌توانست روی آب فرود آید، به سیاتل آورد که این دو با این هواپیما روی دریاچه واشنگتن پرواز کردند. بوئینگ به هارولد منسفیلد نویسنده می‌گوید که او در کنار مرونی در لبه جلویی باله پایینی پوشش‌دار نشسته بود و هواپیمای دو باله به سمت دریاچه متمایل بود. او کل منظره را کج در کنار مرونی مثل یک عکس مسطح دید.

در سال ۱۹۱۶ وی شرکت تولیدات هوایی پاسیفیک را بنیان نهاد. در آوریل سال ۱۹۱۷ و همزمان با ورود آمریکا به جنگ جهانی اول او نام شرکت خود را به بوئینگ تغییر داد و بدین ترتیب اولین غول هواپیماسازی جهان متولد شد.

ویلیام بوئینگسفارش ساخت ۵۰ فروند هواپیما از نیروی دریایی آمریکا دریافت کرد. پس از پایان جنگ بوئینگ به ساخت هواپیماهای تجاری روی آورد اما نهایتا دریافت سفارش ۵۰ فروند هواپیمای آموزشی از جانب نیروی دریایی آمریکا در زمان جنگ و ۲۰۰ فروند هواپیمای پیگیری از جانب سرویس هوایی ارتش، آینده این شرکت را تضمین کرد.

در سال ۱۹۱۹ اولین پست هوایی بین ونکور و سیاتل با نظارت بوئینگ آغاز به کار کرد. این واقعه منجر به کسب مسئولیت پست هوایی آمریکا در سال‌های بعد شد.

تا سال ۱۹۲۸ بوئینگ به یکی از بزرگ‌ترین سازندگان هواپیمای آمریکا تبدیل شد و به سمت حمل و نقل هوایی نیز روی آورد. در سال ۱۹۳۴ نشان اعتبار گوگن‌هیم به ازای تلاش‌های بوئینگ در کمک به رشد صنعت هوانوردی و ایجاد مسافرت‌های هوایی به وی اعطا شد. به این ترتیب اولین برنامه پرواز هوایی مسافرین در شب و در فواصل طولانی نیز توسط بوئینگ راه‌اندازی شد.

ویلیام بوئینگ

ویلیام بوئینگ در سال ۱۹۳۴ برای همیشه از صنعت هوانوردی کناره گرفت و باقی عمرش را در مزرعه خصوصی خود به پرورش اسب گذراند. اگرچه وی تنها ۱۸ سال در صنعت هوانوردی حضور داشت، اما به جرات می‌توان گفت کمتر کسی به اندازه او در صنعت هوایی نقش‌آفرینی کرده است. «ادوارد بوئینگ» سرانجام در ۲۸ سپتامبر ۱۹۶۵ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

در همین روز:

  • تصرف شهر بيروت توسط سپاهيان مسلمان شام و مصر در جنگ با صليبی‌ها (۶۹۰ قمری)
  • آغاز نبرد «گوگامل» بين ايران و يونان و انقراض سلسله هخامنشيان (۳۳۰ قمری)
  • مرگ «ارسطو» دانشمند شهير و بلندآوازه يونان باستان (۳۲۲ قمری)
  • روز ملی و اعلام «جمهوری خلق چين» به رهبری «مائوتسه تونگ» (۱۹۴۹ میلادی)
  • روز ملی و استقلال كشور آفريقایی «نيجريه» از استعمار انگليس (۱۹۶۰ میلادی)
  • گشایش قطار شهری تندرو در هنگ کنگ به نام «ام تی آر» (۱۹۷۹ میلادی)
  • روز ملی و استقلال «پالائو» از ايالات متحده آمريكا (۱۹۹۴ میلادی)
  • در اثر برخورد دو کشتی در حوالی بندر هنگ کنگ ۳۸ نفر کشته و ۱۰۲ تن مجروح شدند. (۲۰۱۲ میلادی)
  • انتقال تمام پروازهای داخلی و خارجی شرکت هواپیمایی تای ایراشیا از فرودگاه بین‌المللی سووارنابومی به فرودگاه بین‌المللی «دن موئنگ» (۲۰۱۲ میلادی)
  • روز ملی «قبرس»
  • روز جهانی سالمندان
  • روز قوای مسلح در کشور کره جنوبی
  • روز کودک در کشورهای ال سالوادور، گواتمالا و سریلانکا
  • روز دادستان در کشور جمهوری آذربایجان
  • روز استقلال کشورهای قبرس، نیجریه، پالائو و تووالو
  • روز ملی کشور جمهوری خلق چین
  • روز معلم در کشور ازبکستان
  • روز اتحاد در کشور کامرون
  • روز جهانی افراد مسن
  • روز جهانی گیاه‌خواران

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه