درخواست ۷۰ درصد تورهای خارجی برای سفر به ایران رد می شود!

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
درخواست ۷۰ درصد تورهای خارجی برای سفر به ایران رد می شود!

تقاضای ۷۰ درصد تورهای خارجی برای سفر به ایران، به دلیل نبود هتل مناسب رد می‌شود.

«غلام‌حیدر ابراهیم‌بای‌سلامی» عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت گردشگری ما، کمبود هتل‌ است، گفت:

این شرایط سبب شده تا امکان سازماندهی و ارائه بسته‌‌های سفر بر حسب ضوابط معمول در حرفه تورگردانی که فروش منظم تورها بر حسب وجود محل اقامت مناسب و متنوع در یک شهر یا شهرهای متعدد است، بسیار محدود باشد.

او با ارائه آماری از وضعیت فعلی هتل‌های ایران، بیان کرد که خراسان رضوی با ۱۶۸ هتل، مازندران با ۹۷ هتل که هیچ کدام از آن‌ها پنج ستاره نیستند و تهران با ۹۶ هتل، بیشترین تعداد هتل را دارند و استان‌‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۴ هتل، خراسان شمالی با ۶ هتل و زنجان با ۷ هتل کم‌ترین تعداد هتل را دارند. به غیر از تعداد محدودی از هتل‌های ایران، کیفیت اکثر آن‌ها بسیار کمتر از ستاره‌های داده شده است.

ابراهیم‌بای‌سلامی افزود که براساس گزارش شورای رقابت‌پذیری سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد، ایران بر حسب شاخص «زیرساخت خدمات گردشگری» وضعیت مطلوبی ندارد و در رتبه ۱۱۹ از میان ۱۴۱ کشور قرار گرفته است.

دبیر همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با بیان این مطلب که فقط ۳ درصد از هزار و ۳۸ هتل موجود در ایران چهار و پنج ستاره هستند، تصریح کرد:

از نظر شاخص تعداد اتاق هتل بر حسب هر صد نفر، ایران رتبه ۱۱۳ را در میان ۱۴۱ کشور دارد. این در حالی است که بر حسب این شاخص، رتبه عربستان ۳۷، رتبه ترکیه ۶۳، رتبه امارات ۳۴ و رتبه مالزی ۴۷ است.

او با تاکید بر این مطلب که در شرایط کنونی، ساخت ‌و ساز هتل اساس عرضه محصولات صنعت گردشگری است، افزود که تحلیل تحولات اقتصادی کشورهای امارات متحده عربی (دبی)، ترکیه، قطر و مالزی و مقایسه تعداد هتل‌های ساخته‌شده و در حال ساخت آن‌ها با ایران، نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت ساخت هتل‌های جدید در کشور است.

ابراهیم‌بای‌سلامی با یادآوری نبود تناسب میان ظرفیت‌های گردشگری ایران با امکانات مورد نیاز گردشگران، توضیح داد که دیدار از ایران، همیشه به‌دلیل جاذبه‌های فرهنگی و زیارتی، تاریخی و خدماتی قابل ملاحظه و مورد تقاضای جهانیان بوده‌ و پس از برجام، این تقاضا افزایش یافته است؛ اما امکانات اقامتی کشور از نظر کمی و کیفی محدود و نابسامان است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه