روز جهانی گردشگری؛ با شعار گردشگری برای همه

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان سه شنبه، ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۰
روز جهانی گردشگری؛ با شعار گردشگری برای همه

۲۷ سپتامبر هر سال، (۶ مهر) روز جهانی گردشگری است که در کشورهای مختلف جشن گرفته می‌شود. امسال، شهر بانکوک در تایلند میزبان این رویداد است. شعار امسال این روز، «گردشگری برای همه» است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با اهداف و تاریخچه این روز آشنا شویم.

۲۷ سپتامبر هر سال که برابر با ۶ مهر است، با عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده است. این روز از سال ۱۹۸۰ جشن گرفته می‌شود و برنامه های آن از طرف سازمان جهانی گردشگری (‌UNWTO) اعلام می‌شود. شعار امسال این سازمان برای روز جهانی گردشگری این است:

«روز جهانی گردشگری؛ گردشگری برای همه»

لوگوی روز جهانی گردشگری ۲۰۱۶

۲۷ سپتامبر، روز جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، در شهر مادرید اسپانیا قرار دارد و از نمایندگی‌های سازمان ملل متحد است. این سازمان در مورد جهانگردی تحقیق و سالانه گزارشی از آن منتشر می‌کند. این سازمان از سال ۱۹۸۰ روز ۲۷ سپتامبر را با عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. روز جهانی گردشگری، نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود.

نحوه انتخاب روز جهانی گردشگری

در سومین جلسه‌ی سازمان جهانی گردشگری (سپتامبر ۱۹۷۹، اسپانیا)، مجمع عمومی این سازمان تصمیم گرفت که روز جهانی گردشگری را اعلام و در سال ۱۹۸۰ آن را جشن بگیرد. این تاریخ انتخاب شد تا با مرحله‌ی مهمی از صنعت گردشگری منطبق و همزمان شود: سالگرد پذیرش اساسنامه UNWTO در ۲۷ سپتامبر ۱۹۷۰.

تاریخ این روز کاملا مناسب انتخاب شده است؛ چرا که روز گردشگری با پایان فصل گردشگری (‌high season) در نیمکره شمالی و آغاز آن در نیمکره ی جنوبی قرین است. زمانی که توریسم، مورد توجه هزاران نفر در سراسر دنیا است.

اهداف روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری

هدف از انتخاب و گرامیداشت چنین روزی، افزایش سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه و نشان دادن تاثیر گردشگری بر ارزش‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورهای مختلف در دنیا است. این رویداد تلاش می‌کند که «اهداف توسعه هزاره» را پیگیری کند و تاکید کند که «صنعت گردشگری» می‌تواند نقش مهمی در رسیدن به این اهداف ایفا کند.

اهداف توسعه هزاره

اهداف توسعه هزاره، ۸ هدف مشترک هستند که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۰ بر سر آن‌ها توافق کرد. اما این اهداف چیست؟

  • آرمان ۱: از بین بردن فقر شدید و گرسنگی
  • آرمان ۲: دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی
  • آرمان ۳: گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان
  • آرمان ۴: کم کردن مرگ کودکان
  • آرمان ۵: بهبود سلامت مادران
  • آرمان ۶: مبارزه با ایدز، مالاریا و دیگر بیماری ها
  • آرمان ۷: تضمین پایداری محیط زیست
  • آرمان ۸: گسترش مشارکت جهانی برای توسعه

سازمان جهانی گردشگری هر سال در ۲۷ سپتامبر از تمام حزب‌ها و سازمان‌های علاقه‌مند دعوت می‌کند تا در جشن ویژه‌ی این روز شرکت کنند که در کشورهای مربوطه یا مقاصد تعطیلات برگزار می‌شوند.

تم روز جهانی گردشگری و جشن‌های رسمی

روز جهانی گردشگری با برنامه‌های مناسب و تم‌های خاصی برگزار می‌شود که از طرف مجمع عمومی سازمان و پیشنهاد انجمن انحصاری سازمان جهانی گردشگری انتخاب و اعلام می‌شود.

روز جهانی گردشگری

میزبان روز جهانی گردشگری ۲۰۱۶

جشن رسمی روز جهانی گردشگری سال ۲۰۱۶ در بانکوک تایلند برگزار می‌شود. تایلند جنوب شرقی آسیا قرار دارد. این کشور میزبان سواحل خلیج و دریای آندامان است. تایلند به «سرزمین لبخند» شهرت دارد. این کشور به جنگل‌های انبوه، آب‌های کریستالی و آبی روشن و همچنین فرهنگ کهن خود قدمت آن به دوران «پادشاهی سیام» (Kingdom of Siam) می‌رسد، افتخار می‌کند.

گردشگری در تایلند در سال‌های گذشته بسیار رونق داشته و رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۵، این کشور در جنوب شرقی آسیا بیشترین توریست را داشته و میزبان بیش از ۳۰ میلیون توریست بین‌المللی بوده است. این موضوع باعث شد تایلند ۴۴/۶ میلیارد دلار از صنعت گردشگری خود درآمد داشته باشد. این نشان می‌دهد که صنعت گردشگری نقشی بسیار مهم‌تر از آنچه می‌پنداریم در توسعه و پیشرفت یک کشور دارد و مسیری برای موفقیت است. بانکوک شهری است که به خاطر معابد بسیار زیبا، بازارهای شناور و افق بی‌نظیرش شهرت دارد.

پیام‌های رسمی به مناسبت روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری

پیام دبیر کل سازمان ملل متحد، بان کی مون

با وجود ۱/۲ میلیارد مردمی که سالانه به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کنند، صنعت گردشگری به منبع درآمد قدرتمندی تبدیل شده است؛ این صنعت، کلید موفقیت، صلح و نیرویی است که می‌تواند زندگی میلیون‌ها انسان را بهبود بخشد.

همه‌ی انسان‌ها این حق را دارند که به طور مساوی به خدمات گردشگری دسترسی داشته باشند. در حال حاضر ۱ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا وجود دارند که برای سفر کردن با مشکلات و موانعی روبرو هستند و نمی‌توانند از خدمات ابتدایی سفر استفاده کنند؛ خدماتی مانند اطلاعات کافی و معتبر، حمل و نقل عمومی کارآمد و محیط مناسب برای سفر. حتی با وجود تکنولوژی مدرن، افرادی که دچار معلولیت حرکتی، مشکلات شنوایی، بینایی و ذهنی هستند، هنوز نمی‌توانند از بسیاری از مقاصد توریستی مهم دنیا بهره‌مند شوند.

دسترسی عمومی به خدمات گردشگری، فرصت اقتصادی مهمی برای سیاست‌های صنعت گردشگری و استراتژی‌های توسعه کشورهای مختلف است. من سیاست‌گذاران، مسوولان امر برنامه‌ریزی مقاصد سفر و شرکت‌هایی که با افرادی با نیازهای خاص سر و کار دارند را تشویق می‌کنم که با یکدیگر همکاری کنند تا کلیه مشکلاتی که بر سر راه سفر وجود دارد، چه مشکلات ذهنی و چه جسمی را رفع کنند. در روز گردشگری امسال، بیاید این حقیقت را بپذیریم که تمامی انسان‌های این کره خاکی حق دارند و باید بتوانند در گردشگری سهیم شوند و از تجربیات فراموش‌نشدنی سفر بهره‌مند شوند.

پیام رییس سازمان گردشگری جهانی، طالب ریفایی

صنعت گردشگری در ۵۰ سال گذشته یک انقلاب را تجربه کرده است. در سال ۱۹۵۰، تنها ۲۵ میلیون گردشگر جهانی وجود داشت؛ امروز این آمار حدود ۱/۲ میلیارد نفر است. امروزه سفر کردن بخش مهمی در زندگی بسیاری از مردم است.

زمانی که سفر می‌کنیم، با مردم جدیدی آشنا می‌شویم و ایده‌ها و تفکرات جدید را خواهیم شناخت. معمولا در هنگام سفر، درک ما از دنیای پیرامون تغییر می‌کند و حقایق بیشتری از این دنیا را کشف می‌کنیم. با این حال، نباید فراموش کنیم که هنوز هم سفر کردن برای افراد زیادی، فرآیند سخت و پیچیده‌ای است.

آمارها نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از جمعیت جهان با معلولیت و ناتوانی مواجه هستند. می‌توان گفت که یک میلیارد نفر انسان در دنیا وجود دارند که ممکن است نتوانند از امتیاز و حق شناخت و آشنایی با فرهنگ‌های دیگر بهره‌مند شوند، طبیعت را به معنای واقعی تجربه کنند و هیجان سفر و سیاحت در مکانی جدید را درک کنند.

دسترسی عمومی به گردشگری برای همه مردم، باید سیاست اصلی صنعت گردشگری باشد. این موضوع نه تنها به عنوان «حق مسلم انسان‌ها» در نظر گرفته می‌شود، بلکه فرصت اقتصادی بسیار مهمی است.

با افزایش سن جمعیت جهانی، همه‌ی ما دیر یا زود از دسترسی جهانی به گردشگری سود خواهیم برد.

اکنون که روز جهانی گردشگری را جشن می‌گیریم، بگذارید یادآوری کنم که تمام شهروندان سرتاسر دنیا، این حق را دارند که تنوع و گوناگونی بی‌نظیری که این سیاره به همه‌ی ما پیشکش کرده را با تمام وجود تجربه و حس کنند.

روز جهانی گردشگری بسیار شادی را برای همه شما آرزو می‌کنم و امیدوارم آینده‌ای مملو از تجربیات غنی و ارزشمند سفر در انتظار همه باشد.

روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری

مطالب مرتبط:

دیدگاه